Novice99 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Er det noen som har erfaring med selvdoserende vaskemaskiner ? Hvor godt de fungerer, om de doserer riktig til riktig mengde vask osv ? Ser at Bosch, Siemens og Miele alle har modeller med denne funksjonen. Fristet til å kjøpe en Miele selvdoserende, men prisen gjør at jeg vel nøler litt. Noen som har erfaringer å dele ? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Vaskemiddel er vesentlig dyrere enn å kjøpe i vanlig butikk. Det er vanskeligere å få tak i, siden du må innom Elkjøp/Power osv for å kjøpe det. Mister også mulighet til å finne "Alt fra Lilleborg -40%" på OBS osv. Så maskinen er dyrere, vaskemidlet er dyrere, men det er sikkert enkelt. Men jeg ser ikke helt tidsbesparelsen. Det tar jo seriøst 12 sekunder å hente ned en flaske Nøytral Farge fra hylla, helle i korken, åpne doseringskammeret, helle oppi, lukke lokket og plassere flaska på hylla igjen. Hadde maskinen puttet klærne i vaskemaskinen, brettet klærne etter vask og putta dem i skapet derimot... 7 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Vaskemiddel er vesentlig dyrere enn å kjøpe i vanlig butikk. Det er vanskeligere å få tak i, siden du må innom Elkjøp/Power osv for å kjøpe det. Mister også mulighet til å finne "Alt fra Lilleborg -40%" på OBS osv. Så maskinen er dyrere, vaskemidlet er dyrere, men det er sikkert enkelt. Men jeg ser ikke helt tidsbesparelsen. Det tar jo seriøst 12 sekunder å hente ned en flaske Nøytral Farge fra hylla, helle i korken, åpne doseringskammeret, helle oppi, lukke lokket og plassere flaska på hylla igjen. Hadde maskinen puttet klærne i vaskemaskinen, brettet klærne etter vask og putta dem i skapet derimot... De har da flytende vaskemiddel i vanlig butikk også? Ja, det er dyrere enn pulver, men masse gode tilbud på f.eks Rusta. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Me har kjøpt Miele med TwinDos, men det var mest fordi maskina eg ville ha hadde det. Har ikkje testa så mykje endå, men eg synest det er ganske praktisk. Me har veldig lite bad, så det er fint å sleppe oppbevaring av vaskemiddelet i eit skap. Eg ville nok ikkje kjøpt ei så dyr maskin kun på grunn av ein sånn funksjon, men heller ikkje unngått det. Det er ikkje så vanskeleg å fylle på vaskemiddel, men skal ein tru diverse artiklar så brukar mange for mykje vaskemiddel. Sånn sett kan det vere ein grei måte å unngå overbruk av vaskemiddel. Eg veit ikkje korleis det er med andre merker, men på Miele kan du kjøpe ein tom behandlar og fylle på det vaskemiddelet du sjølv vil ha frå daglegvarebutikken. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Men det er jo forskjellig konsentrasjon på ulike vaskemidler. Hvordan kan da Miele dosere korrekt dersom man kan velge selv? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Regner med at maskinene har innstillinger for hvor mye de skal bruke Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Men det er jo forskjellig konsentrasjon på ulike vaskemidler. Hvordan kan da Miele dosere korrekt dersom man kan velge selv? Du kan justere det sjølv. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Har en følelse av at selvdoserende kommer til å bli en feilkilde delux. Vaskemiddel har en tendens til å tørke ut og klumpe seg. Og det er vel ingen ting som tilsier at disse maskinene er så smart konstruert at det bare er å vippe ut en luke og hente ut beholder og nappe ut slanger for å rense disse med jevne mellomrom ? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Jeg har Miele med selvdosering som jeg har brukt en stund. Hvorvidt maskinen doserer riktig er jo vanskelig å si, men tøyet blir rent og lukter godt hver eneste gang - og det er jo det viktigste. Dog ville jeg ikke kjøpt denne med hensikt å spare penger på vaskepulver, men det beste med maskinen er nettopp hvor deilig det er å slippe å fylle på pulver hver eneste gang. En vaskemaskin - særlig av Miele - er en maskin man kan ha i mange, mange år. Så for min del var det verdt det, men det er "nice to have". Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Har en følelse av at selvdoserende kommer til å bli en feilkilde delux. Vaskemiddel har en tendens til å tørke ut og klumpe seg. Og det er vel ingen ting som tilsier at disse maskinene er så smart konstruert at det bare er å vippe ut en luke og hente ut beholder og nappe ut slanger for å rense disse med jevne mellomrom ? Det er vel strengt tatt ikke store forskjellen på beholderne for selvdosering og skuffen du putter vaskepulveret i i dag? - Og begge kan tas ut for rens? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Er det noen som har erfaring med selvdoserende vaskemaskiner ? Hvor godt de fungerer, om de doserer riktig til riktig mengde vask osv ? Ser at Bosch, Siemens og Miele alle har modeller med denne funksjonen. Fristet til å kjøpe en Miele selvdoserende, men prisen gjør at jeg vel nøler litt. Noen som har erfaringer å dele ? Det er noe dritt. Jeg solgte akkurat en nesten helt ny vaskemaskin (Bosch) for jeg ikke kunne få den til å dosere nok hverken vaskemiddel og særlig skyllemiddel/tøymyker. Helt nye håndklær ble til sandpapir og altså ubrukelige. I det hele tatt har vaskemaskiner blitt dårligere og dårliger for hver generasjon. I dag bruker de så lite vann at klærne ikke blir vasket ordentligt og de bruker flere timer på å gjøre en dårlig vaskejobb. Driver nå og ser på å kjøpe en ny og noterer meg bl.a. vannforbruk for alle modeller jeg kommer over. Jo høyere vannforbruk, jo bedre vaskemaskin. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Det er noe dritt. Jeg solgte akkurat en nesten helt ny vaskemaskin (Bosch) for jeg ikke kunne få den til å dosere nok hverken vaskemiddel og særlig skyllemiddel/tøymyker. Helt nye håndklær ble til sandpapir og altså ubrukelige. Du bruker skyllemiddel på håndklær?? - Kanskje maskinen rett og slett var så smart at den skjønte at det ikke skulle brukes? 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 (endret) Du bruker skyllemiddel på håndklær?? - Kanskje maskinen rett og slett var så smart at den skjønte at det ikke skulle brukes? Selvsagt skal det (tøymykner) brukes på håndklær. Jeg har gjodt det i 20+ år med perfekt blødt resultat, inntil jeg fikk den nye maskinen og de ble ødelagt med en gang. Endret 8. oktober 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Selvsagt skal det (tøymykner) brukes på håndklær. Jeg har gjodt det i 20+ år med perfekt blødt resultat, inntil jeg fikk den nye maskinen og de ble ødelagt med en gang. Vel, kanskje du har du gjort det feil i 20 år ? - Tøymykner impregnerer håndklærne så de blir dårligere på å trekke til seg vann, bruk heller eddik og evt natron så får du "hotellhåndklær" - mine ble mye bedre etter at jeg sluttet å bruke skyllemiddel for noen år siden (men fordrer bruk av tørketrommel for at de skal bli myke) https://www.klikk.no/bolig/rengjoring/slik-blir-handklaerne-myke-igjen-2265649 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Vel, kanskje du har du gjort det feil i 20 år ? - Tøymykner impregnerer håndklærne så de blir dårligere på å trekke til seg vann, bruk heller eddik og evt natron så får du "hotellhåndklær" - mine ble mye bedre etter at jeg sluttet å bruke skyllemiddel for noen år siden (men fordrer bruk av tørketrommel for at de skal bli myke) https://www.klikk.no/bolig/rengjoring/slik-blir-handklaerne-myke-igjen-2265649 Jeg har sett slike påstander før, men det er rett og slett feil. Jeg har ganske vist ikke prøvd med eddik, men har sett der er delte meninger om slike kjerringråd. Som sagt, 20 års praktisk erfaring viser meg at tøymykner funker svært bra. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Håndklær skal være som sandpapir, så de renser huden skikkelig og ikke bare fjerne vannet Samme med dasspapir... mjukt papir er bare tull Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Jeg har sett slike påstander før, men det er rett og slett feil. Jeg har ganske vist ikke prøvd med eddik, men har sett der er delte meninger om slike kjerringråd. Som sagt, 20 års praktisk erfaring viser meg at tøymykner funker svært bra. Nåvel, nå har jeg førstehåndsinformasjon og empiriske data gjennom mange år som sier at dette stemmer på en prikk, og som du sier har du ikke prøvd selv 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Nåvel, nå har jeg førstehåndsinformasjon og empiriske data gjennom mange år som sier at dette stemmer på en prikk, og som du sier har du ikke prøvd selv Det jeg har prøvd er å vaske uten og det funker absolutt ikke. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Det jeg har prøvd er å vaske uten og det funker absolutt ikke. Nei DET kan vi være enige om 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Håndklær skal være som sandpapir, så de renser huden skikkelig og ikke bare fjerne vannet Kanskje du skal lære å dusje skikkelig for det er ikke meningen at der etter en dusj skal være skitt igjen på huden som må skrapes av... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå