Salvesen. Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Mente du å si «skal levere bare elektrisk»? Nei jeg mente det jeg sa, språk er dog ikke min beste side så det kan muligens ha kommet frem feil. Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren. El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser? Dette er et reelt "problem", men omfanget er betydelig overdrevet etter min erfaring. Mine skivebremser er helt rustfrie på sjette året. Delvis fordi jeg innimellom må gjøre en såpass rask oppbremsing at også bakbremsene aktiveres (ikke bare re-gen). Og delvis fordi jeg er oppmerksom på dette og foretar noen få svært aggressive bremsinger selv (når jeg er alene i bilen uten trafikk rundt). Det er alt som skal til, men jeg ser at dette kan utarte seg for folk som ikke har kjennskap til dette. Trommelbrems bak er i så måte kanksje ikke så dum idé for elbiler. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 (endret) Ingen satser så solid og seriøst på elektriske biler so VW. Tja, tiden får vise. Mye løfter foreløpig. En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren. El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser? Dette er allerede løst. Tesla har i det minste lagt inn funksjoner som sørger for å motvirke rust på bremser. Ja, de fikset det gjennom programvare og en OTA-oppdatering, så vidt jeg vet. Ingen trenger å dra til verksted for å fikse det. Endret 27. september 2018 av hekomo 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren. El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser? Ikke større enn at det er løst allerede på flere modeller. BMW i3 har et 'vedlikeholdsprogram' som sørger for at bremsene aktiveres ofte nok til å holde rusten unna. Renault Zoe har trommelbremser bak, skivebremsene foran holdes rustfrie ved at bilen ikke regenererer noe særlig når batteriet er fullt, dermed må bilen bruke bremsene en gang per ladesyklus. 1 Lenke til kommentar
ØTLarsen Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Ikke større enn at det er løst allerede på flere modeller. BMW i3 har et 'vedlikeholdsprogram' som sørger for at bremsene aktiveres ofte nok til å holde rusten unna. Renault Zoe har trommelbremser bak, skivebremsene foran holdes rustfrie ved at bilen ikke regenererer noe særlig når batteriet er fullt, dermed må bilen bruke bremsene en gang per ladesyklus. Problemet er ikke LØST. Man har bare laget "work-arounds" for å dekke over at vanlige skivebremser er feil teknologi for el-biler. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Synd den ser ut som ei neonhore. Hele bilen ble uinteressant så fort øynene begynte å verke av synet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Problemet er ikke LØST. Man har bare laget "work-arounds" for å dekke over at vanlige skivebremser er feil teknologi for el-biler.En workaround som funker, er ikke det en løsning? Nå har du jo samme problemet med alle biler med skivebremser, bilen skal ikke stå lenge i ro, spesielt i fuktig miljø, før det dannes rust på skivene. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 En workaround som funker, er ikke det en løsning? Nå har du jo samme problemet med alle biler med skivebremser, bilen skal ikke stå lenge i ro, spesielt i fuktig miljø, før det dannes rust på skivene. Som betyr at skivebremsen er feil implementert på alkurat din bil. Det er ikke en feil som er spesefikk for skivebremser generelt. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Som betyr at skivebremsen er feil implementert på alkurat din bil. Det er ikke en feil som er spesefikk for skivebremser generelt.Og feilen var? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Og feilen var? Håpløst for meg å vite uten å ha mer background enn at skivene dine ruster. Men jeg kan fortelle deg at mine bremseskiver ikke ruster, og det er pga materialvalg. Rustfritt stål. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Håpløst for meg å vite uten å ha mer background enn at skivene dine ruster. Men jeg kan fortelle deg at mine bremseskiver ikke ruster, og det er pga materialvalg. Rustfritt stål.Hvorfor bruker ikke alle rustfritt stål i bremseskivene sine? Er de dyrere? Har de lavere friksjonskoeffsient så hele bremsekretsen må dimensjoneres opp? 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Hvorfor bruker ikke alle rustfritt stål i bremseskivene sine? Er de dyrere? Har de lavere friksjonskoeffsient så hele bremsekretsen må dimensjoneres opp? Det vet jeg ikke, men spørsmålet er interessant Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Teknologilederen er Musk og Tesla. WV vil bli folkebilen. Steg 3 vil dermed være oppnådd for Musks del. Det må være en fantastisk dag for musk, dette var målet hans. Nå skal han jobbe til Tesla-aksjen stiger til $4200. Da skal han selge og bygge seg residens på Mars for pengene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå