Gå til innhold

Mobilforbud for syklister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

At det i det hele tatt er nødvendig sier jo litt om folk.. Man må da kunne se framfor seg først og fremst.. 

 

Det samme med folk som bruker mobilen når de kjører, tenker de ikke på at de sitter seg selv og andre i potensiell fare? La mobilen ligge i lommen når du kjører/sykler! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
– Det er like farlig på sykkel og i alle typer kjøretøyer som i en bil, sier transportminister Cora van Nieuwenhuizen.

 

Vel, Newtons lover indikerer vel at "like farlig" er en overdrivelse, men trygt er det ikke.

 

Forøvrig, hvordan er regelverk ang. uoppmerksomme syklister her til lands, dvs. på hvilken måte straffes disse pd. brudd på vegtrafikklovens §3 ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Vel, Newtons lover indikerer vel at "like farlig" er en overdrivelse, men trygt er det ikke.

 

Forøvrig, hvordan er regelverk ang. uoppmerksomme syklister her til lands, dvs. på hvilken måte straffes disse pd. brudd på vegtrafikklovens §3 ?

Sånn i forhold til ulykker som involverer sykkel og bil så er det liten tvil om at det er like farlig. Du må huske på at vi snakker om Nederland her. Som bilist har man som regel full vikeplikt for sykler uavhengig av hvilken retning de kommer fra, og man skal passe seg godt for når man krysser banene til syklister. Det er liten tvil om at de forventer at du som bilist stopper nesten samme hva. Kolliderer en bilist med en syklist i et kryss så er det irrelevant om det er syklisten eller bilisten som tittet på telefonen. Kollisjonen blir akkurat den samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sånn i forhold til ulykker som involverer sykkel og bil så er det liten tvil om at det er like farlig. ...

Poenget er vel at sykkel veier ett tonn+ mindre enn en bil og som regel holder lavere fart. Det er relativt klart hva som har mest skadepotensiale ved uoppmerksom bruk.

 

Forøvrig, argumentasjon som alltid forutsetter kollisjon med bil gjør det like farlig å taste på telefonene som fotgjenger også, vandrer du ut på motorveien i tastetåka...

Lenke til kommentar

Før det ble spesfikt forbud mot bruk av mobil i bil brukte politiet Paragraf §3 i vegtrafikkloven, det for å bøtlegge bilister som satt i mobilen om den var noe medvirkende årsak til trafikkuhell... Vegtrafikkloven gjelder også sykkelister :)

 

Ellers tenker jeg at det er like viktig at noen ikke skader seg selv, som om de skulle skade andre grunnet uaktsomhet... Forbudet for bruk av mobiltelefoner i bil er i hovedsak inne fordi det er en dårlig trend, og ekstremt normalt blant folk flest.. Man skal ikke kjøre lenge før man ser en eller annen billist bruke mobiltelefonen... Loven er ett forsøk i å hindre ulykker grunnet at folk er uoppmerksom...

Lenke til kommentar

Poenget er vel at sykkel veier ett tonn+ mindre enn en bil og som regel holder lavere fart. Det er relativt klart hva som har mest skadepotensiale ved uoppmerksom bruk.

 

Forøvrig, argumentasjon som alltid forutsetter kollisjon med bil gjør det like farlig å taste på telefonene som fotgjenger også, vandrer du ut på motorveien i tastetåka...

 

Det er en faktor du ikke tenker over her. Når du sykler kommer ting mot deg i langt større fart enn når du går. Ergo er det betydelig mye mer krevende å ringe mens man sykler ens man går - og betydelig mye større sjanse for å krasje med noe, om man bruker øynene på skjermen ett sekund for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel at sykkel veier ett tonn+ mindre enn en bil og som regel holder lavere fart. Det er relativt klart hva som har mest skadepotensiale ved uoppmerksom bruk.

 

Forøvrig, argumentasjon som alltid forutsetter kollisjon med bil gjør det like farlig å taste på telefonene som fotgjenger også, vandrer du ut på motorveien i tastetåka...

 

Skade på hvem da?  Jeg vil hellere krasje i 50 km/t i en bil end 30 km/t på en sykkel.  Der er lite med karosseri og airbags på sykler som beskytter ved krasj og sykler man også uten hjelm kan konsekvenserne fort bli store selv i små hastigheter. 

Lenke til kommentar

Ja, når man ønsker å bruke vold(s-trsuler) for å forhindre folk fra å skade seg selv så er merkelappen fascister på sin plass.

Hvor i all verden hodet ditt klarer å få voldstrusler fra, klarer nok bare du å svare på. Dette er snakk om å innføre nye trafikkregler.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skade på hvem da?

På den 5 åringen som løp ut i veien foran deg og du ikke så fordi du var opptatt med tlf. Han fortrekker nok at du bruker sykkel.

Jeg vil hellere krasje i 50 km/t i en bil end 30 km/t på en sykkel. Der er lite med karosseri og airbags på sykler som beskytter ved krasj og sykler man også uten hjelm kan konsekvenserne fort bli store selv i små hastigheter.

Dersom en kun tenker på seg selv og ikke det/de en kjører på så har du sikkert rett i det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...