Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Par spørsmål til alle. Når man skal se etter hvilke aksjeindeks fondet skal følge, hva burde man se på og hvordan velger man riktig indeks å følge?AksjeGlobal følger en global indeks. Nøyaktig hvilken indeks har ikke så mye betydning. Det er ikke noe å henge seg opp i. Forteller ikke dette egentlig bare om hvilke selskaper og regioner som følger denne indeksen?En global indeks har som mål å følge prisingen til alle globale, børsnoterte selskaper. I tillegg, hvordan bestemmer dere for hvilke indeksfond dere investerer?De med lavest kostnader. Hva er det dere ser på før dere investerer? I min situasjon som ønsker å legge inn penger gjennom en periode på minst 12 mnd, hvordan burde jeg gå fram til å velge ut riktig fond eller burde jeg heller velge en kombinasjon av flere ulike fond? Setter pris på alle svar og beklager på forskudd kanskje for litt dumme spørsmål, men som sagt er ganske ny og blir mye informasjon på en gang. Så mye som er uklart.Ikke tenk så mye på hvilket. Bare du går for et globalt indeksfond så er du safe. Da eier du indirekte en liten del av alle børsnoterte selskap i verden (litt enkelt forklart). Har du noe forslag hvilke kombinasjon jeg burde vurdere? KLP AksjeGlobal Indeks V og KLP Aksje fremvoksende markeder II, kunne det vært noe? Noen andre portføljo kombinajsoner som kunne vært gode til å starte med?Det er den porteføljen jeg har. 20-30% i fremvoksende, resten i global. 1 Lenke til kommentar
fobian Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Indeksfond følger en spesifikk indeks, så det er ikke noe man velger selv. Jeg ville satt alt i et globalt indeksfond for enkelhets skyld, men du kan fordele det på flere om du føler at det er tryggere. Fremvoksende markedet vil jeg ikke anbefale over et globalt indeksfond, da de ikke typisk gjør det bedre. Jeg ville satt inn alt med en gang, og så opprettet en spareavtale videre dersom du har planer om å spare videre. Ja planen min er å spare kanskje 10 år, kanskje mer, kanskje litt mindre, men minimalt 5-6 år. For øyeblikket så har jeg ikke rå til å sette inn 100k på en gang, dermed må jeg fordele det utover 12 mnd, men mener du da at jeg burde bar legge inn hver måned i samme fond? Når det gjelder spareavtale, hva vil det egentlig si? Er det bare som en avtalegiro som trekker en viss sum hver måned for å investere i fond? Endret 26. september 2018 av fobian Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Ja planen min er å spare kanskje 10 år, kanskje mer, kanskje litt mindre, men minimalt 5-6 år. For øyeblikket så har jeg ikke rå til å sette inn 100k på en gang, dermed må jeg fordele det utover 12 mnd, men mener du da at jeg burde bar legge inn hver måned i samme fond? Når det gjelder spareavtale, hva vil det egentlig si? Er det bare som en avtalegiro som trekker en viss sum hver måned for å investere i fond?Fast månedlig sparing er bra det. Bare kjør på. Hvordan den fungerer i praksis avhenger av hvor du handler. Akkurat det må du nesten henvende deg til leverandøren for... 1 Lenke til kommentar
fobian Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Igjen sikkert litt dumt spørsmål, men hva er forskjellen mellom spareavtale og bare kjøpe hver måned selv? Hva er det du egentlig sparer på hvis du har spareavtale som i mitt tilfelle ville vært hos Nordnet? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Når man sparer i fond, er man utsatt for krakk. Når man investerer i bolig og utleie, vil man alltid ha en inntekt, for folk må alltid ha et sted å bo. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Igjen sikkert litt dumt spørsmål, men hva er forskjellen mellom spareavtale og bare kjøpe hver måned selv? Hva er det du egentlig sparer på hvis du har spareavtale som i mitt tilfelle ville vært hos Nordnet?Ingen forskjell, du bare slipper å logge inn og kjøpe manuelt. Det er ikke dumme spørsmål for en nybegynner, men det er kanskje lettere for deg å forstå hvis du bare går inn og prøver å opprette en. Learning by doing sitter mye bedre. Når man sparer i fond, er man utsatt for krakk. Når man investerer i bolig og utleie, vil man alltid ha en inntekt, for folk må alltid ha et sted å bo.Du må slutte med disse kommentarene. Det er svært irrasjonelle råd du kommer med og det er direkte feil veldig mye av det du skriver. 4 Lenke til kommentar
fobian Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Ingen forskjell, du bare slipper å logge inn og kjøpe manuelt. Det er ikke dumme spørsmål for en nybegynner, men det er kanskje lettere for deg å forstå hvis du bare går inn og prøver å opprette en. Learning by doing sitter mye bedre. Du må slutte med disse kommentarene. Det er svært irrasjonelle råd du kommer med og det er direkte feil veldig mye av det du skriver. Ja det er helt sant. Jeg ser på Nordnet så kan man opprette spareavtele i fond og børsnoterte fond(ETF). Er børsnoterte fond noe jeg burde se på? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Ja det er helt sant. Jeg ser på Nordnet så kan man opprette spareavtele i fond og børsnoterte fond(ETF). Er børsnoterte fond noe jeg burde se på?Som sagt: Kjøp 90% i ett globalt indeksfond(eventuelt del mellom global og fremvoksende som nevnt tidligere). Disse lar du stå helt rolig og setter jevnlig inn penger på. De siste 10% kan du eksperimentere litt med. Ikke overtenk hva du burde ha eller ikke ha. Hvis du kjøper et globalt indeksfond så eier du en liten del av hele verdens aksjer. Det er ikke vits i å gjøre så mye mer. Det å ha 10% du kan gjøre andre ting med er hovedsakelig fordi det er lærerikt og gøy, ikke fordi det er en god sparestrategi. Begynn å lese litt først, før du prøver deg på alt for spennende ting. 1 Lenke til kommentar
fobian Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Som sagt: Kjøp 90% i ett globalt indeksfond(eventuelt del mellom global og fremvoksende som nevnt tidligere). Disse lar du stå helt rolig og setter jevnlig inn penger på. De siste 10% kan du eksperimentere litt med. Ikke overtenk hva du burde ha eller ikke ha. Hvis du kjøper et globalt indeksfond så eier du en liten del av hele verdens aksjer. Det er ikke vits i å gjøre så mye mer. Det å ha 10% du kan gjøre andre ting med er hovedsakelig fordi det er lærerikt og gøy, ikke fordi det er en god sparestrategi. Begynn å lese litt først, før du prøver deg på alt for spennende ting. Yes, tusen takk! Ser ut som at det kommer til å bli planen min fremover Har du/dere noen gode Youtube Kanaler, bøker, nettsider, blogger, aviser, podcaster som du/dere ville anbefalt for en nybegynner som kunne hjulpet å komme inn i logikken, tankegangen og investeringsanalyse/prosedyre? Slik at jeg lærte i hvert fall litt, selv om jeg har ikke så mye fritid Hvis dere andre har andre tanker og tips når det gjelder investering og personlig økonomi for nybegynnere. Så er det helt sikkert noen andre enn bare meg som finner de tankene og informasjon nyting. Setter pris på alle som ønsker å dele informasjon og sine tanker her! Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det første du bør gjøre er å lese A random walk down Wall Street. Lenke til kommentar
Økonomiportalen.no Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det første du bør gjøre er å lese A random walk down Wall Street. Helt enig! Holder på med den nå, og selv om jeg har (litt) mer erfaring enn trådstarter er det absolutt lærerikt. I tillegg gjør den det mindre fristende å spekulere i f.eks enkeltaksjer (med untak av en liten prosentandel jeg tillater meg å få ut dette behovet med). Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Har du/dere noen gode Youtube Kanaler, bøker, nettsider, blogger, aviser, podcaster som du/dere ville anbefalt for en nybegynner som kunne hjulpet å komme inn i logikken, tankegangen og investeringsanalyse/prosedyre? Slik at jeg lærte i hvert fall litt, selv om jeg har ikke så mye fritid Start med å lese/høre lydbok av A Random Walk Down Wall Street. Den er svært generell og grundig fundamentert i forskning. De fleste podcaster som finnes handler mer om trading, spesielle strategier/tema. De er som oftest rettet på folk som allerede har en grunnleggende forståelse og har ikke veldig mye for "å komme i gang som nybegynner". Det finnes sikkert youtube-videoer, men det kjenner jeg ikke til. Sjekk ut Folkeopplysningen sitt program: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/31-08-2016 Selv om det finnes mangler i den Folkeopplysning-episoden, så er dette på et nivå som da eventuelt kommer senere. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Du må slutte med disse kommentarene. Det er svært irrasjonelle råd du kommer med og det er direkte feil veldig mye av det du skriver.Jeg skriver akkurat hva jeg mener er riktig, og du eller ingen andre kommer noen gang til å endre på det. Ja, i hvert fall med mindre du (eller den andre parten) er mangemillionær og har som hovedinteresse å gjøre meg eller trådstarter til mangemillionær. Og det tror jeg er svært lite sannsynlig. I så fall er du og jeg akkurat i samme båt og alt vi kommer med er i bunn og grunn synsing. Men han ber om råd og skal få råd. Du bør holde deg for god til å pisse på andres meninger og heller skrive hva du mene er reelt. Jeg skriver det jeg ville gjort om jeg på en eller annen måte ervervet nok penger på lovlig måte til å investere. Jeg lar andre få ha sine meninger i fred, så jeg krever å få ha mine i fred, med mindre det er logisk, rasjonell og intelligent diskusjonsføring. Jeg burde egentlig rapportert kommentaren din men jeg er en snill fyr. Eiendom er tryggere enn luftslott! Det er en sannhet! Jeg mener, hver gang jeg leser noen som begynner å skrive om fond som i tråden her, så leser bare masse synsing og mening, aldri noe konkret. Folk som spør om råd må få veiledning, de skal ikke villedet videre! Jeg gir konkrete råd basert på hva jeg selv ville gjort om jeg var i samme situasjon. Hvis jeg er for konkret for deg, så ikke ta det ut på meg. Ta heller muligheten til å bli mer solid. Jeg har kokt ned all informasjon en jeg har lest i årevis ned til én eller noen få setninger. Det jeg skriver er ikke en tanke som bare dumper ned i hodet mitt. Jeg deler en kjerneverdi som er utformet over en livstid. Alt jeg ser i disse trådene er masse gåing rundt grøten i hundrevis av år. Aldri kommer det noe konkret ut av det. Fond, aksjer og slike instrumenter er nullsumspill. Du skal ha -flaks- for å vinne. Det dreier seg om "timing", ikke kunnskap. Og de som har innsideinformasjon er de som vinner. Når man velger å lære å drifte eiendom og gi folk et sted å bo, være en ansvarlig utleier, så lærer man seg livskunnskap. Jeg føler dét er mer bærekraftig å gi som råd enn fond og aksjer! Endret 26. september 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Vil bare kommentere og si at det er flott å se unge mennesker som ønsker å spare istedenfor å bruke, det samme med investering framfor forbruk. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Jeg skriver akkurat hva jeg mener er riktig, og du eller ingen andre kommer noen gang til å endre på det. Eiendom er tryggere enn luftslott! Det er en sannhet! Det går ikke an å mene noe som er faktuelt feil. Hvis jeg sier at du er 3 meter høy og at det er en åpenbar sannhet for min del, så må du få lov å kontre med at det er sprøyt. Dine meninger er grove oversimplifiseringer og totalt grunnløse basert på forskning. Du skal få lov å mene noe som er feil, men det blir farlig når du prøver å overbevise andre om ta din side. Det at andre skal måtte bli utsatt for dine dårlige råd vil jeg absolutt påberope meg retten til å reagere kraftig på. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det går ikke an å mene noe som er faktuelt feil. Hvis jeg sier at du er 3 meter høy og at det er en åpenbar sannhet for min del, så må du få lov å kontre med at det er sprøyt. Dine meninger er grove oversimplifiseringer og totalt grunnløse basert på forskning. Du skal få lov å mene noe som er feil, men det blir farlig når du prøver å overbevise andre om ta din side. Det at andre skal måtte bli utsatt for dine dårlige råd vil jeg absolutt påberope meg retten til å reagere kraftig på. Hva er feil med det jeg skriver? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Hva er feil med det jeg skriver?Denne diskusjonen har vi hatt før og vi trenger ikke ta den igjen. Den er også irrelevant for trådstarter. Men for at ingen skal tro på deg. Det som er beviselig feil er at: ...å kjøpe et hus eller leilighet og start utleie. Sikkert som banken. Når man investerer i bolig og utleie, vil man alltid ha en inntekt, for folk må alltid ha et sted å bo. I tillegg er det rart å fremstille det som om krakk kun forekommer i aksjemarkedet og ikke i boligmarkedet. For det forekommer også i boligmarkedet. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 F.eks. at du mener at han bør spare i banken til han har råd til å kjøpe en bolig for utleie, og videre at det er sikkert som banken. For som alle vet skjer det jo aldri krakk i boligmarkedet. Dessuten vil han måtte spare i flere år med negativ avkastning for å kunne kjøpe en bolig. I et indeksfond er forventet avkastning på rundt 7 %, mens på en høyrentekonto er den i praksis på rundt - 1%. Det vil altså med stor sannsynlighet gå raskere å spare til bolig fond også. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Er indeksfond det samme som vanlig fond? Jeg har selv penger som trekkes hver måned (300, ja vet det er lite, men akkurat nå er det alt jeg har råd til), som så ligges i fond.. Ser jo at det bare er 50kr i pluss, noe jeg synes er veldig lite. Nå vet jeg dog at det kan ta noe tid før man faktisk ser stor avkastning på pengene, har vel også noe med hvor mye penger som står der.. Jeg har vel 2000+ kr til nå, så er jo ikke akkurat mye. Men jeg ser at det går veldig bra an med fondet, som har hatt en ganske stabil økning siden 2015. Til referanse er dette fondet jeg har atm: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000WWR6 Tenker selv også å ha "kontrollert" aksjesparing, men har ikke kommet så langt da jeg ikke har allverdens med penger. Det meste er satt på BSU. Endret 26. september 2018 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Er indeksfond det samme som vanlig fond?"Fond" er jo et veeldig vidt begrep. Man har aksjefond, kombinasjonsfond og rentefond (grovt sett). Disse tre typene kan også deles inn i aktive vs passive fond. Passive fond er det vi mener når vi snakker om indeksfond. Et indeksfond kjøper alle selskaper som er i en indeks, mens et aktivt forvaltet fond forsøker å kjøpe de selskapene som vil gå best i fremtiden. Problemet med sistnevnte er at du betaler i dyre dommer for at de skal finne disse selskapene og det gjør det derfor svært vanskelig å klare å tjene inn igjen disse pengene. Jeg har selv penger som trekkes hver måned (300, ja vet det er lite, men akkurat nå er det alt jeg har råd til), som så ligges i fond.. Ser jo at det bare er 50kr i pluss, noe jeg synes er veldig lite. Nå vet jeg dog at det kan ta noe tid før man faktisk ser stor avkastning på pengene, har vel også noe med hvor mye penger som står der.. Jeg har vel 2000+ kr til nå, så er jo ikke akkurat mye. Men jeg ser at det går veldig bra an med fondet, som har hatt en ganske stabil økning siden 2015. Til referanse er dette fondet jeg har atm: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000WWR6 Tenker selv også å ha "kontrollert" aksjesparing, men har ikke kommet så langt da jeg ikke har allverdens med penger. Det meste er satt på BSU. Prioriter BSU. Deretter fondssparing. Akkurat det fondet du sparer i var svært dyrt. Ville vurdert å skifte til noe billigere. Spør banken din om et alternativt indeksfond. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå