Gå til innhold

Fagforeninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At fagforeningene har gjort en viktig jobb etter krigen er det liten tvil om, men de er idag blitt at for mektige. De er dessuten blitt et byråkratisk pengesluk.

 

Til dere som mener at næringslivstopper bevilger seg høye lønnsøkninger. Gerd Liv Valla tjener nå over 1,2Mill og fikk en lønnsøkning på over 10% i fjor. Er det riktig? Fagforeningskontigenten blir brukt på høye lønninger, sponsing av partier, dyre luksus konferanser og utenlandsreiser.

 

Av erfaring vet jeg også at enkelte ansatte blir tvunget til å melde seg inn i LO. Det skal være frivillig.

Av erfaring vet jeg også at den hjelpen du får når du blir usaklig oppsagt er meget dårlig.

 

Og dere som er bekymret for at prisstigningen skal bli høyere enn lønnsøkningen :

I dagens Norge ER DET NESTEN UTELUKKENDE LØNNSØKNINGEN som er prisstigningen. Byggematrialer, mat, klær, elektronikk osv blir billigere, mens snekkere, kassadamer på rimi, dressmann og elkjøp blir dyrere, MYE dyrere når lønna øker. Dessuten vil dyktige folk alltid på egen hånd klare å forhandle seg fram til høyere lønn med arbeidgiver. Så da gjelder det bare å være dyktig.

 

Fagorganisasjoner bør jobbe for at folk får et trygt arbeidsmiljø og at ingen utnyttes ulovlig. Lønna kan de holde seg unna, marked klarer fint å styre det selv.

 

Til slutt kan jeg si at jeg er en vanlig arbeider med gjennomsnittslønn, har jobbet i mange år, and you guessed it: jeg er ikke fagorganisert.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye det er ikke noe tilhenger av LO selv (Har vært medlem dog grunnet mangel på alternativer)

LO pr. idag driver mye med makro politikk og er blitt et enda større byråkratisk organisasjon gjennom mange fusjoneringer,personlig liker jeg ikke dette fordi jeg personlig mener at man først å fremst skal ta vare på sine medlemmer og politisk press skal skje gjennom andre kanaler en et direkte samarbeid med AP etc.

 

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor fagforbund skal holde seg unna lønninger?

Det at man forhandler om lønn er jo markedstyrt,at de store sentrale forhandlingene derimot har utspillt sin rolle er vel en annen sak og faktisk noe både NHO og LO har skjønt siden de virkelige lønnspåslagene skjer etter lokale forhandlinger.

 

Ellers siden du nevner yrkesstatus og medlemskaps status kan jeg si at jeg har vært fagarbeider med gjennomsnittlønn,vært medlem av Fellesforbundet og tar pr. idag ledelsesutdanning på høyskolenivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...