Gå til innhold

Masseprodusert, lav pris og lang rekkevidde: Slik vil VW knuse konkurrentene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren.

El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser?

 

Dette er et reelt "problem", men omfanget er betydelig overdrevet etter min erfaring. Mine skivebremser er helt rustfrie på sjette året. Delvis fordi jeg innimellom må gjøre en såpass rask oppbremsing at også bakbremsene aktiveres (ikke bare re-gen). Og delvis fordi jeg er oppmerksom på dette og foretar noen få svært aggressive bremsinger selv (når jeg er alene i bilen uten trafikk rundt). Det er alt som skal til, men jeg ser at dette kan utarte seg for folk som ikke har kjennskap til dette.

 

Trommelbrems bak er i så måte kanksje ikke så dum idé for elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen satser så solid og seriøst på elektriske biler so VW.

Tja, tiden får vise. Mye løfter foreløpig.

 

 

 

En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren.

El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser?

Dette er allerede løst. Tesla har i det minste lagt inn funksjoner som sørger for å motvirke rust på bremser. Ja, de fikset det gjennom programvare og en OTA-oppdatering, så vidt jeg vet. Ingen trenger å dra til verksted for å fikse det.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren.

El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser?

Ikke større enn at det er løst allerede på flere modeller. BMW i3 har et 'vedlikeholdsprogram' som sørger for at bremsene aktiveres ofte nok til å holde rusten unna. Renault Zoe har trommelbremser bak, skivebremsene foran holdes rustfrie ved at bilen ikke regenererer noe særlig når batteriet er fullt, dermed må bilen bruke bremsene en gang per ladesyklus.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke større enn at det er løst allerede på flere modeller. BMW i3 har et 'vedlikeholdsprogram' som sørger for at bremsene aktiveres ofte nok til å holde rusten unna. Renault Zoe har trommelbremser bak, skivebremsene foran holdes rustfrie ved at bilen ikke regenererer noe særlig når batteriet er fullt, dermed må bilen bruke bremsene en gang per ladesyklus.

Problemet er ikke LØST.  Man har bare laget "work-arounds" for å dekke over at vanlige skivebremser er feil teknologi for el-biler. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke LØST.  Man har bare laget "work-arounds" for å dekke over at vanlige skivebremser er feil teknologi for el-biler.

En workaround som funker, er ikke det en løsning?

 

Nå har du jo samme problemet med alle biler med skivebremser, bilen skal ikke stå lenge i ro, spesielt i fuktig miljø, før det dannes rust på skivene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håpløst for meg å vite uten å ha mer background enn at skivene dine ruster. Men jeg kan fortelle deg at mine bremseskiver ikke ruster, og det er pga materialvalg. Rustfritt stål.

Hvorfor bruker ikke alle rustfritt stål i bremseskivene sine? Er de dyrere? Har de lavere friksjonskoeffsient så hele bremsekretsen må dimensjoneres opp?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Teknologilederen er Musk og Tesla. WV vil bli folkebilen. Steg 3 vil dermed være oppnådd for Musks del. Det må være en fantastisk dag for musk, dette var målet hans. Nå skal han jobbe til Tesla-aksjen stiger til $4200. Da skal han selge og bygge seg residens på Mars for pengene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...