Redaksjonen. Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Masseprodusert, lav pris og lang rekkevidde: Slik vil VW knuse konkurrentene Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Dagens muligens dårligste spørsmål.....Veier et full-ladet batteri mer enn et utladet batteri? Dvs - har den tilførte energien noen vekt? Til sammenligning; En tank bensin veier eksempelvis 40 kilo....men da får man vel mer enn bare "energi" Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Dagens muligens dårligste spørsmål.....Veier et full-ladet batteri mer enn et utladet batteri? Dvs - har den tilførte energien noen vekt? Til sammenligning; En tank bensin veier eksempelvis 40 kilo....men da får man vel mer enn bare "energi" 2 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 "Ifølge produsenten er MEB, modular electric drive matrix; en svært fleksibel konstruksjonsarkitektur for elbiler..." MEB er fra tysk og er akronymet for "Modularer ElektroBaukasten". Så hvorfor har dere skrevet betydningen på engelsk? Om dere uansett oversetter betydningen fra ett fremmedspråk kunne dere i det minste oversatt til norsk, fremfor et annet fremmedspråk. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Ikke noe 25.000 euro + 40 % her i gården. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 VW skal bare levere elektrisk til Norge etter 2024, så de må få fart på ting! Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det er ikke vedtatt noe forbud mot salg av biler med forbrenningsmotorer fra 2025. Norge utgjør uansett kun noen promille av VWs globale totalsalg. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 La oss håpe at de kan levere varene. Så langt har det gått tregt for de gamle bilprodusentene. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det er ikke vedtatt noe forbud mot salg av biler med forbrenningsmotorer fra 2025. Norge utgjør uansett kun noen promille av VWs globale totalsalg. Det var heller ikke det jeg sa, informasjonen om 2024 kommer fra VW selv. Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Dagens muligens dårligste spørsmål.....Veier et full-ladet batteri mer enn et utladet batteri? Dvs - har den tilførte energien noen vekt? Til sammenligning; En tank bensin veier eksempelvis 40 kilo....men da får man vel mer enn bare "energi" https://www.youtube.com/watch?v=EwQdK4Y1Pkg Det er da vel bare tull? I et batteri flytter man vel bare elektronene fra den ene siden til den andre når man bruker det og tilbake ved lading? E = mc^2 er vel helt irrelevant i denne sammenhengen? 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Dagens muligens dårligste spørsmål.....Veier et full-ladet batteri mer enn et utladet batteri? Dvs - har den tilførte energien noen vekt? Til sammenligning; En tank bensin veier eksempelvis 40 kilo....men da får man vel mer enn bare "energi" Store problemet med elfly det. Lite å si for biler. Fly får mye lengre rekkevidde basert på at de mister mye vekt. Med batteri vil de miste forsvinnende lite vekt. Så rekkevidde er stort problem. For biler har det litt å si, men jeg har enda til gode å møte noen som fyller opp tanken akkurat så mye som de trenger for å kjøre optimalt økonomisk... 3 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det er da vel bare tull? I et batteri flytter man vel bare elektronene fra den ene siden til den andre når man bruker det og tilbake ved lading? E = mc^2 er vel helt irrelevant i denne sammenhengen? Du forbruker jo energi. Og setningen sier at energi = masse. Så om du har mindre energi så har du mindre masse. Et batteri som er fulladet har mer energi enn et tomt batteri. Denne energiforskjellen kan du fysisk måle med at batteriet vil være mikroskopisk lettere. Motsatt av når vi får energi ut av masse i atomkraftverk. Det er jo fordi de nye isotopene som blir dannet er minimalt lettere enn det de som fra at vi får energi i atomkraftverk. Hvis vi hadde brukt den energien kunne vi teoretisk satt det sammen igjen og den energien hadde blitt til masse (vekt). 1 Lenke til kommentar
storken Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Dagens muligens dårligste spørsmål.....Veier et full-ladet batteri mer enn et utladet batteri? Dvs - har den tilførte energien noen vekt? Til sammenligning; En tank bensin veier eksempelvis 40 kilo....men da får man vel mer enn bare "energi" Et ladet og et utladet batteri veier det samme. Å dra inn relativitetsteori i forbindelse med et sånt svar, tja - har det egentlig noe for seg? I min mening: Nei, bidraget er så forsvinnende lite at det ikke bare bør ignoreres, men også unnlates å dras inn i en diskusjon. For et 100kWh batteri vil masseendringen være på størrelsesorden 40 picogram (Googlematte, kan være feil). 3 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Et ladet og et utladet batteri veier det samme. Å dra inn relativitetsteori i forbindelse med et sånt svar, tja - har det egentlig noe for seg? I min mening: Nei, bidraget er så forsvinnende lite at det ikke bare bør ignoreres, men også unnlates å dras inn i en diskusjon. For et 100kWh batteri vil masseendringen være på størrelsesorden 40 picogram (Googlematte, kan være feil). Video over sa 3,6 mikrogram for 85kWh. Uansett helt klart vektforskjellen som avgjør om du når hytten eller ikke. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Ingen satser så solid og seriøst på elektriske biler so VW. Det er en veldig flott fremtid vi har fremfor oss. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 VW skal bare levere elektrisk til Norge etter 2024, så de må få fart på ting! Mente du å si «skal levere bare elektrisk»? 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Et ladet og et utladet batteri veier det samme. Å dra inn relativitetsteori i forbindelse med et sånt svar, tja - har det egentlig noe for seg? I min mening: Nei, bidraget er så forsvinnende lite at det ikke bare bør ignoreres, men også unnlates å dras inn i en diskusjon. For et 100kWh batteri vil masseendringen være på størrelsesorden 40 picogram (Googlematte, kan være feil). Da er jo det korrekte svaret at batteriet veier mer opplagt enn utladet. At forskjellen er mikroskopisk er bare en nyttig tilleggsopplysning. Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Store problemet med elfly det. Lite å si for biler. Fly får mye lengre rekkevidde basert på at de mister mye vekt. Med batteri vil de miste forsvinnende lite vekt. Så rekkevidde er stort problem. For biler har det litt å si, men jeg har enda til gode å møte noen som fyller opp tanken akkurat så mye som de trenger for å kjøre optimalt økonomisk... Fly vil vel kunne hente inn mye på mer effektiv bruk av energien? Spekulerer litt her. 1 Lenke til kommentar
ØTLarsen Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren. El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser? 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 En av de store tekniske problemene med dagens el-biler er at de har vanlige skivebremser. Ettersom el-biler i stor grad "bremser" ved å lade, ruster skivene og andre deler av bremsene, med resultat at de må skiftes lenge før de er slitte med dertilhørende kostnad for el-bil eieren. El-biler burde ha andre typer bremser som er tilpasset behovet på el-biler. Burde de heller hatt trommelbremser? Eller burde man lage en ny type bremser? Er vel noen som allerede har lagt inn elektronisk styring ved at bremseskivene aktiveres noen ganger per kjøretur isteden for regenerering for å holde skivene rustfrie. Noe Tesla f.eks burde kunne gjøre med en software oppdatering 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå