Gå til innhold

Firmabil eller kompensasjon privat bil

Auto Asmodeus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg håper noen kan hjelpe meg litt her.

Ny jobb gir meg enten firmabil eller kompensasjon for bruk av privat bil. Fast kompensasjon er 6000 i mnd, og kjører jeg for mer gjelder statens satser. Jeg kommer til å kjøre ca 25.000km i året og kommer nesten ikke til å bruke denne bilen privat.

Kan noen hjelpe meg med å regne litt på hva som lønner seg og hva jeg burde tenke på så blir jeg sjeleglad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du en billig, ukomfortabel og driftssikker bil med lave driftskostnader som aldri har behov for service eller verksted lønner det seg nok å få 6k inn på konto hver mnd. Firmabil er ikke direkte billig. 

En billig bil betyr som regel at den enten er gammel eller har høy kilimeterstand, kanskje til og med begge deler. Kan fort bli gambling mtp driftssikkerhet. 

Lenke til kommentar

En billig bil betyr som regel at den enten er gammel eller har høy kilimeterstand, kanskje til og med begge deler. Kan fort bli gambling mtp driftssikkerhet. 

Var nesten litt ment som en spøk... Ikke mange biler som innehar samtlige av de egenskapene jeg listet opp. Med unntak av "ukomfortabel" da. Den egenskapen kan man finne på veldig mange billige biler

Lenke til kommentar

Greit nok at du kjører for 7k/mnd, men hva med renter, verditap, vedlikehold og forsikring?

De 4 kr/km dekker aldri i verden de reelle kostnadene.

Ser at div kalkulatorer online anbefaler meg å ta privat bil med mindre jeg skal kjøre dyr bil.

Edit: via linken her oppe:

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/362-skal-du-ha-firmabil-eller-eie-bilen-selv

Du er av en annen oppfatning - hvordan ser regnestykket ditt ut?

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at div kalkulatorer online anbefaler meg å ta privat bil med mindre jeg skal kjøre dyr bil.

Edit: via linken her oppe:

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/362-skal-du-ha-firmabil-eller-eie-bilen-selv

Du er av en annen oppfatning - hvordan ser regnestykket ditt ut?

Kalkulatoren din påstår det er marginalt lønnsomt å eie i 3 år. Jeg kommer til 11 500 i favør av å eie. Det eneste jeg endret er 0 i bompenger, 84 000 i lønnskompensasjon, innkjøpspris på 250 000, 100% lån og årslønn på 480 000. Km-godtgjørelse er satt 0 siden du oppgir 7000 inn på konto.

Da er det vesentlig at du klarer å oppnå en pris på minst 150 000 på en 3 år gammel bil som har gått 75 000. Dette er da en liten "billigbil" siden prisen var 250 000 ny. Da kan du utelukke skader. Det er en skavank eller parkeringsbulk så har du tapt hele fordelen. Også får du ikke godtgjørelse for å bruke den privat, en firmabil som du skatter av kan du bruke privat, på bedriftens regning. Videre er all risiko plassert hos bedriften.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk mindre hjelp her enn jeg hadde håpet på - må være mangel på økonomer i Norge :D

I tilfelle noen lurer: Det ble til slutt privat bil. Differanse mellom firmabilbeskattet lønn og lønn med tillegg for privat bilbruk kom på nesten 12.000,- mnd:

Estimert mnd kost ved privat bil

Avdrag bil: 2000

Verditap: 1900

Forsikring: 1000

Dekk/service/drift/vask etc: 1500

Drivstoff: 1250

Fikk forhandlet meg frem til at de dekker alle bomkostnader også private (fordelsbeskattet)

Trafikkforsikringsavgift: 250

Totalt: 7900

Så med andre ord, selv om dette ikke er en total oversikt, har jeg over 4000/mnd i fordel ved å velge privat bil så lenge jeg har så lave avdrag og lavt verditap på den (5 år gammel..). Jeg vurderer ny bil også, og dersom ny bil koster mer en 5-600.000 hadde jeg nok gått for firmabil, uten at jeg har beregnet dette i detalj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...