Gå til innhold

3.5mm jack kabel røyk, hvordan fikse? Lodde?

Anbefalte innlegg

Kabelen til headsettet fra pcen bruker "minijack stereo 3,5 mm"

Kabelen fra headsettet til pcen bruker "minijack 3,5 mm"

(Er det egentlig noe stor forskjell på stereo eller ikke kabel?)

Men uansett, kabelen er i 2, og lurer på om det går ann å fikse, eller om jeg må finne om noen selger minijack stereo 3,5 mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mono minijack trenger bare to tråder i kabelen: en for signal og en for "jord".

En stereo minijack trenger tre tråder: en for venstre signal, en for høyre, og en (felles) for "jord".

På selve pluggene synes dette som 1 svart ring (isolator) for mono-plugg, og 2 svarte ringer for stereo-plugg. (De som har 3 svarte ringer fører i tillegg et mikrofonsignal den andre veien.)

post-87148-0-49493400-1537971683_thumb.jpg

edit: Og det går selvsagt an å lodde kabler som har røket. Bare unngå kortslutninger. (Og ikke regn med at det blir så veldig pent etterpå.)

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først kan du prøve å fjerne isolasjonen på den enden av kabelen du skal lodde på. Du må få fram lederen i senter, i tillegg til skjermen som er flettet rundt.

Hvis du får fram en relativt solid kobberledning så kan den loddes. Men hvis det du finner er tynne kobbertråder flettet sammen med bomullstråd så er det svært vanskelig å lodde slikt.

Hvis kabelen har plugg i begge ender så er det bare å kjøpe ny, ingen vits i å prøve å lodde uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først kan du prøve å fjerne isolasjonen på den enden av kabelen du skal lodde på. Du må få fram lederen i senter, i tillegg til skjermen som er flettet rundt.

Hvis du får fram en relativt solid kobberledning så kan den loddes. Men hvis det du finner er tynne kobbertråder flettet sammen med bomullstråd så er det svært vanskelig å lodde slikt.

Hvis kabelen har plugg i begge ender så er det bare å kjøpe ny, ingen vits i å prøve å lodde uansett.

Hvor kjøper man "minijack stereo 3,5 mm" ?

Finner bare vanlig minjjack 3,5mm

Lenke til kommentar

De fleste "minijack 3,5mm" er nok stereo uansett om det ikke står stereo svart på hvitt.

Kan du ikke linke til en av kandidatene dine, så kan du få litt konkret feedback.

42626074_234451353889396_547233807373801

Den helt til venstre er visstnok "stereo" og går til headsette, og de 2 andre for vanlig lyd/mic er vanlig 3.5mm

Den til venstre er mye mindre, og ser veldig få av de for salg

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som om alle pluggene er "stereo jacks" og at den til venstre er en 2,5mm jack.

Det er umulig å kjøre stereo både inn og ut gjennom en enkelt stereo jack, så her må det være noe som blir koblet til/fra mono et eller annet sted.

Uansett, her er det ikke snakk om en standard kabel ...

Men det finnes sikkert "reservedeler" å få tak i. Hva slags headset er det snakk om?

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som om alle pluggene er "stereo jacks" og at den til venstre er en 2,5mm jack.

Det er umulig å kjøre stereo både inn og ut gjennom en enkelt stereo jack, så her må det være noe som blir koblet til/fra mono et eller annet sted.

Men det finnes sikkert "reservedeler" å få tak i. Hva slags headset er det snakk om?

https://www.komplett.no/product/820627/gaming/gaming-headset/kablet-headset/sennheiser-game-zero-gaming-headset-sort#

Lenke til kommentar

42586397_327950464644828_856923114453126

YESS takk gud, når du sa  "reservedeler" gikk jeg i headset eska, og fant helt ny kabel jeg ikke visste om i en skjult lomme. 

Takk for svar, !:D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...