Gå til innhold

– Nordmenn er rike, godtroende og naive

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får ustanselig med eposter om forbrukslån de siste ukene. Jeg har ikke søkt om noe forbrukslån eller lignende overhodet. Jeg ser at navnet er automatisk generert, og stemmer ikke overens med mitt virkelige navn og er klar at jeg bare har hatt uflaks når det gjelder den typen spam. Det er dog farlig for folk som har et svakt øyeblikk og søker i desperasjon.

Lenke til kommentar

Tenker mer på Godtroende som en defenisjon på personer som tror godt om andre, ikke lettlurt eller dumsnill.. Det har vi ordet naiv for :)

Edit: Mer litt som det motsatte av fordomsfull..

Vi har jo gjeldende definisjoner på ord i det norske språk, og slik må det nesten være.

Du kan bruke det slik du vil, men det er feil.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har jo gjeldende definisjoner på ord i det norske språk, og slik må det nesten være.

Du kan bruke det slik du vil, men det er feil.

Hvor finner du defenisjonen må jeg da spørre deg :)

Jeg finner iallefall dette:

Oppslagsord Ordbokartikkel

Letter-K-blue-icon.png
god|troende a3; el god|truende a3 som tror andre for lett, naiv, troskyldig, ukritisk
du er altfor godtroende

Mange synonymer her som ikke betyr at man er nødvendigvis naiv og godtroende på samme tid..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Dersom ukritisk og tror andre for lett ikke er synonymer for naiv for deg så er det opp til deg som ikke klarer å hekte disse sammen. Disse er åpenbart synonymer for meg!

Det er synonymer, men jeg tenker på ordet Godtroende som et mildt ord som naiv, man tror godt om andre og at de ikke vil lure deg.. Helt frem til de prøver å gjøre det... Naiv, derimot, da er man så lettlurt at man lar seg lure...

Det er iallefall min forståelse...

Edit:

Jeg kommenterte artikkelen på grunna av det var brukt ordene godtroende og naiv i tittelen.. Noe som betyr at journalisten må iallefall tenkt det har to forskjellige nyanser i det å være naiv og godtroende :p

Er ikke uenig at man kan anse en godtroende i å være naiv..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det er synonymer, men jeg tenker på ordet Godtroende som et mildt ord som naiv, man tror godt om andre og at de ikke vil lure deg.. Helt frem til de prøver å gjøre det... Naiv, derimot, da er man så lettlurt at man lar seg lure...

Det er iallefall min forståelse...

Edit:

Jeg kommenterte artikkelen på grunna av det var brukt ordene godtroende og naiv i tittelen.. Noe som betyr at journalisten må iallefall tenkt det har to forskjellige nyanser i det å være naiv og godtroende :p

Er ikke uenig at man kan anse en godtroende i å være naiv..

Naiv kan like gjerne være å automatisk tenke negativt om andre. Naiv for meg er å tenke enkelt. Legens råd er bra eller legens råd er dårlig. Det er naiv tankegang. En mindre naiv tankegang er å si dine symptomer og diskuter dem med legen. Legen kommer med forslag som du setter deg inn i og prøver å skjønne legens ståsted. Så ta et valg som du forklarer legen og får legen til å se ditt synspunkt osv osv til du velger videre behandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Naive nordmenn betyr mer at vi har vokst opp i et utrolig beskyttet samfunn. Politi, stat og velferdsbedkyttelse som er eventyrland for mye av verden.

Her sutrer man over bagateller og aviser slår opp bloggere som har vondt i sjela osv.

Dermed er vi et lettere bytte for svindel og lureri.

Vi er i et generasjonsskifte på det naive, vi har blitt flerkulturelle på godt og vondt i løpet av bare 20-25 år. Den negative siden er økt kriminalitet, våpen, knivbruk, vold og annen små og stor kriminalitet. Dermed er det ikke lenger bare lykkeland på toppen av bløtkaka.

Nå har også svindel blitt på perfekt norsk, og sider er nøyaktige kloning av ekte sider m.m.

Det er egentlig en uting at hvem som helst kan utgi seg fra å være fra hvilken som helst avsender på sms. Her burde da teleselskapene tatt noen grep.

Som sagt så er mye svindel nå svært god. Samtidig er det, etter min mening, trist at en del går på alt som florerer på Facebook av lureri. Stadig går mange på at man brått kan få en dyr vare fra Elkjøp, Power m.m. eller bensin til 90% rabatt. -Eller at det deles ut gratis.

Tipper Facebook topper svindel, da en del ikke eier kildekritikk i det hele tatt.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plankeby: Godt poeng, men jeg liker ikke at nordmenn skal føle økt psykologisk press fordi vi er godtroende og godhjertede. Det er heller resten av verden som må skjerpe seg og lære seg å oppføre seg som folk.

Det du nevner om at vi klager på småting, er jo sant, men det er en naturlig menneskelig adferd å klage. Men dét som er interessant, er at ved å observere -hva- som klages på, så kan man identifisere hvor store eller små plager den generelle befolkningen har. Hvis folk klager på noen dumper og huller i veiene, så er det bedre enn om folk klager på vold og innbrudd hele tiden, for å ta et eksempel.

Å klage er et tegn på intelligens, men å vite hvem man skal klage til, hvordan man skal gjøre det og når, er et tegn på visdom. Ved å konstant klage, så bringer man saken til overflaten og får oppmerksomhet fra andre. Men det kan også avdekke psykopater, som klager på det som ikke gagner kollektivet eller flere folk, men kun for å få folk til å fremme egne interesser. Så igjen, er det forskjell på å skape litt furore for å få frem litt mer interessante meninger, for å få frem folks lidenskap, enn å helle syre på enhver debatt bare for å skape dritt. Det krever en del intelligens å se disse forskjellene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...