Gå til innhold

383 norske kommuner har et alt for sårbart mobilnett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nå 4 år siden storbrannen i Lærdal. Da gikk basestasjonene ned, og i etterkant ble det lovet bot og bedring. Var dette generiske øvelser i å legge seg flat, logre litt og så håpe at dette ble glemt?

Det har gått nok tid til å bygge inn aggregater. Når jeg her ser at en bruker vendinger som "på sikt", blir jeg skeptisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det vil alltid være billigere å unskylde feil enn å bygge inn redundans. Teleleverandørenes ansvar er å tjene penger.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvem skal betale for at det bygges redundans i utkant strøk der det knapt bor folk?  Norge har alt veldig høye kostnader for telefonitjenester. 

Hva med heller pålegge Telenor/Ice/Telia frigjesting i sine nett dersom andre faller ned? 

Er ikke så greit så lenge de alle stort sett bruker Telenors fastnett (fiber, radiolinje, etc) til mastene som ofte er samlokasjon for operatørene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så greit så lenge de alle stort sett bruker Telenors fastnett (fiber, radiolinje, etc) til mastene som ofte er samlokasjon for operatørene.

Ja det stemmer i utgangsstrøk også i byen. Telenor har 2 landsdekken fibernett, Banetele hadde ett men usikker på hvor det endte opp i sin tid.  Kommer uansett hva er vår risiko og risikoapetitt som bestemmer hvor mange milliarder vi skal bruke

Lenke til kommentar

Selv ved vanlig drift er tilkoblinger opp mot basestasjonene for ustabilt for trygghetsalarmer. Jeg jobber hos hjemmesykepleien og opplever at disse står og blomstrer litt for ofte. Jeg tør ikke å tenke på hva et utfall vil gjøre for sikkerheten til eldre og andre svake grupper som må ha hjelp i forskjellige situasjoner. Om en eldre person faller på badet og havner mellom toalettet og veggen uten å kunne tilkalle hjelp, kan jo dette ende med dødsfall.

Mobiltelefoni og lignende er ikke en luksus lenger. Det er kritisk infrastruktur vi er avhengige av 24/7. Det er på høy tid at alle parter innser dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke bare strøm som er problemet. Her for noen uker siden gikk hele mobilnettet og store deler av fastnettet ned i hele Ottadalen, det vil si Lom, Skjåk og Vågå. Det var på grunn av en fiber som røk. Her er det ikke ring struktur enda så signalene har ikke alternative veier å gå. Men fiberen ligger vist klar og skal vist bli tatt i bruk i løpet av året. Vi har gjort oss alt for avhengige av mobilnettet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...