AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Hei. Jeg har jobbet som ringevikar hos en bedrift, men en arbeidsmengde på 100%. Jeg fikk jobben i mars, og har takket ja til alle jobber. Jeg har jobbet overtid, uten å få overtidsbetalt, bare for å få inn timene og "lærdommen". Det er en bransje jeg aldri har jobbet i før, og derfor er det viktig for meg å lære så mye som mulig. Min andre måned jobbet jeg feks 298 timer bare denne ene måneden. Da var det også mye sykdom på jobb, i tillegg til at flere var ute i svangerskapspermisjon. Jeg har sjeldent blitt ringt for å jobbe, men er blitt satt opp på vakter i inntil en måned frem i tid. Jeg jobbet også turnus i hele sommer. I høst er jeg blitt tilbudt et 2 års kurs i bedriften, der jeg kommer ut som helsefagarbeider på andre enden. Dette er betalt av bedriften. Jeg var utrolig stolt da det ble opprettet en ny stilling i høst som de ba meg om å starte. Denne var på onsdager og fredager, der jeg skulle jobbe ti timers vakter inntil slutten av oktober. Det de unnlot å informere meg om var at fra 1 november vil det settes inn en ny turnus, og en annen kollega skal overta denne vakten etter meg. I dag fikk jeg vite at 10 av mine kollegaer, mange av dem ringevikarer, fikk tilbud om fast jobb. Jeg stiller meg urforstående til hvorfor jeg ikke har fått samme tilbudet, når bedriften tross alt satser på meg i to år, og har brukt meg i 100% stilling i snart 8 måneder. Jeg har snakket med tillitsvalgt som fortalte at avgjørelsen var tatt. Jeg stiller meg allikevel kritisk til om de har lov til ikke å ansette meg, når jeg nå har fått så sterk tilknytning til arbeidsplassen, og føler meg, med mangel på andre ord: Utnyttet. Ville derfor høre deres synspunkter på dette. Om bedriften har lov til ikke å inkludere meg i den nye turnusen (men inkluderer andre kollegaer), og hvordan dere selv hadde følt det i samme situasjon. Anonymous poster hash: 75e43...934 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 Jeg viste forresten denne til tillitsvalgt, men det var da hun sa at avgjørelsen var tatt. http://ledernett.no/hva-sier-loven-om-bruken-av-tilkallingshjelp Anonymous poster hash: 75e43...934 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Kanskje de 10 andre har bedre utdannelse? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 Om svaret bare var så enkelt, men nei. De fleste som har gått fra ringevikar til fast skal begynne på samme kurs/utdanningsløp som meg. Ellers er det en potpurri av ansatte i bedriften, der alle er like forskjellige. Alle kommer godt over ens med hverandre (utenom 1 som har fått gjentatte advarsler for hvordan hun behandler de rundt seg, og som også nå har blitt fast ansatt). Det gir bare ikke mening. Anonymous poster hash: 75e43...934 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Du kan jo vurdere å kreve overtidsbetalt for all den overtiden du har jobbet der frem til nå. Ingenting i veien for å kreve at de gjør opp for dette i etterkant. Sjekk om de har tariffavtale med overtidsbestemmelser, hvis ikke kan du kreve overtidsbetalt etter reglene i arbeidsmiljøloven. Som gir ett minstetillegg på 40%. Arbeidsgiver står nok ganske fritt til å bestemme hvilke vikarer som blir tilbudt fast stilling. Du har ikke noen lover du kan bruke her dessverre. Så akkurat dette må du nok bare godta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå