PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Ja, jeg har jo da en gang blitt utestengt pga. mine meninger angående fagforeninger, så det kan bli spennanes å se hva som skjer nå. Jeg har tidligere satt opp en ligning: Fagforeninger --> Høyre lønn --> Lavere overskudd --> lavere investeringslyst --> Oppsigelser. Jeg tror fagforeninger fokuserer for mye på lønn, og for lite på de faktiske forhold på arbeidsplassen. Jeg tror det er det som burde skjedd. Nå er også den arbeidende delem av min familie med i en fagforening. Men jeg tror det er lettere å oppnå høyere lønn om dette forhandles lokalt. En controller kan være en god kontroller, en proaktiv en, eller en controller som bare gjør hva han blir bedt om. Disse kan ha samme stillingskoder, og om det er forhandlet sentralt vil begge få like mye lønnsøke. Jeg synes da at det skulle forhandles lokalt, slik at den proaktive controlleren får mer utbytte enn den brukbare controlleren. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 hvor mye vet du om fagforeninger utenom det du har hørt i media? svar på det ikke vri deg unna Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Vi får et fagoferningsblad hjem til oss herr Kebab. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Fagforeninger --> Høyre lønn --> Lavere overskudd --> lavere investeringslyst --> Oppsigelser. jeg tror det er lettere å oppnå høyere lønn om dette forhandles lokalt. Ser du selvmotsigelsen? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Mulig, men hvis du følger min tankegang: Det er ikke alle som fortjener høyere lønn. Noen fortjener det mer enn andre. For at det skal fungere, bør man ha lokale oppgjør, person for person. Dersom alle skal ha samme lønnspålegg, tror jeg det ofte kan bety undergang for små selskap. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Dersom alle skal ha samme lønnspålegg, tror jeg det ofte kan bety undergang for små selskap. Vel, da er det kanskej på tide at sjefene som sitter på toppen og styrer det hele kutter litt ned på sin egen lønn først da, slik at de setter et godt eksempel! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Fagforeninger har den viktige oppgave å beskytte ansatte mot utnyttelse. Vi så jo helt klart at arbeidernes forhold bedret seg først da vi fikk fagforeninger! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Ja, arbeiderenes forhold må fagforeninghene gjerne jobbe med. Men de lønnsforhandlingene som foregår, tjener ingen. Sjefene i selskaper har gjerne lengre utdannelse og det hviler større ansvar på dem enn den jevne arbeideren. Det er da naturlig at de får høyere lønn, hvilket den jevne arbeideren er enig i. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Må si meg helt uenig der. Fagforeningene gir arbeiderne mer makt og kan dermed enklere presse gjennom krav til miljø, lønn, ferie osv. Angående lønnsnivå så mener de fleste at lengre utdannelse skal gi høyere lønn, men det finnes jo en haug av sjefer i større selskap som er utdanna som siviløkonom og tjener utrolig mye mer enn det den jevne arbeider er enig i. Når disse lederne stadig innvilger seg lønnsøkninger på 20-40% så går dem ikke forann som gode eksempler akkurat. I mindre selskap vil du nok oftere se at arbeiderene synes sjefen fortjener lønna. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Når sjefer må ta og si opp folk, hvilket ikke er så hyggelig, da er det naturlig at de får en liten bonus for det? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Når sjefer må ta og si opp folk, hvilket ikke er så hyggelig, da er det naturlig at de får en liten bonus for det? Nei det er ikke naturlig at de skal få penger for å ha leda bedriften så dårlig at de må si opp folk. Akkurat som fallskjermene de får når de har gjort en så elendig jobb at de blir sparka. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Når sjefer må ta og si opp folk, hvilket ikke er så hyggelig, da er det naturlig at de får en liten bonus for det? Skjerpings. Tenk før du poster. En sjef, hvis jobb er å styre og stelle (evt. si opp folk hvis nødvendig), skal få _ekstra_ penger fra selskapet (som må si opp folk for å spare penger) fordi dette er en litt ubehagelig del av jobben? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Ja! Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Det er klart en grådig fagforening kan være ødeleggende for en bedrifts lønnsomhet. I Norge har det vel ikke vært slik. Arbeidstagerorganisasjonene har stilt moderate krav og lønnstigningen har ikke medført særlige svekkelser i konkuranseevnen. Å si opp folk tror jeg det ville være en sann glede for Joachims like å få gjøre og dermed belønning nok i seg selv. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Så Joachim, tell me: Er det viktigst at de fleste ansatte i en bedrift har det bra, tjener nok, ikke blir utnyttet osv. Eller å sikre hytte nr. 5 til Hr. Direktør? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Hvor har du all informasjonen om meg fra? Antall hytter vi måtte ha, er imidlertid UINTERRESANT. Selvsagt er det viktigst at den jevne arbeideren har det godt. De fleste tjener mer enn nok. Det er ingen som øsnket å matte si opp mennesker man har jobbet sammen, eller som sørger for at du kan heve lønnen din. Fagforeningene skal ofte ha gigantiske kontignenter. Det tror jeg er mer synd enn noe annet. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 fagforeningskontingenten koster vel omtrent 1 advokattime Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 En advokattime koster 1000- 1500 Fagforeninger skal ofte ha 2 % av inntekten. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Er det et problem for deg JoachimR, isåfall kan jo du bare la være å bli medlem av en fagforening da JoachimR. Hører du meg nå JoachimR? JoachimR? Endret 17. desember 2003 av Sakris Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 vel, du er klar over at dette fagforeningskontingentet er med på å betale deg lønn om du f.eks blir tatt ut i streik? Hadde det ikke vært noen kontingent, hadde ikke streik vært mulig. Streik er et ekstremt, men dog i noen tilfeller nødvendig virkemiddel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå