Martin Braathen Røise Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 To minutter etter installasjonen er ferdig, går Microsoft i gang med å installere bloatware Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Etter å ha fulgt med utviklingen fra tidlig 90-tallet, er det utrolig hva folk godtar bare tvilsomme saker snikes inn gradvis nok. 9 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Feil, installasjonen er ikke ferdig før all bloatware er på plass ... (Ikke det at det gjør saken noe bedre.) Men finnes det noe mainstream OS som ikke stiller opp med app'er man aldri har bedt om og aldri kommer til å bruke? 2 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Jammen. Det er jo det beste styresystemet noensinne! ??? Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Veldig tydelige bekreftelser på at de gjør enda noen skritt i å følge sin plan for å fylle lommeboken: Fas ut desktopen og muligheten til å kjøre tradisjonell programvare, og få alle over på mobil-GUI'et deres Metro (døpt om til "Modern UI" for å la folk forstå at desktop-programmer er ut), der 30% av alle salg strømmer kontinuerlig inn i lommeboken deres. De kontinuerlige oppdateringene som rulles ut erstatter gradvis funksjonelle biter av Windows med dårligere Metro-versjoner. Om et par år ruller de ut en oppdatering som fjerner muligheten til å kjøre ikke-Metro-programmer. De har allerede gjort dette i studentversjonen. Unnskyldningen de har tatt i bruk er "sikkerhet". 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Men finnes det noe mainstream OS som ikke stiller opp med app'er man aldri har bedt om og aldri kommer til å bruke? Kommer an på hvordan du vil definere "mainstream" og "aldri kommer til å bruke". (Arch, Debian, *BSD, Gentoo, LFS, Ubuntu Server kan du alle få *veldig* rene) Hvis du vil ha OS med programvare ala Windows 7 forhåndsinstallert, kommer Ubuntu-variantene ganske nærme (eller Mint, eller Fedora) (Ubuntu kommer dog med Amazon-søk, men det kan du unngå i de andre versjonene av Ubuntu). Ingen av disse har nærheten av brukerbasen som Windows, dog, og kan kanskje ikke bli kalt mainstream. De fleste linux-distroer kommer nok også med en del programmer du kanskje aldri kommer til å bruke, men ingen kommersielle programmer som dette. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 To minutter etter installasjonen er ferdig, går Microsoft i gang med å installere bloatware Har dere ikke fått med dere dette før nå...? For hver bidige vår og høst stor-oppdate som kommer til Windows 10, så må man driver å rense bort slik bloatware. Nye bugs kommer Microsoft med også! Derfor kjøpte jeg en ny Windows 8.1 lisens tidligere i år til min HTPC fordi jeg var lei av alt dette. På gaming maskina trenger jeg dessverre Win10. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Det som også er gøy er at når man fjerner appxpakkene fra imaget før installasjon er fortsatt startmenyen full av dritt etter installasjon, så man må legge inn en ren startlayout i tillegg for at bloatwaren som ikke er installert ikke er synlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Bare et muligens dumt spørsmål: Er det sånn at piratkopiert Win10 leveres renere enn originalen, eller er det samme bloatwaren der? 2 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Bare et muligens dumt spørsmål: Er det sånn at piratkopiert Win10 leveres renere enn originalen, eller er det samme bloatwaren der? Det var en kar tidligere som laget custom ISO av Win10 der han fjernet slikt. Tror han slutta. Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Bare et muligens dumt spørsmål: Er det sånn at piratkopiert Win10 leveres renere enn originalen, eller er det samme bloatwaren der? Med piratversjoner risikerer du skumlere ting enn candy crush, men det er ikke sikkert du legger merke til den ekstra programvaren i piratversjoner så det blir jo en vurderingssak. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Feil, installasjonen er ikke ferdig før all bloatware er på plass ... (Ikke det at det gjør saken noe bedre.) Men finnes det noe mainstream OS som ikke stiller opp med app'er man aldri har bedt om og aldri kommer til å bruke? Debian tror jeg er det nærmeste du kommer. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Debian tror jeg er det nærmeste du kommer. KDE Neon er også bra. Ubuntu som base, men ingen bloat å spore der. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Nok en grunn til å ikke installere Windows. Dette virker som et desperat grep for å tjene mer penger på Windows. Jeg regner jo med at disse applikasjonene ikke akkurat kommer gratis inn på maskinene sånn helt tilfeldig. 2 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Nok en grunn til å ikke installere Windows. Vel skal man spille de fleste AAA spilla, så må man nesten ha Windows. Andre grunner også til at man kan trenge det. Hadde jeg hatt null behov for Windows, og bare kjørt Linux, så hadde jeg heller ikke giddi å sitti her i denne tråden og klaga over Windows tull heller 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Vel skal man spille de fleste AAA spilla, så må man nesten ha Windows. Andre grunner også til at man kan trenge det. Hadde jeg hatt null behov for Windows, og bare kjørt Linux, så hadde jeg heller ikke giddi å sitti her i denne tråden og klaga over Windows tull heller Ganske enig. Dessverre er ikke spillutvalget helt der på Linux ennå, men det kommer seg*. Nå ser Proton fra Valve ganske bra ut, og Linus Tech Tips har nå sagt "Linux Gaming FINALLY Doesn't SUCK!". Jeg håper bare de holder det gående i minst tre år, slik at spillutviklerne kan slå følge. Selv har jeg en ganske låst ned Windows-installasjon til et knippe spill jeg "må" spille, og som ikke fungerer (godt nok) på Linux. På grunn av Proton blir dette knippet mindre og mindre for hver dag. For alt annet bruker jeg Linux. *Tror jeg sa dette i 2005 også en gang Endret 25. september 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Vel skal man spille de fleste AAA spilla, så må man nesten ha Windows. Andre grunner også til at man kan trenge det. Hadde jeg hatt null behov for Windows, og bare kjørt Linux, så hadde jeg heller ikke giddi å sitti her i denne tråden og klaga over Windows tull heller Det er jo helt avhengig av hva man spiller. Jeg har ikke hatt Windows på stasjonsnærmaskinen min siden ... vel, jeg veit faktisk ikke hvor lenge. På den forrige OS-disken var root merket som Fedora 13 og det er vel 8 år siden nå. Det er vel fort 10+ år siden. Laptopen har en sterkt krympet Win7-installasjon som tilnærmet aldri brukes. Igjen er det Fedora det går i. Spiller spill gjør jeg også, men det går ikke mye i FPS-spill akkurat. Mer ting ala Cities Skyline, Transport Fever, Minecraft, Tomb raider, X3 og X Rebirth pluss en hel haug andre ting som faktisk er tilgjengelig native for Linux. Så sånn for min egen del så har jeg faktisk absolutt ingen god grunn til å installere Windows. Det er en totalt unødvendig kostnad som jeg får absolutt ingenting igjen for. 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Spiller spill gjør jeg også, men det går ikke mye i FPS-spill akkurat. Mer ting ala Cities Skyline, Transport Fever, Minecraft, Tomb raider, X3 og X Rebirth pluss en hel haug andre ting som faktisk er tilgjengelig native for Linux. Jeg testet Tomb Raider (2013) under Ubuntu, og ytelsen er ikke like god som under Windows. Fps droppa ned på steder der den IKKE gjør det under Windows. Ja, jeg hadde alt oppdatert, nyeste Nvidia driver og sånt. Har man Windows + Linux maskiner på nettverket, så kan Samba være en plage. Mens mellom 2 Windows maskiner så funker fildeling perfekt - uten behov for å redigere smb.conf....som man må i Linux. Ikke misforstå meg, jeg liker Linux, men Windows funker jevnt over bedre om man klarer å se bort fra Microsoft tullet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Nå skal det sies at selv om programmene legger seg i Startmenyen så er det ikke sånn at de plager deg noe forferdelig og at med et høyreklikk så forsvinner de.For de som selvsagt irriterer seg over at de legger seg der, så er et høyreklikk og avinstaller veien for å få dem bort til systemet ditt blir oppdatert på nytt med høstens versjon av Windows.Som Windows Insider ( nå på build 17763.1) så har man jo blitt litt vant til dette, men samtidig får man jo bidratt med informasjon om stabilitet og hva man føler fungerer bra eller ikke til MS og kan da være med på å påvirke endringer på lengre sikt.Per dags dato fungerer samtlige av de eldre desktop programmene som jeg har, til og med eldre versjoner av prime95, det som snodig nok ikke fungerer like bra er jo programmene til Asus i forhold til hovedkortet og vifteprofiler, men greier meg greit nok via bios og andre verktøy. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Innstallerte nylig Windows på iMacen min av ren nysgjerrighet da jeg ikke har vært borti Windows på mange, mange år. Det som slår meg er hvor mye unødvendig ræl som følger med, og hvor mye operativsystemet skal fortelle meg hele tiden, beskjeder popper opp osv. Jeg synes også spesielt kontrollpanel er utrolig knotete og innvikla, men det er nok også litt en vanesak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå