AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Denne uken hadde styret "infomøte" ang. elbiler. Sameiet består av 40 boliger, 15 bruker ikke bil grunnet høy alder. Det ble bestemt at vi skulle få et smart ladeanlegg hvor de som hadde elbil måtte betale 10.000,- i tillegg til lader for sin bil. Vi er 2 stk. som allerede har betalt for egen lader, måler og elektriker som har strukket kabler fra sikringskapet. Jeg er en av disse og det er vel unødvendig å si at det føles urettferdig. Han andre som har elbil nevnte dette med årsmøtevedtak men fikk beskjed at slik ble det og at en godkjennelse kunne tas i etterkant. Årsaken var en ny lov og at de laderne som var ikke var lovlige. Noen råd ang. det jussen her? Snittalderen er over 75 år, 4 har NAV-moped som de lader gratis, flere har også skjøteledning inn i boden til kjøleskapet hvor de har eplemost (ikke spøk en gang). Jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning blant naboene, men synes dette "stinker". Noen råd ang. diplomatiet? Anonymous poster hash: eb888...624 Anonymous poster hash: eb888...624 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Dette kan ikke styret bestemme på egen hånd. Her må det årsmøtevedtak til, og to tredjedels flertall. 3 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Hvorfor er ikke de laderene som er satt opp godkjent? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 En mulighet er at de som har bekostet dette selv allerede, får en reduksjon i kostnaden for å koble seg til nytt anlegg. Forutsetter da at du med "Det ble bestemt...." mener at dette ble vedtatt i årsmøtet. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Hvorfor er ikke de laderene som er satt opp godkjent? Det lurer jeg også på. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Det finnes jo selvfinansierende løsninger som bør være gode for et sameie/styre mhp å slippe all oppfølging og brukerhåndtering: https://blogg.energiplan.com/case-karihaugen-borettslags-nye-ladere-startet-en-elbiltrend Gyldig innkalling med saksliste før årsmøte og flertall med 2/3 er ellers grunnregel. Siden dette er et sameie så kommer eventuelt også lov om eierseksjoner og mindretallsvern inn i bildet - men det er ikke dermed sagt at styret vil forholde seg til dette. Jfr https://lovdata.no/NL/lov/2017-06-16-65/§43 -> Fjerde ledd - saker det skal stemmes over på årsmøtet skal være tydelig angitt i innkallingen. Mindretallsvern er nevnt både i §40 og §58 for hhv hvilke avgjørelser et årsmøte og styre kan ta. Endret 26. september 2018 av Rune_says Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Dette kan ikke styret bestemme på egen hånd. Her må det årsmøtevedtak til, og to tredjedels flertall. Takk, jeg slår meg til ro med det. Hvorfor er ikke de laderene som er satt opp godkjent? "Tullprat" fra formannen, de er fagmessig installert og lovlige på alle måter. Salto ladeboks fra VW. Det spekuleres i at noen i styre har kjøpt ny bil og ikke vil ta hele kostnaden selv. Anonymous poster hash: eb888...624 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 "Tullprat" fra formannen, de er fagmessig installert og lovlige på alle måter. Salto ladeboks fra VW. Det spekuleres i at noen i styre har kjøpt ny bil og ikke vil ta hele kostnaden selv. Anonymous poster hash: eb888...624 Få inn en godkjent elektriker til å foreta en sjekk av anlegget hvor det dokumenteres evt mangler. Om dere har godkjente ladere på egen kurs er det helt åpenbart at dere ikke skal være med på dette, er dere dog tilkoblet eksisterende felleskurs er det nok ett større problem. Tilby dere å gjøre endringer mot en reduksjon i kostnadene i så tilfelle. Om de får godkjennelse i styret så klart. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 NAV-mopedene bør du nesten la gamlingene få fortsette å lade gratis. Oftest bruker slike doninger strøm for et par tiere i året. Dette er et alt for ubetydelig beløp til at det går an å ta det opp. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2018 Dette kan ikke styret bestemme på egen hånd. Her må det årsmøtevedtak til, og to tredjedels flertall. Hei igjen. Nå har de begynt med trekking av kabler i garasjen, ikke avholdt årsmøte eller gitt info til sameierne. Formannen sa i begynnelsen av oktober at styret hadde lov til å gjøre dette, men ville ikke svare hvorfor dagens anlegg var ulovlig. 1. Hva er det krikkert henviser til i sitatet? 2. Hvordan kan jeg unngå ekstra kostnader? Vil helst være diplomat, men... Natta. Anonymous poster hash: eb888...624 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Dersom dagens anlegg ikke er lovlig ihht bestemmelser så nå dere jo gjøres oppmerksom på dette. Kommer el tilsynet på inspeksjon og finner hva de anser som mangler så har de ikke lov til å destruere utstyr eller installete nytt. De skal gi deg dokumentasjon på hva de anser som mangler og du har da krav på en periode (jeg tror det er 30 dager) hvor du da får utbedre mangler eller skaffe til rette dokumentasjon som bekrefter at dagens løsning overholder kravene. Jeg har opplevet at de muntlig gir utførende beskjed om å destruere eller fjerne utstyr men da er det utførende som selv gjør seg erstatningsansvarlige dersom grunnlaget var usaklig eller urimelig Send iallefall skriftlig dokumentasjon i god til på at du protesterer. Det hjelper aldri å ha en muntlig samtale. Hvis de har det travelt med å få jobben gjort og ikke tar seg tid til å dekke sin egen rygg så risikerer de at du får medhold i ettertid og de selv må ta kostnadene. Men da må ikke du tie nå. Selv et skriv der du sier du ikke er informert om hva som skjer og hvorfor er besre dokumentasjon enn ingen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Det ble bestemt at vi skulle få et smart ladeanlegg hvor de som hadde elbil måtte betale 10.000,- i tillegg til lader for sin bil. Vi er 2 stk. som allerede har betalt for egen lader, måler og elektriker som har strukket kabler fra sikringskapet. Hvor ble dette "bestemt"? Var det et årsmøte i sameiet? Hva sier protokollen? Den laderen du har fått installert, er det en stikkontakt eller en ladestasjon? Da elbiler begynte å komme, og behovet for lademulighet oppstod, ble det ofte etablert løsninger pr ladepunkt, uten tanke på fremtidig behov. I mange sameier er det begrenset strømtilgang, slik at når behovet for antallet ladepunkter øker, vil det bli behov for "intelligente" ladere som snakker sammen, og fordeler den tilgjengelige kapasiteten utover så alle får ladet. De som har installert ladepunkter med stikkontakter, eller med ladestasjoner som mangler denne muligheten, må derfor bytte ut sine. Det er vanlig at sameiet i så fall gir en "rabatt" på ny lader for de som allerede har bekostet eget ladepunkt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 TS her. Det har ikke vært et årsmøte, kun et infomøte uten referat. Formannen liker best å gjøre som han selv vil, det antas at det er årsaken til hemmeligholdet. Blokka er såpass ny at kapasitet ikke er et problem, det er heller ikke mange biler med ladebehov. Jeg kjøpte ladeboks og bekostet selv elektriker som strakk kabel til sikringsskapet. Anonymous poster hash: eb888...624 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Det har ikke vært et årsmøte, kun et infomøte uten referat. Formannen liker best å gjøre som han selv vil, det antas at det er årsaken til hemmeligholdet. Blokka er såpass ny at kapasitet ikke er et problem, det er heller ikke mange biler med ladebehov. Jeg kjøpte ladeboks og bekostet selv elektriker som strakk kabel til sikringsskapet. Har det vært et årsmøte hvor dette har vært tema tidligere? Vet du at blokken har kapasitet til at alle kan lade som de vil? Alderen på blokken har lite å si her. Dersom det etableres en løsning som skal dekke behovet for lading i lang tid fremover (der man antar at over 50 % vil ha behov for å lade), er man nødt til å ta hensyn til tilgjengelig kapasitet. Da du kjøpte ladeboks og fikk installert denne, var dette godkjent av styret? Er laderen sikret etter kravene NEK400/2014? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 Hei, nei. Det har aldri vært et tema utover at de som trengte det måtte ha egen lader. Som nevnt tidligere er det kun 1 elbil og 1 hybrid i blokka, 50% er milevis unna. Ja, det er montert etter de nye reglene, men det spiller vel ingen rolle som fritar styret for å legge frem slike saker på årsmøtet. Min lader ble montert etter avtale med styret, de har nøkkel og har lest av årlig siden 2016 og fakturert meg. Anonymous poster hash: eb888...624 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Han andre som har elbil nevnte dette med årsmøtevedtak men fikk beskjed at slik ble det og at en godkjennelse kunne tas i etterkant. Årsaken var en ny lov og at de laderne som var ikke var lovlige. ... Snittalderen er over 75 år, 4 har NAV-moped som de lader gratis, flere har også skjøteledning inn i boden til kjøleskapet hvor de har eplemost (ikke spøk en gang). Jesus. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2019 Dette kan ikke styret bestemme på egen hånd. Her må det årsmøtevedtak til, og to tredjedels flertall. Hei igjen. Styret har bare tatt denne avgjørelsen, hva bør jeg gjøre? Formann sier jeg enten må flytte eller fremsette mistillit mot ham. Det er nå kun 1 bil av 42 plasser, min, som har behov for lader. Formannen sier lovendringen gjør at sameiet er forpliktet til dette, snakk om å tolke alt til sin fordel. Kan jeg bare holde tilbake betaling av fellesutgifter og gi beskjed at det gjøres inntil jeg får dekket mine kostnader? Da kan de jo sende meg til forliksrådet og vi får tatt en dialog, eller vil jeg tape uansett da? Anonymous poster hash: eb888...624 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Jeg sitter i et styre hvor vi har tilsvarende utfordring. Vi har i dag en elbil og 25 plasser hvor kun 15 har bil. Vi ønsker å tillate den ene å montere lademulighet for egen regning og ikke bry sameiet med dette. Hovedtavlen på fellesanlegget er en 63A hvor det stortsett er lys på. Utfordringen vår blir når det er over 4 biler som skal lade. Vi har derfor godkjent en kurs til elbil på 10A for den første bilen og samtidig hentet inn tilbud på dynamisk lastfordelende anlegg. Pris på dette er 65.000,- pluss lader pr plass. Som hos deg er det også "milevis" til vi vil ha behov for dette anlegget, men hvis vi tenker oss om er en gjennomsnitt bil i Norge 10år, og man kan derfor anta at halvparten av bilparken vil skifte til elektrisk innen de neste 5 årene. Med løsningen slik du har det vil kun de som er først få mulighet til å lade og det låses kapasitet i fra hovedtavlen. Med en fremtidsrettet løsning med lastfordeling vil de som trenger strøm få det og alt fordeles etter behov. Alternativt må det reserveres egne ladeplasser hvor man kun kan stå parkert noen timer om gangen og lage et kø system. Jeg tror ikke du kommer langt med å være vanskelig å hvis formann ikke har noen god kjennskap til hvordan lading av elbil fungerer og alternativene vil jeg heller prøve å overbevise han om et alternativ som kommer dere begge tilgode. Jeg ville fått anslått en restverdi på hva laderen og måler har i dag. Jeg vil tro du kan få tilbake 70% av nypris ladebokser er noe alle skal ha om dagen. Arbeidet med å demontere det bør de som installerer det nye bekoste. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Pris på 65.000 per plass, eller totalt for alle plassene? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Pris på 65.000 per plass, eller totalt for alle plassene? Det er for infrastruktur og samleskinne ut i hele anlegget. Da er alle parkeringsplasser tilrettelagt for lading og eier bekoster ladeboks selv som kobles opp til anlegget med lastfordeling etc. Ladeboks koster 17k pr stk og støtter opp til 22kw lading (hvis hovedinntaket tillater det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå