Gå til innhold

To minutter etter installasjonen er ferdig, går Microsoft i gang med å installere bloatware

Anbefalte innlegg

Innstallerte nylig Windows på iMacen min av ren nysgjerrighet da jeg ikke har vært borti Windows på mange, mange år. Det som slår meg er hvor mye unødvendig ræl som følger med, og hvor mye operativsystemet skal fortelle meg hele tiden, beskjeder popper opp osv. Jeg synes også spesielt kontrollpanel er utrolig knotete og innvikla, men det er nok også litt en vanesak. 

Kan du være litt mer konkret? Fint å se det fra en annen vinkel enn sin egen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor mange folk som hadde klart seg uten Microsoft.

Så mye de klager skulle det vel være bedre å gå over til noe annet?

Vanskelig å si.

Jeg har vært innom både Linux, iOs, flere varianter av Windows og må si at jeg fortsatt trives best på Windows platformen, selv om det er ting som burde ha vært ordnet for lenge siden som nå endelig er på plass.

Det største problemet med MS er at de har et selvbilde som er utdatert, her må de være litt mer fleksible og bøye seg mer for brukerne, heldigvis hører de på oss i Insider leieren, men uansett så er det greit å påpeke dette igjen og igjen og igjen...

Lenke til kommentar

Jeg har klart meg i ca 3 år nå uten Microsoft. Helt til i høst, da jeg fikk meg brukt treningsklokke fra Polar. Da måtte jeg dra i gang en gammel stasjonær med Vista for å synkronisere og laste opp resultater  :nei:

Dette er ikke Microsoft sin fortjeneste, men Polar sin uvilje mot å inkludere alle. Hadde de i alle fall lagt til rette for at dette kunne fungere gjennom Wine så hadde jeg sluppet dette tullet.

Ellers har ikke savnet etter Microsoft vært der.

Edit: Bruker Linux Mint

Endret av madammim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg hadde fint klart meg uten MS hadde det ikke vært for spill (og det er ikke livsnødvendig, jeg booter opp Windows omtrent 1 dag hver annen uke nå, og det er kun for å spille ETT spill), og hadde du lest diskusjonen er det flere som har samme oppfatning her. 

Det er ikke så mange som er avhengige av operativsystemet Windows, og flere kunne fint klart seg uten Windows, men de trenger programmer eller drivere som kun kjører på Windows. Det er kanskje derfor MS tillater seg å gjøre slike ting, de har balletak på brukerne sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har klart meg i ca 3 år nå uten Microsoft. Helt til i høst, da jeg fikk meg brukt treningsklokke fra Polar. Da måtte jeg dra i gang en gammel stasjonær med Vista for å synkronisere og laste opp resultater  :nei:

Dette er ikke Microsoft sin fortjeneste, men Polar sin uvilje mot å inkludere alle. Hadde de i alle fall lagt til rette for at dette kunne fungere gjennom Wine så hadde jeg sluppet dette tullet.

Ellers har ikke savnet etter Microsoft vært der.

Edit: Bruker Linux Mint

Det positive er at med de nye treningsklokkene kan du gjøre all synkronisering over mobilen. Garmin sykkelcomputere fungerer essensielt som en ekstern harddisk, så å laste over kart og ruter er en smal sak selv på Linux. Dette blir heldigvis bedre.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt Micro$oft på mine egne maskiner på "vår herre vet" hvor mange år.

Det var mye bedre å gå over til noe annet, ja. xUbuntu og Fedora har vert mine beste valg samt SlitaZ i noen minimalistiske sammenhenger. Langt større kontroll på hva som faktisk blir installert og når, samt fokus på å holde meg unna luftslott (de svever som regel i skyene og har lite for seg), gjør at Linux er det desidert beste valget. Med Windows så mister du kontrollen rett og slett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå skal det sies at selv om programmene legger seg i Startmenyen så er det ikke sånn at de plager deg noe forferdelig og at med et høyreklikk så forsvinner de.

For de som selvsagt irriterer seg over at de legger seg der, så er et høyreklikk og avinstaller veien for å få dem bort til systemet ditt blir oppdatert på nytt med høstens versjon av Windows.

Som Windows Insider ( nå på build 17763.1) så har man jo blitt litt vant til dette, men samtidig får man jo bidratt med informasjon om stabilitet og hva man føler fungerer bra eller ikke til MS og kan da være med på å påvirke endringer på lengre sikt.

Per dags dato fungerer samtlige av de eldre desktop programmene som jeg har, til og med eldre versjoner av prime95, det som snodig nok ikke fungerer like bra er jo programmene til Asus i forhold til hovedkortet og vifteprofiler, men greier meg greit nok via bios og andre verktøy.

Poenget er vel heller at selv om du kan fjerne dem, burde du ikke måtte fjerne dem. Det har vært utallige klager på bloatware på ferdigbygde skrivebordsmaskiner og laptoper, og en "ren installasjon" av Windows har lenge vært enkleste måte å få en bloatwarefri maskin. 

Nå er det faktisk ganske mye jobb for å fjerne all reklame og bloatware i ren Windows 10. Man betaler 1000 NOK for Windows 10, og så får man reklame i startmenyen?

Vil du ha en ren installasjon av Wndows 10 i dag, er det faktisk et lite stykke arbeid som må til. Plutselig begynner de små ekstra tingene du må gjøre i Linux for å få alle driverne inn å bli ganske ubetydelige (og dette har blitt *mye* enklere over åra. Har du AMD må du ikke gjøre noe, har du Nvidia er det enten en kommando eller et par museklikk unna).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hadde Microsoft bare latt pro-brukere og entusiaster fått et valg under innstall av Windows der vi kan velge hva som blir installert. Innenfor rimelighetens grenser så klart. Jeg snakker ikke om kernel tweaking her akkurat, men bloatware og telemetri services iallefall. Det hadde også vært kult om Microsoft lot oss forandre på Windows themes ala det man kunne i gode gamle Windows XP!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Bare et muligens dumt spørsmål: Er det sånn at piratkopiert Win10 leveres renere enn originalen, eller er det samme bloatwaren der?

Med piratversjoner risikerer du skumlere ting enn candy crush, men det er ikke sikkert du legger merke til den ekstra programvaren i piratversjoner så det blir jo en vurderingssak.

Er det sant???

Det har jeg aaaaldri hørt om.

Hvorfor har ikke noen sagt det før?

Lenke til kommentar

Har sett at Candy Crush og Spotify har blitt installert "automatisk". Disney magic kingdom har jeg ikke vist om før nå.

Spotify hadde jeg vel installert i alle fall tenker jeg. Candy Crush har ikke plaget meg noe mer enn Kabal og Minesweeper gjorde før. Så langt jeg kan huske, har det alltid vært med noe programmer på en ren Windows installasjon.

Ser ikke det som noe problem når det er enkelt å avinstaller de. Verre på Android der du har liten lagringsplass, og de ikke kan avinstalleres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ser ikke det som noe problem når det er enkelt å avinstaller de.

Så det ville vært greit om Windows 10 nyinstallert brukte 60% av diskplassen til programmer med reklame og "pay to win", sålenge du kan avinstallere alt etterpå? Det begynner å bli ganske mange programmer man må avinstallere fra Windows nå.

Lenke til kommentar

Vil du ha en ren installasjon av Wndows 10 i dag, er det faktisk et lite stykke arbeid som må til. Plutselig begynner de små ekstra tingene du må gjøre i Linux for å få alle driverne inn å bli ganske ubetydelige (og dette har blitt *mye* enklere over åra. Har du AMD må du ikke gjøre noe, har du Nvidia er det enten en kommando eller et par museklikk unna).

Faktisk synes jeg det ikke er mye - tok meg 4 - 5 min ved sist reset av spillmaskina.

Ellers så gir nå faktisk Windows 10 det beste i mange leirer gjennom muligheten til å kjøre Linux rett i Windows (som app). Så jeg kjøre Docker, Ubuntu, CentOs etc etter det utviklingsbehovet jeg har.

Og forresten - jeg er daglig inne inne på kommandolinje på Linux.

Lenke til kommentar

Det er mange her som tydeligvis regner Linux-baserte OS for PC som "mainstream".

Med "mainstream" tenkte jeg mer på de OS som vanligvis følger med når man kjøper PC, nettbrett eller smartphone, og da snakker vi Windows, macOS (OS X), Chrome OS, iOS og Android.

På PC er Linux-baserte OS fortsatt for "special interest OS" å regne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...