Gå til innhold

Nå har Telenor full IoT-dekning på 4G [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Skjønner jeg dette riktig at dagens M2M løsninger bruker et eget nett og ikke bruker vanlig mobilnett sammen med resten av mobil signalene? Og at denne nye løsningen da gjør at dingser da kan kommunisere på vanlig mobilnett med bedre dekning? Hastighet er vel ikke en issue uansett for det tiltenkte formålet. Nå lurer jeg virkelig på hvordan mitt M2M SIM kort i bilen driver med..

Har det da opp til nå vært en mangel på en standardisert protokoll?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Skjønner jeg dette riktig at dagens M2M løsninger bruker et eget nett og ikke bruker vanlig mobilnett sammen med resten av mobil signalene? Og at denne nye løsningen da gjør at dingser da kan kommunisere på vanlig mobilnett med bedre dekning? Hastighet er vel ikke en issue uansett for det tiltenkte formålet. Nå lurer jeg virkelig på hvordan mitt M2M SIM kort i bilen driver med..

Har det da opp til nå vært en mangel på en standardisert protokoll?

Nb-IOT på 4G er beregnet på enheter som sender lite trafikk og som trenger lang batterilevetid. Det er et typisk IOT sensornettverk. Det finnes enheter som sender så lite som 100-1000 bytes per dag og som har en batterilevetid på 10 år. Dette kan være ideelt for målestasjoner og sensorer som plasseres langt borte fra strømuttak om som skal sende lite trafikk. I tillegg benytter de en coding på LTE-nettet som gjør at den får lengre rekkevidde fordi den er mindre følsom for støy men som også har mye mindre båndbredde.

Nb-IOT står for «Narrow band» (smalbånd på norsk) og kan derfor ikke sammenlignes med vanlig 4G. Nb-IOT er en standard på lik linje med 3G og 4G og tilbys i Norge av Telenor og Telia. Telia var først ute men Telenor var først til å ha aktivert Nb-IOT på alle sine 4G sendere. Telia ligger her litt på etterskudd og har aktivert Nb-IOT i 75-80% men skal være ferdige med full aktivering i løpet av Q1/2019 har jeg hørt.

Den M2M som du har i bilen er nok bare en vanlig 3G eller 4G forbindelse akkurat som fra din telefon eller fra et mobil-bredbånd-modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...