Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sosial angst - Hvem skal jeg kontakte?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallå!

Jeg har gjort litt research rundt og innser etterhvert kanskje at jeg lider av sosial angst. Det gjelder kun når jeg skal holde en presentasjon eller snakke foran en gruppe mennesker jeg blir nervøs, men jeg blir bare så nervøs at jeg rett og slett ikke kan holde dem, og unngår dem for alt i verden grunnet at det blir for flaut å stå der å bare skjelve mens jeg prøver å holde en form for presentasjon. Og ettersom jeg nettopp har begynt å studere tenkte jeg at jeg bør oppsøke profesjonell hjelp, ettersom jeg regner med at jeg må holde noen presentasjoner fremover.

Så det jeg lurer på er om jeg bør kontakte lege eller om jeg skal bare kontakte en privat psykolog direkte? Så de hadde en studentpris på 700kr timen.

Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: ecf5b...9d2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prestasjonsangst e ganske vanlig, så kan være greit å kontakte fastlege og få henvisning videre tel psykolog dersom det e behov for det. På en anna side så hjelper det ofte å utsette seg for det man har angst for, for å bli vant med det og på den måten komme over angsten, men jeg selv veit at det e myyyye lettere sagt enn gjort. Ønsker deg lykke tel! =)

Lenke til kommentar

Angst for å presentere er vanligere enn du tror, og folk generelt er visstnok mer redd for å prate foran en forsamling enn de er for å dø. 

Selv har jeg aldri vært noe glad i fremføringer, men har tatt tak i problemet ved gjentatt eksponering. 
Jeg startet en klubb i fjor hvor de som sliter med dette kan få mengdetrening uten å betale noe som helst. Hvis du holder til i Osloområdet kan du sjekke www.osloffklubb.com

De som er av det nervøse slaget synes ofte det å vente på at det blir sin tur er aller verst. Høy puls og hyperventilering er ikke sjeldent. Fokuser på pusten for å roe deg ned. Pust inn sakte, hold pusten i tre-fire sekunder og pust ut igjen. Gjør det helt til pulsen går nedover. 

Noe annet som hjelper er å være godt forberedt. Vit hvordan du skal begynne presentasjonen. Får du en god start kan store deler av nervene forlate kroppen. Gå selvsikkert opp på "scenen" med en god holdning. Da ser du trygg ut og sikrer samtidig at du får nok luft i lungene. 

Har du anledning til det kan det være fornuftig å se lokalet du skal fremføre i på forhånd. Møt opp hvis mulig og få en følelse av rommet. Visualiser at du holder fremføringen foran publikum - og se for deg at det går bra. 

Sist, men ikke minst må du øve hver gang du har anledning. Film deg selv alene først. Deretter ta de mulighetene du får. Mengdetrening er essensielt for å bli trygg og deretter god. Vit dog at de fleste publikummere ønsker deg vel og er positivt innstilt. Samt at du føler deg langt mer nervøs enn hva som synes fra utsiden.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ansér presentssjonsangst som noe rent logisk.

Hvis du er lidenskapelig interessert i det du skal fremføre, og har lyst til å dele det du lærer med andre, så byttes angsten med entusiasme.

Hvis du skal presentere noe kun for en karakter, uten å ha det fjerneste snev av interesse for det du presenterer, så er det ikke noe rart at angst oppstår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du kan faktisk høre med kommunen du bor i, de skal ha tilbud til deg som vil være gratis om du har behov for det.. Har selv hatt noen møter med Mestringsenheten i min kommune etter vi mistet ett barn...

Det som er litt dumt med de kommunale tjenestene innenfor akkurat dette feltet er at de ofte har veldig lange ventelister. Har hørt om flere som har brukt lang tid på å få hjelp. 

Jeg går selv til en privat psykolog da jeg føler jeg får mye ut av timene, også kjenner hun fra før av min familiesituasjon og derfor blir det enklere å snakke med akkurat henne. 

Hallå!

Jeg har gjort litt research rundt og innser etterhvert kanskje at jeg lider av sosial angst. Det gjelder kun når jeg skal holde en presentasjon eller snakke foran en gruppe mennesker jeg blir nervøs, men jeg blir bare så nervøs at jeg rett og slett ikke kan holde dem, og unngår dem for alt i verden grunnet at det blir for flaut å stå der å bare skjelve mens jeg prøver å holde en form for presentasjon. Og ettersom jeg nettopp har begynt å studere tenkte jeg at jeg bør oppsøke profesjonell hjelp, ettersom jeg regner med at jeg må holde noen presentasjoner fremover.

Hei, TS! 

Jeg vil anbefale å høre med fastlegen om han først kan se om du kan komme deg til en Distriktspsykiatrisk senter (DPS). Dette kan f.eks være Betanien eller en annen DPS. De har gode psykiatere / psykologer du kan snakke med å få hjelp.

Har selv gått til Betanian i rundt 3-4 år, noe de menet faktisk var litt mye, men som jeg er uenig med, da jeg trenger hjelp. Dessverre så fikk jeg beskjeden om at jeg burde ta kontakt med en privat eller offentlig psykolog (det er private psykologer med drifttilskudd fra staten), noe jeg ikke kommer til å gjøre da jeg kommer til å være i en kø bestandig, og jeg heller vil ha muligheten og fleksibiliteten det private gir, dog er dette dyrt. Jeg betaler 1000 kr hver gang jeg er hos min psykolog. 

Håper dette hjelper deg. Om du bor i Bergen og trenger anbefalinger til private psykologer kan jeg gjerne gi deg noen tips, har ihvertfall to som jeg mer enn gjerne kan anbefale. 

Lenke til kommentar

Dette er prestasjonsangst og ikke sosial angst. Har du pengene så snakk med en privat psykolog. Ha uansett for deg hva du faktisk ønsker å oppnå før du snakker med en psykolog. Uten et mål så er det jo lite en kan hjelpe med.

Men strengt tatt så ligger mye av løsningen på skrekk for å holde taler i å virkelig pugge presentasjonen og å holde den for en eller flere venner. Venner som evner å komme med konstruktive tilbakemeldinger. Så du kan begynne på å øve på materialet på soverommet og ha som mål om at du skal klare å snakke om alt uten å ha noen somhelst form for manus.

Lenke til kommentar

Vil bare legge inn en kort liten mening her.

Angst: dette er når kroppen reagerer med en såkalt "fight og flight" modus. Adrenalinet spruter og det "aktiverende" nervesystemet er i full blås. Dette fører til svette, hjertebank, uro. Dette er en NORMAL kroppslig reaksjon som kommer når vi skal prestere, f.eks.

• Forelesning/presentasjoner
  • Sport (konkurranser)
  • Prøver 

Vi opplever alle angst-symptomer fra tid til annen, det hadde vært unaturlig å ikke gjøre det.

Når vi snakker om angst i sykdomssammenheng, så skal angsten komme på tidspunkter hvor den er uhensiktsmessig, dette gjelder blant annet ved fobier, panikkangst, flytende panikkangst  - altså i de situasjoner hvor kroppens angst-respons er helt uhensiktsmessig. Over tid vil dette blir invaliderende. Når mennesker snakker om panikkangst-anfall, så kommer altså denne fight-or-flight responsen uten noen stimuli og helt ubegrunnet.

Til TS sitt spørsmål: "Sosial angst - hvem skal jeg snakke med?"

Hvis du føler at angsten er invaliderende for deg og i livet ditt, så snakker vi kanskje om en tilstand som trenger behandling slik at du kan komme gjennom hverdagen. Hvis du føler du har en spesifikk utfordring som er utfordrende i forbindelse med helt spesifikke gjøremål, så ville jeg kanskje heller tenkt at "dette må jeg trene på". Prestasjonsangst og sosialangst er to ulike problemstillinger, og jeg si at det ene er mer invaliderende enn det andre. Hvis det kun er presentasjoner som er din utfordring, ville jeg sagt at du i utgangspunktet får en VANLIG fysiologisk respons, de fleste av oss opplever en angst-tilstand når vi skal prestere, problemet ditt er at dette tar overhånd i akkurat denne situasjonen. Det er i utgangspunktet en hensiktsmessig reaksjon, fordi du faktisk skal prestere og være fokusert, men det blir allikevel litt i overkant. Dette kan man trene på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...