Gå til innhold

Harddisk feil

CyRius.

Anbefalte innlegg

Vær så snill å hjelpe meg....

Min 2 TB disk fikk en feil i dag.

Jeg tror det skjedde når jeg skulle lage Bootable usb brikke.

Men jeg vet ikke, så det da.

Er så redd for å miste alt 1f641.png :(

Driver å prøver å kjøre Partition Recovery nå (se bilde 4).
Å det ser ut som det ligger der ennå, men at jeg har klart å fucke opp MBR på den hardisken.?

Trender litt råd og hjelp.

post-67919-0-69111300-1537908671_thumb.jpg

post-67919-0-98945000-1537908676_thumb.jpg

post-67919-0-32194100-1537908681_thumb.jpg

post-67919-0-40816600-1537908686_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det skjedde når jeg skulle lage Bootable usb brikke.

Jeg ser av bilde 4 at G:-disken er angitt som type GPT.

Har den alltid vært GPT, eller kan du ha kommet i skade for å velge feil disk da du skulle lage denne bootable USB'en?

I så fall har nok "bare" et eller annet i disk-headeren og/eller partisjonstabellen blitt overskrevet, mens datafilene nok fortsatt ligger strødd utover resten av plassen på harddisken.

En eller annen form for "disk recovery" burde kunne forvandle disken tilbake til en MBR type disk, og da burde vanlig "partition recovery" være nok til å gjenfinne det aller meste (om ikke alt) av filer.

Jeg kan ikke nok om dette til å gi deg konkrete råd om veien videre. Cluet (- ett av dem -) må jo være å få disken tilbake til MBR uten å skrive over datafilene på disken. (Hvis det er MBR vs. GPT som er problemet i bunnen her, da.)

Lenke til kommentar

NTFS er et filsystem, GPT er en partisjonstabell. Det er to forskjellige ting.

Harddisken din kan være både NTFS, FAT, FAT32 og exFAT samtidig, alt dette bestemmes i GPT som forteller hvor store partisjonene skal være og hvilken type.

Hvis dataene er viktige for deg så råder jeg deg til å skaffe hjelp fra noen som har litt mer erfaring. Det er veldig fort gjort å gjøre noe som overskriver data som ligger på disken og da er ikke løsningene gratis lengre.

Lenke til kommentar

Mulig det vil fungere å kjøre noe slikt som "bootsect /nt60 g: /mbr". Kanskje best å gjøre det fra kommandolinje som startes fra et installasjonsmedium, og kanskje Partition Recovery må kjøres etterpå hvis filene fortsatt er borte.

Men jeg kan ikke garantere at dette virker, og at det ikke lager flere problemer. Forhåpentlig er det andre her som kan si noe sikkert om virkningen.

Lenke til kommentar

Ikke gjør noen endringer overhodet på disken!

Ikke prøv å skifte filsystem, partisjonstabell eller noe. Programvare for recovery skal ta seg av dette uten å skrive til disken i det hele tatt. Skal du være helt sikker bruker du et program som tar et "image" av hele disken. Da kan du jobbe så mye du vil med det imaget uten at dataene på disken blir utsatt.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at jeg har brukt MBR siden jeg ikke viste at det var noe som het GPT før i går.

Har Kjørt MiniTool Partition Wizard 10 i hele natt. men blir da i tvil på hva jeg skal gjøre videre, eller om jeg skal gjøre noe som helt?

Setter inn bilde fra hvordan det er nå.

5.jpg

Endret av CyRius.
Lenke til kommentar

De skriver jo "Please try Power Data Recovery ..." - det kan jo være en opsjon.

Eller, forresten, den første "tingen" som er listet opp i vinduet til høyre er jo på 1800 GB, noe som stemmer ok med en 2TB disk. Jeg kjenner ikke MiniTool PW godt nok til å vite hva du kan gjøre videre hvis du selekterer denne "tingen" (der filsystemet ikke er identifisert).

Ellers kan du prøve å google "convert gpt to mbr without data loss".

Det kommer opp flere alternativer som innebærer bruk av gratis eller ikke altfor dyre programmer.

(Med forbehold om at jeg ikke har prøvd noen av dem og derfor ikke kan gå god for alt som står der.)

Jeg ser nå at MiniTool PW faktisk har en funksjon for dette; sjekk menyen i venstre kant, og sjekk om den gjør det "without data loss".

Hvis du får snudd disken tilbake til MBR, så kan du jo kjøre MiniTool PW på nytt og se om det er noe som er forandret.

Lenke til kommentar

Min 2 TB disk fikk en feil i dag.

Med tanke på det Hårek skriver, kan du fortelle litt om "livshistorien" til denne 2TB disken?

Av bildene i post #1 fikk jeg inntrykk av at det dreier seg om en ekstern WD harddisk med USB-tilkobling?

Sånne kommer vel ferdig initialisert, partisjonert (- 1 partisjon -), og formatert fra WD, klare til å bli tatt i bruk.

For å gjøre disse diskene mest universelle, ville jeg anta at de kom MBR-partisjonert og med FAT32 (exFAT?) filsystem, men det kan jo selvsagt hende at det er NTFS, og kanskje til og med GPT.

Har du selv re-formattert eller re-initialisert denne disken under Windows 10, slik at den kan ha blitt GPT/NTFS på den måten?

Lenke til kommentar

Med tanke på det Hårek skriver, kan du fortelle litt om "livshistorien" til denne 2TB disken?

Av bildene i post #1 fikk jeg inntrykk av at det dreier seg om en ekstern WD harddisk med USB-tilkobling?

Sånne kommer vel ferdig initialisert, partisjonert (- 1 partisjon -), og formatert fra WD, klare til å bli tatt i bruk.

For å gjøre disse diskene mest universelle, ville jeg anta at de kom MBR-partisjonert og med FAT32 (exFAT?) filsystem, men det kan jo selvsagt hende at det er NTFS, og kanskje til og med GPT.

Har du selv re-formattert eller re-initialisert denne disken under Windows 10, slik at den kan ha blitt GPT/NTFS på den måten?

Disken kom nok som 2TB FAT32 MBR, men jeg mener å huske at jeg har gjort den om til NTFS, Den har alltid vært MBR, å jeg har aldrig hatt windows 10 på denne maskinen. den har windows 7. Har hatt disken i ca 5 år, å ikke gjort noen endringer siden starten.

Endret av CyRius.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...