Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Investere penger for første gang?

fobian

Anbefalte innlegg

Nå har jeg flere spørsmål når det gjelder avgifterskatter og andre kostnader når det gjelder kjøp og realisering av indeksfond.  Som jeg forstår så har man forvalteravgiften som varier men ligger under 1% årlig(vanligvis 0.2-0.5), og i tillegg så har man i noen tilfeller tegningsgebyr og innløsningsgebyr ved kjøp og salg. Men så har jeg kommet over par andre ting, og jeg er ikke helt sikker at dette gjelder indeksfond, men spør her for å være sikker.   

Som jeg har forstått så blir man skattet når man realiser fondet i NOK, skjer dette bare i Norge(altså blir trukket noen med 30% skatt) eller er det avhengig om det norsk eller utalandske fond? Kan det hende at man blir skattet både i Norge og i det lande fondet kommer fra? I  fall hvordan vet jeg dette? Fordi har lest at man kan bli skattet internt i fondet hvis fondet er utalandsk. Er ikke da KLP AksjeGobal Indeks V eller DNB Global Indeks et utalandsk fond? Kunne noen da forklart meg dette på en litt mer forståelig måte, og hva er det egentlig jeg burde bekymre meg over når det gjelder avgifter og skatt? 

Mens vi er også innpå avgifter, så er det en ting til som jeg ikke har helt forstått helt. Leste et eller annet plass om valutasikring. Altså som jeg har forstått så kan man gå på et smell selv om i utgangspunktet har avkastningen vært positivt. Dette skjer bare på grunn av at man kjøper utalandskfond og hvis f.eks kronen blir sterker i forhold til USD kan tjene mindre eller tape når man skal realisere fondet i NOK. Dermed burde man kjøpe valutasikring eller så er noen av fondene allerede valutasikret. Hvordan ser man om fondet er valutasikret, og er det noe poeng å valutasikre indeksfond. Eller er jeg nå på bærtur og dette gjelder helt andre type fond og ikke indeksfond kjøpt på Nordnet. Håper noen kunne kanskje forklart meg dette?  

Endret av fobian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de fleste fond og hos de fleste banker betaler du ingenting for å kjøpe og selge fond. Det er bare det årlige forvaltningshonoraret som blir trekt ifra avkastningen.

Om du kjøper fond via f.eks en norsk bank betaler du skatt av gevinsten når du realiserer, og du betaler bare skatt til Norge uansett om fondet er "norsk" eller ikke. På en vanlig fondskonto vil det si når du selger fondet, mens på en aksjesparekonto (som jeg anbefaler deg å bruke) skatter du ikke før du både selger fondet og tar ut det du har investert pluss gevinsten. På en aksjesparekonto vil de si at du kan selge et fond og kjøpe et nytt for hele summen uten å betale noe skatt. Vær obs på at du ikke betaler skatt på samme måte som når du får lønn. I stedet for blir skatten trekt ifra på skattemeldingen, og du vil da få det som restskatt.

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt så er ikke det noe du trenger å tenke på. Ikke bry deg om valutasikring ved kjøpe av indeksfond.

Lenke til kommentar

For de fleste fond og hos de fleste banker betaler du ingenting for å kjøpe og selge fond. Det er bare det årlige forvaltningshonoraret som blir trekt ifra avkastningen.

Om du kjøper fond via f.eks en norsk bank betaler du skatt av gevinsten når du realiserer, og du betaler bare skatt til Norge uansett om fondet er "norsk" eller ikke. På en vanlig fondskonto vil det si når du selger fondet, mens på en aksjesparekonto (som jeg anbefaler deg å bruke) skatter du ikke før du både selger fondet og tar ut det du har investert pluss gevinsten. På en aksjesparekonto vil de si at du kan selge et fond og kjøpe et nytt for hele summen uten å betale noe skatt. Vær obs på at du ikke betaler skatt på samme måte som når du får lønn. I stedet for blir skatten trekt ifra på skattemeldingen, og du vil da få det som restskatt.

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt så er ikke det noe du trenger å tenke på. Ikke bry deg om valutasikring ved kjøpe av indeksfond.

Ok, skjønner. Hva var forskjellen mellom aksjesparekonto og indeksfond nå igjen :D

Lenke til kommentar

På samme måte som du har penger på en bankkonto har man fond og aksjer på en fondskonto eller aksjekonto. Aksjesparekonto er en form for aksjekonto der man kan ha enkeltaksjer eller aksjefond med minst 80% aksjer, som f.eks et globalt indeksfond.

Du kjøper indeksfond i en aksjesparekonto. På samme måte som du har penger på en bankkonto, har du fond/aksjer på en aksjesparekonto.

Ok, takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Bare for å klarere par ting. Det begrenser meg ikke å kjøpe indeksfond på aksjesparekonto, fordi leste et eller annet plass at på aksjesparekonto kunne man kjøpe fond bare fra EU/EØS? 

Lenke til kommentar

Hei, har sittet og brukt litt tid på å finne ut hvilke fond jeg kunne tenkt meg å investere, og har kommet frem til disse: 

- DNB Global Indeks  

- Nordnet Superfondet Norge 

- DNB Global Emerging Markets Indeks A 

- KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II (Vet ikke om den øvre eller KLP er bedre)  

- DNB Teknologi  

- DNB USA Indeks  

Synes fortsatt det er litt mange og er ikke sikker hvilke jeg skal ekskludere, tenker DNB Global og Nordnet Superfondet er bra og vil beholde de. Er ikke så sikker på de andre. I tillegg så er jeg litt usikker på fordeling. Burde jeg gå 90-80% i DNB Global og 10% i Nordnet Superfondet og resterende 10% fordele på to-tre andre fond? Hva synes dere? Har dere bedre forslag til fordeling for de ulike fondene? Eller synes dere jeg burde se på andre fond?

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Hei, har sittet og brukt litt tid på å finne ut hvilke fond jeg kunne tenkt meg å investere, og har kommet frem til disse: 

- DNB Global Indeks  

- Nordnet Superfondet Norge 

- DNB Global Emerging Markets Indeks A 

- KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II (Vet ikke om den øvre eller KLP er bedre)  

- DNB Teknologi  

- DNB USA Indeks  

Synes fortsatt det er litt mange og er ikke sikker hvilke jeg skal ekskludere, tenker DNB Global og Nordnet Superfondet er bra og vil beholde de. Er ikke så sikker på de andre. I tillegg så er jeg litt usikker på fordeling. Burde jeg gå 90-80% i DNB Global og 10% i Nordnet Superfondet og resterende 10% fordele på to-tre andre fond? Hva synes dere? Har dere bedre forslag til fordeling for de ulike fondene? Eller synes dere jeg burde se på andre fond?

Her gjør du det unødvendig komplisert. I begynnelsen – og når det ikke er snakk om større summer enn du nå skal inn med – ville jeg satt alt i et globalt fond (hvorfor ikke KLP eller Storebrand sitt, som koster noe mindre?). Om du absolutt ønsker flere fond ville jeg nok bare gjort som du skriver og satt 5–10 % av det hele i ett eller flere av de andre fondene, bare for moro skyld.

En siste ting: USA er allerede ≈50 % av de globale fondene, så hadde nok droppa dette som et tillegg til det globale.

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar

Jeg ville satt 80-90 % i det billigste globale indeksfondet, som f.eks KLP Aksjeindeks Global V, og resten i et som følger Oslo Børs, som f.eks Nordnet Superfondet Norge. Det er lettere å følge med på den norske økonomien enn alt i hele verden, så da lærer du kanskje litt mer ved å også følge Oslo Børs. Resten av fondene ville jeg droppet.

Lenke til kommentar

Her gjør du det unødvendig komplisert. I begynnelsen – og når det ikke er snakk om større summer enn du nå skal inn med – ville jeg satt alt i et globalt fond (hvorfor ikke KLP eller Storebrand sitt, som koster noe mindre?). Om du absolutt ønsker flere fond ville jeg nok bare gjort som du skriver og satt 5–10 % av det hele i ett eller flere av de andre fondene, bare for moro skyld.

En siste ting: USA er allerede ≈50 % av de globale fondene, så hadde nok droppa dette som et tillegg til det globale.

Jeg ville satt 80-90 % i det billigste globale indeksfondet, som f.eks KLP Aksjeindeks Global V, og resten i et som følger Oslo Børs, som f.eks Nordnet Superfondet Norge. Det er lettere å følge med på den norske økonomien enn alt i hele verden, så da lærer du kanskje litt mer ved å også følge Oslo Børs. Resten av fondene ville jeg droppet.

Dere har nokk rett i det. Men en ting jeg har kanskje misforstått, men ut ifra Nordnet sine sider så har DNB Global Indeks den billigete løpendekostnader som er på 0.31% pluss transaksjonskostnader på 0.04. På Storebrand Indeks - Alle markeder har løpendekostnader på 0.36 pluss engangskostnader på 0.40%. KLP AkjseGlobal Indeks V har derimot 0.20% løpendekostnader og 0.20% på transaksjonskostnader. Så ja KLP er vell noe billigere alternativ i det lange løp. I bunn og grunn hva er egentlig forskjellen mellom KLP og DNB Global Indeks? Hvis jeg kjøper begge blir det litt smør på flesk?

Hadde for noen timer en venn som har litt kjennskap til teknisk analyse(skal ikke si hvor mye han kan :D ) se på grafene til KLP og DNB Global indeks, og han mente sånn i lange løp så DNB Global Indeks mer stabilt pga. den hadde ikke brutt så mange supportlinjer eller noe sånt. Noe KLP hadde også ikke gjort, men at den var på en negativ trend for øyeblikket og anbefalte å kjøpe meg inn på ett senere tidspunkt(3-5 mnd senere) Som sagt vet ikke hvor mye legitimitet han har, og kjenner han egentlig ikke så godt personlig, vet bare at han har handlet litt enkelte aksjer og litt crypto før i tiden...  

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Jeg betaler ingen transaksjonskostnader ved kjøp og salg av KLP Aksjeglobal indeks V hos Sbanken,så da kan det være lurt å bruke de (eller andre uten den avgiften) til dette. DNB Global indeks og KLP Aksjeglobal indeks V følger den samme indeksen, så det er ingen grunn til å velge det dyreste eller begge.

Lenke til kommentar

Dere har nokk rett i det. Men en ting jeg har kanskje misforstått, men ut ifra Nordnet sine sider så har DNB Global Indeks den billigete løpendekostnader som er på 0.31% pluss transaksjonskostnader på 0.04. På Storebrand Indeks - Alle markeder har løpendekostnader på 0.36 pluss engangskostnader på 0.40%. KLP AkjseGlobal Indeks V har derimot 0.20% løpendekostnader og 0.20% på transaksjonskostnader. Så ja KLP er vell noe billigere alternativ i det lange løp. I bunn og grunn hva er egentlig forskjellen mellom KLP og DNB Global Indeks? Hvis jeg kjøper begge blir det litt smør på flesk?

Hadde for noen timer en venn som har litt kjennskap til teknisk analyse(skal ikke si hvor mye han kan :D ) se på grafene til KLP og DNB Global indeks, og han mente sånn i lange løp så DNB Global Indeks mer stabilt pga. den hadde ikke brutt så mange supportlinjer eller noe sånt. Noe KLP hadde også ikke gjort, men at den var på en negativ trend for øyeblikket og anbefalte å kjøpe meg inn på ett senere tidspunkt(3-5 mnd senere) Som sagt vet ikke hvor mye legitimitet han har, og kjenner han egentlig ikke så godt personlig, vet bare at han har handlet litt enkelte aksjer og litt crypto før i tiden...  

Jeg hadde lest A Random Walk Down Wall Street (som andre tidligere har anbefalt) og tatt stilling til teknisk analyse mm. etter det.

Det skal ikke være kostnader ved kjøp hos Nordnet heller.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig jeg sier noe feil nå(så gjerne korriger meg her), men ut ifra den regneeksempel hos Nordnet, altså slags kalkulator for å se hvordan kostnader påvirker min investering, og DNB Global Indeks kom best ut av det. I tillegg så står det samme vell hos Morninstar om de indeksfondene. :)   

Lenke til kommentar

DNB Global Indeks har 0,30 % i forvaltningsavgift, mens KLP AksjeGlobal Indeks V har 0,20 %. Jeg kan ikke se at der er noen avgift ved kjøp og salg på noen av fondene. For en investering på 100.000kr er det en forskjell på 100kr i året, men på lang sikt har det faktisk litt å si. Når det gjelder regneeksempelet ditt vet jeg ikke helt, men det virker som noe er feil i hvert fall.

Jeg syns at du overtenker litt, og jeg vil egentlig anbefale deg å komme i gang med f.eks en spareavtale og deretter lese seg opp på litteratur som har blitt anbefalt tidligere i tråden. :)

Lenke til kommentar

Fra infoarket til KLP-fondet:

Det er gratis å kjøpe og selge dette fondet for beløp inntil 1 mill. kr. Maksimumsgebyrene gjelder kun for beløp over 1 mill. kr. For beløp inntil 1 mill. kr. er det årlige forvaltningshonoraret (0,2 %) den eneste kostnaden som belastes.

Kostnader som belastes ved kjøp og salg:
· Tegningsgebyr: 0,10%

· Innløsningsgebyr: 0,05%

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar

Fra infoarket til KLP-fondet:

Det er gratis å kjøpe og selge dette fondet for beløp inntil 1 mill. kr. Maksimumsgebyrene gjelder kun for beløp over 1 mill. kr. For beløp inntil 1 mill. kr. er det årlige forvaltningshonoraret (0,2 %) den eneste kostnaden som belastes.

Kostnader som belastes ved kjøp og salg:

· Tegningsgebyr: 0,10%

· Innløsningsgebyr: 0,05%

Ja, da ser jeg har misforstått noe :) Takk for oppklaringen! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...