Gå til innhold

Fagforeninger


Anbefalte innlegg

Ja, jeg har jo da en gang blitt utestengt pga. mine meninger angående fagforeninger, så det kan bli spennanes å se hva som skjer nå.

 

Jeg har tidligere satt opp en ligning:

 

Fagforeninger --> Høyre lønn --> Lavere overskudd --> lavere investeringslyst --> Oppsigelser.

 

Jeg tror fagforeninger fokuserer for mye på lønn, og for lite på de faktiske forhold på arbeidsplassen. Jeg tror det er det som burde skjedd.

 

Nå er også den arbeidende delem av min familie med i en fagforening. Men jeg tror det er lettere å oppnå høyere lønn om dette forhandles lokalt. En controller kan være en god kontroller, en proaktiv en, eller en controller som bare gjør hva han blir bedt om. Disse kan ha samme stillingskoder, og om det er forhandlet sentralt vil begge få like mye lønnsøke. Jeg synes da at det skulle forhandles lokalt, slik at den proaktive controlleren får mer utbytte enn den brukbare controlleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg helt uenig der. Fagforeningene gir arbeiderne mer makt og kan dermed enklere presse gjennom krav til miljø, lønn, ferie osv.

 

Angående lønnsnivå så mener de fleste at lengre utdannelse skal gi høyere lønn, men det finnes jo en haug av sjefer i større selskap som er utdanna som siviløkonom og tjener utrolig mye mer enn det den jevne arbeider er enig i. Når disse lederne stadig innvilger seg lønnsøkninger på 20-40% så går dem ikke forann som gode eksempler akkurat. I mindre selskap vil du nok oftere se at arbeiderene synes sjefen fortjener lønna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Når sjefer må ta og si opp folk, hvilket ikke er så hyggelig, da er det naturlig at de får en liten bonus for det?

Skjerpings. Tenk før du poster.

 

En sjef, hvis jobb er å styre og stelle (evt. si opp folk hvis nødvendig), skal få _ekstra_ penger fra selskapet (som må si opp folk for å spare penger) fordi dette er en litt ubehagelig del av jobben? :roll:

Lenke til kommentar

Det er klart en grådig fagforening kan være ødeleggende for en bedrifts lønnsomhet.

 

I Norge har det vel ikke vært slik. Arbeidstagerorganisasjonene har stilt moderate krav og lønnstigningen har ikke medført særlige svekkelser i konkuranseevnen.

 

Å si opp folk tror jeg det ville være en sann glede for Joachims like å få gjøre og dermed belønning nok i seg selv.

Lenke til kommentar

Hvor har du all informasjonen om meg fra? Antall hytter vi måtte ha, er imidlertid UINTERRESANT.

 

Selvsagt er det viktigst at den jevne arbeideren har det godt. De fleste tjener mer enn nok.

 

Det er ingen som øsnket å matte si opp mennesker man har jobbet sammen, eller som sørger for at du kan heve lønnen din.

 

Fagforeningene skal ofte ha gigantiske kontignenter. Det tror jeg er mer synd enn noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...