Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøpe en liten rull CAT6-kabel?

Mr D

Anbefalte innlegg

Trenger snaut 20 meter CAT6-kabel, men finner bare ruller på 100 m. Og det blir litt mer enn kjekt å ha. Er det noen som selger små ruller eller metervis? Har prøvd å lete på Ebay, men sliter med å finne noe fornuftig.

Alternativt: Funker det hvis jeg klipper av pluggene på en "ferdig" kabel? Fant en gammel kabel som jeg klippet av og der var det syltynne flertrådete ledere, og er skeptisk til om det funker så bra som kabel på rull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker det hvis jeg klipper av pluggene på en "ferdig" kabel?

Det er mulig å klippe over en kabel til ønsket lengde, og sette på igjen en plugg, ja. Det finnes spesialverktøy for å presse på den nye pluggen.

Det er helt sikkert varierende kvalitet på slike kabler. Det er nok umulig å si noe om (i hvert fall for meg) uten å faktisk teste kabelen.

Edit: https://www.proshop.no/Nettverkskabel/Cable-SSTP-20M-CAT6-Grey-L/2193388

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er forskjell på kabler, men som du sier, det har ikke noe med om den er på rull å gjøre.

Det er klart det er forskjellige kabler, både kvalitet og byggemåte.

Men skal funke å terminere løs kabel på samme måte som rull og motsatt. Jeg har aldri opplevd noe annet ihvertfall.

Man får sikkert kjøpt kabelen TS sikter til på 100m rull også :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takker for svar, men glemte litt av poenget. Skal montere kablen fast på vegg og terminere i veggbokser i begge ender. Så som sagt at en tilfeldig "ferdigkabel" hadde mange syltynne kordeller, mens den kablen fra rull jeg har brukt før hadde en massiv leder. Og er skeptisk til om det funker når jeg bruker kroneverktøyet.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Trenger snaut 20 meter CAT6-kabel, men finner bare ruller på 100 m. Og det blir litt mer enn kjekt å ha. Er det noen som selger små ruller eller metervis? Har prøvd å lete på Ebay, men sliter med å finne noe fornuftig.

Alternativt: Funker det hvis jeg klipper av pluggene på en "ferdig" kabel? Fant en gammel kabel som jeg klippet av og der var det syltynne flertrådete ledere, og er skeptisk til om det funker så bra som kabel på rull.

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/kabler-og-adaptere?query=cat6

Lenke til kommentar

Hva slags kabel leter du etter? Bredbåndskabel er stort sett veldig tynne. Som du skriver; "Så som sagt at en tilfeldig "ferdigkabel" hadde mange syltynne kordeller, mens den kablen fra rull jeg har brukt før hadde en massiv leder. " TP bredbåndskabel består i all hovedsak av 4 par ledere som er tvinnet sammen, med eller uten en passe stiv plastbit i midten. Høres nesten ut som du tenker på coax-kabel som kabel-tv-gutta bruker

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hva slags kabel leter du etter? Bredbåndskabel er stort sett veldig tynne. Som du skriver; "Så som sagt at en tilfeldig "ferdigkabel" hadde mange syltynne kordeller, mens den kablen fra rull jeg har brukt før hadde en massiv leder. " TP bredbåndskabel består i all hovedsak av 4 par ledere som er tvinnet sammen, med eller uten en passe stiv plastbit i midten. Høres nesten ut som du tenker på coax-kabel som kabel-tv-gutta bruker

Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese tråden så hadde du fått svar på spørsmålene dine. Nei, det høres nesten ikke ut som om han tenker på coax-kabel, det står klart og tydelig at det er cat6 han er på jakt etter. "Bredbåndskabel" er det ingenting som heter.

Lenke til kommentar

Jeg har en slik 100 m pakke fra Biltema. Mye mer enn jeg har bruk for, så hvis du tar en tur til Asker så kan du få en bit.  :)

Takk for et veldig hyggelig tilbud.  :)  Men har ingen planer om noen tur den veien med det første og blir såpass mye tid og bompenger at jeg tror jeg kjøper selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...