indahla Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Tillegget for ekstra passasjer er 1,- pr. km. Hva med to passasjerer? Er det 1,- eller 2,- ? Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det var litt usikkerhet rundt hvordan dette skulle tolkes, flere mener at du bare får 1,- uansett antall passasjerer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Statens satser og Skattedirektoratets satser bygger på 1 kr pr arbeidstaker pr km. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Statens satser og Skattedirektoratets satser bygger på 1 kr pr arbeidstaker pr km.Så hvis jeg har med 2 andre kollegaer skal jeg føre 2,- pr. km. eller er det 1,- fordi jeg er en arbeidstaker? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Hvis du har med to andre arbeidstakere i bilen fører du ordinær bilgodtgjørelse for deg selv, og 2 kr/km for dine to kolleger. Forutsatt at godtgjørelsesordningen deres følger statens eller Skattedirektoratets system. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Det siste var et tydelig svar. Takk! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Hvis du har med to andre arbeidstakere i bilen fører du ordinær bilgodtgjørelse for deg selv, og 2 kr/km for dine to kolleger. Forutsatt at godtgjørelsesordningen deres følger statens eller Skattedirektoratets system. Kan man altså avtale dårligere ordninger enn hva skattedirektoratet har som føring? Min arbeidsplass har lavere satser Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 (endret) Hvis du har med to andre arbeidstakere i bilen fører du ordinær bilgodtgjørelse for deg selv, og 2 kr/km for dine to kolleger. Det var slik før, men er det endelig avklart at det fortsatt gjelder for bil? Tidligere sto det spesifikt "pr passasjer", som det enda gjør under "andre transportmidler", men ikke under bil. Jeg vet det hersket endel forvirring rundt dette i "regnskapsmiljøet" når satsene ble offentliggjort. https://arbeidsgiver.difi.no/lonn-goder-og-reise/reise/statens-satser-innenlands Passasjerantall er altså spesifisert for alle kjøretøy utenom bil.. Endret 27. september 2018 av toth 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Kan man altså avtale dårligere ordninger enn hva skattedirektoratet har som føring? Min arbeidsplass har lavere satser Ja. Skattedirektoratets føringer gjelder kun ved skattefastsettingen (som ikke er relevant for de fleste pga. minstefradraget). Arbeidsgiver trenger ikke ha noen ordning for bilgodtgjørelse i det hele tatt. Har arbeidsgiver en ordning bestemmer vedkommende hvilke satser som skal legges til grunn (men for å være skattefrie må de være SKDs satser eller lavere). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå