Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Multisliper -hvilken kjøpe (eller helt annen type slipemaskin?)

Anbefalte innlegg

Hva slags pussemaskin er best egnet til små oppussingsjobber?

Nærmere bestemt jevne ut sparkling av ujevnheter på gipsvegger, utjevning av dårlig malte dørkarmer osv. Altså mest flate områder, men også steder der det er litt mer krevende (profilerte lister med klumpete maling som skal pusses ned).

Jeg ser det finnes flere ulike typer pussemaskiner og deriblant "Multislipere" som virker å være en fin "allround" type ut fra denne korte reklamevideoen -stemmer dette? Isåfall, hvilken bør jeg satse på om jeg ikke skal betale alt for mye (kanskje rundt 400-700 kroner)?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjennomført mange prosjekter. 

Universalverktøy: Plansliper. (Hemmelig triks: Kan også slipe metallflater og maskindeler.)

Grovsliper: Båndsliper. Denne får virkelig bort materiale.

Delta / museslipere har jeg aldri hatt i sortimentet. Sikkert ok, men for meg blir det for mikkemus. 

Til uprofilerte lister duger plansliper. (Til profilerte ville jeg pusset får hånd med et godt slipepapir. )

Til furtrapper / osv. Først båndsliper, så plansliper. 

Parkett: Dersom rommet er mer enn 4 kvm, så er det ingen ting annet å tenkte å enn å leie en gulvsiper, evt. leie folk til å gjøre det. 

Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

For min del blir det ikke snakk om store overflater slik som parkett, hele lister, hele vegger osv. -isåfall kommer jeg nok til å leie en slipemaskin for slikt.

Men mistenker samtidig at du kanskje har rett med at museslipere (multislipere?) kan være litt for begrensende.

Men jeg kom over en Bosch PSM-200 (kr. 900,-) som virker å ha fordelene med en musesliper (komme til i hjørner osv.) samtidig som den fungerer som en plansliper. Den koster riktignok mer enn jeg i utgangspunktet tenkte var nødvendig å spandere på en grei slipemaskin, men om den er bra har jeg jo da to slipemaskiner i ett, eller.....?

Alternativt en Bosch PSS-250 plansliper (også kr. 900,-) eller en Bosch PSS-200 (kr. 550,-) som er litt svakere og er uten hastighetsjustering.

Forresten: slites sandpapiret veldig raskt ut på disse, og må man bruke Bosch sine egne som er spesialtilpasset hver enkelt maskin eller er dette standardisert slik at man ikke ender opp med en ubrukelig maskin når produsenten velger å fase de ut til fordel for en nyere modell som bruker ett som er 2mm mindre og en annen form?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Papiret varer en stund. Spørs hva du sliper på. Ved sliping av lakk, vil lakkrester pakke seg og du bytte ofte. Sliping av tre varer papiret en stund. 

Jeg bruker sånne ruller fra Biltema: https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipepapir/slipepapir-2000031205

Et par sånne ruller varer i årevis og passer til PLANSLIPER PSS 250. 

En ting til: En industristøvsuger er et must når man driver å pusser opp og sliper. Bruker alltid støvmaske og støvsuger koblet i slipemaskin når jeg sliper inne. En standard støvsuger kan avtjene pensjonisttilværelse til dette bruket. 

Lenke til kommentar

Til alt mikkmakket med karmer og profilerte lister ville jeg vurdert en Fein Multimaster. De kommer med trekantpussekloss på enten 72 eller 92mm som er helt genial til små steder, dører osv. Enkelte pakker kommer med sirkulær skive på 115mm også, da kan man ganske enkelt pusse vegger. 

Den er ganske dyr, rundt 2000-2500kr, men da har du kvalitet som varer i latterlig mange år. Det er jo tross alt bare snakk om 1/7 av en ny iPhone, og den varer ikke i 10år+++. 

Også kan man sage med den, fjerne gammel fuge mellom fliser på badet og kjøkkenveggen. Veldig mange bruksområder

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...