Gå til innhold

Fagforeninger


Anbefalte innlegg

JoachimR @ 19/12/2003 : 12:35

Du er medlem av Lo. Hvor mye betaler du i kontignet? Er den prosentbasert? 2 % eller noe blir en del penger etterhvert...

 

Enn så lenge har vi beholdt vårt gamle trekk på 1,45 % fra Helse og sosialforbundet (YS), men forrige gang jeg sto i LO trakk de betydelig mer, ca 2,5 %, så vi får se utviklingen fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, av min årslønn på 327.000 har jeg i år blitt trukket:

 

* 91.300 i skatt

* 4.700 i fagforening (ville ha vært 8.100 med LOs satser)

* 1.800 i gruppelivsforsikring gjennom fagforeningen

* 5.000 i tjenestepensjonforsikring gjennom jobben

* 300 i utdanningsfond gjennom fagforeningen

* 3.600 i velferdspenger gjennom jobben

 

Med en fagforening med så tette bånd til politiske partier som LO (jeg er primært forbannet på LO, er for fagforeninger generelt...) begynner man å regne kost/nytte...

Lenke til kommentar
Men streiking er uetisk. Da blir det mindre penger i kassen til arbeidsgiver, som da ihvertfall ikke får råd til å gi høyrere lønn.

Jada, underlønning og utnytting av mennesker som er avhengig av inntekt er uetisk, hvorfor skal da næringslivet få drive med dette? Streiking er aldri noen god løsning, for noen av partene, men noen ganger er det siste løsning.

 

En del steder og bedrifter har vært kraftig overbemannet. Se på AVINOR. Der kan de si opp 725 stykker, uten fare for sikkerheten... Men LO blander seg inn og klager...

 

er det rart? Man kan ikke bare kaste og ta til seg arbeidere som man vil. Man må tenke på DERES sikkerhet også. Om du f.eks har et løn, en bil, en leilighet osv. nettopp fordi du har en fast inntekt, for så å miste inntekten plutselig er INGEN gunstig situasjon.

Lenke til kommentar

Herregud da JoachimR , har du ikke ant og gjøre enn og spy ut faren din sine kakse meninger på forumet? prøv og tenk litt selv og ta egne valg.

Kansje når du en dag starter og jobbe selv (tviler på at det kommer til og skje i nærmeste fremmtid) vil du oppdage at det er ganske greit og ha en stor og sterk forening i ryggen skulle det oppstå ett problem. Uansett er det ikkje verre en og ikkje melde seg inn.

 

Men vist en skulle ha lokale lønnsforhandlinger slik "du" mener ville det ikkje vert noen minstelønn. Arbeidsgivere hadde selfølgelig utnyttet dette og ansatt de som har vil jobbe for minst. Da vil de flinkeste som gjør seg fortjent til det de tjener og vel så det sluttet og finne på noe ant. Da hadde en fått en dårligere kvalitet på tjenestene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...