fobian Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Hei, er 19 år og begynner å få ganske grei inntekt, slik at jeg har litt penger til overs hver måned. Dermed vurdere jeg å investere penger langsiktig minst 5-6 år, men idealt sett så tenker jeg å spare i 10 år. Planen for øyeblikket er å legge inn 10k nå, også forhåpentligvis fortsette med 5-10k hver måned i løpet av dette året og neste til jeg har invester 100K. Etter det så har jeg ikke en konkret investeringsplan, men forhåpentligvis fortsette med å legge inn ulike beløp hver eller annen hver måned. Dette er første gang jeg personlig er borti investering av penger og har minimalt med kunnskap. Ut ifra det jeg har lest selv, så virker indeksfond den veien jeg burde ta. Men jeg er ikke sikkert hvor jeg burde kjøpe det eller hvilke type fond. Jeg har konto hos Nordnet fordi vet en kompis har lagt inn litt penger der og har hørt at de tar lite i ulike avgifter. I tillegg så bruker jeg SPV og mener jeg er kunde hos DNB, er det banker jeg burde vurdere? Jeg har fått tips til å se på Dow Jones Indeks, S&P 500 eller OBX Norge. På Nordnet sine sider så har jeg tatt en sånn fondsrådgiver og kom frem til at Alfred Berg Gambak, Storebrand Global Multifactor, Storebrand Indeks - Nye Markeder, FORTE Obligasjon, Holberg Likviditet er hvor jeg burde investere med min ønsket risiko nivå. Hva sier dere? Kunne noen av disse indeksfondene passet meg? Driver og leser på dette selvsagt, men er ganske mye å ta seg om. Jeg personlig ønsker ikke risikere alt for mye, men jeg er klar over for å få grei avkasting må man legge litt inn i høyere risiko fond. Hva ville dere gjort i min situasjon? Endret 25. september 2018 av fobian 1 Lenke til kommentar
Økonomiportalen.no Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Du kommer nok til å få mer detaljerte svar enn dette, men nå i begynnelsen hadde jeg bare kjøpt et globalt indeksfond (DNB Global indeks, KLP AksjeGlobal indeks, Storebrand Global indeks) og latt det være med det inntil du får lest mer og gjør deg opp en egen mening om ev. tilting den ene eller andre veien. Disse følger store deler av verden (minus emerging markets). Lenke til kommentar
fobian Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Du kommer nok til å få mer detaljerte svar enn dette, men nå i begynnelsen hadde jeg bare kjøpt et globalt indeksfond (DNB Global indeks, KLP AksjeGlobal indeks, Storebrand Global indeks) og latt det være med det inntil du får lest mer og gjør deg opp en egen mening om ev. tilting den ene eller andre veien. Disse følger store deler av verden (minus emerging markets). Har du tips til noen konkrete kilder jeg burde lest/sett på? En ting til. Burde jeg kjøpe DNB Global indeks, KLP AksjeGlobal indeks, Storebrand Global indeks på nordnet eller andre steder? Endret 25. september 2018 av fobian Lenke til kommentar
Økonomiportalen.no Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Har du tips til noen konkrete kilder jeg burde lest/sett på? En ting til. Burde jeg kjøpe DNB Global indeks, KLP AksjeGlobal indeks, Storebrand Global indeks på nordnet eller andre steder? Jeg har bare brukt Nordnet og synes det funker fint til mine behov, men kan ikke anbefale det foran andre tilbydere grunnet mangel på erfaring. Av norske sider har Eivind Bergs blogg ofte gode innlegg. Nordnetbloggen og Odinbloggen skriver også ting som kan være relevant til tider. Du kan også sjekke ut økonomiportalen.no, hvor jeg har samlet de siste innleggene fra en del norske økonomiblogger. Endret 25. september 2018 av Økonomiportalen.no Lenke til kommentar
fobian Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Jeg har bare brukt Nordnet og synes det funker fint til mine behov, men kan ikke anbefale det foran andre tilbydere grunnet mangel på erfaring. Av norske sier har Eivind Bergs blogg ofte gode innlegg. Nordnetbloggen og Odinbloggen skriver også ting som kan være relevant til tider. Du kan også sjekke ut økonomiportalen.no, hvor jeg har samlet de siste innleggene fra en del norske økonomiblogger. Ok, takk for info. Er det noen av de indeksfond som du har nevnt jeg burde vurdert mer eller mindre? En annen ting(er sikkert veldig dumt spørsmål), men når jeg søker på KLP AksjeGlobal indeks og Storebrand Global indeks så er jeg litt usikker hvilke av de jeg burde trykke på Men bare for å nevne det, jeg tror ikke jeg kommer til å bruke veldig mye tid på det. Er egentlig mer ute etter en sted jeg kan oppbevare penger i staden for å holde de på vanlig bankkonto og tape på det i løpet av tiden på grunn av inflasjon. Endret 25. september 2018 av fobian Lenke til kommentar
Økonomiportalen.no Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 (endret) De følger sammen indeks alle sammen, så det kommer vel mest an på kostnader. Jeg tror KLP og Storebrand koster det samme (0,2 %), mens DNB koster 0,3 %. Mulig jeg tar feil, men har ikke tid til å sjekke det nå. KLP AksjeGlobal Indeks V og Storebrand Global indeks A er for oss som ikke har millioner å investere med det samme. Eneste forskjellen (etter hva jeg vet) er vel at forvaltningskostnadene er noe høyere for disse sammenliknet med KLP AksjeGlobal Indeks 1A og Storebrand Global indeks. Grunnen er vel at om du investerer 10 millioner vil KLP/Storebrand sitte igjen med mer selv om kostnaden er 0,1 istedenfor 0,2. Endret 25. september 2018 av Økonomiportalen.no Lenke til kommentar
fobian Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 (endret) De følger sammen indeks alle sammen, så det kommer vel mest an på kostnader. Jeg tror KLP og Storebrand koster det samme (0,2 %), mens DNB koster 0,3 %. Mulig jeg tar feil, men har ikke tid til å sjekke det nå. KLP AksjeGlobal Indeks V og Storebrand Global indeks A er for oss som ikke har millioner å investere med det samme. Eneste forskjellen (etter hva jeg vet) er vel at forvaltningskostnadene er noe høyere for disse sammenliknet med KLP AksjeGlobal Indeks 1A og Storebrand Global indeks. Grunnen er vel at om du investerer 10 millioner vil KLP/Storebrand sitte igjen med mer selv om kostnaden er 0,1 istedenfor 0,2. Ok, takk Endret 25. september 2018 av fobian Lenke til kommentar
fobian Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Burde jeg da investere i flere indeksfond samtidig slik at jeg fordeler 10 000NOK på flere, eller helle legge med det først alt inn i et? La oss si hypotetisk sett jeg kjøper DNB Global indeksfond, hva ville forskjellen vært ved nordnet i staden for kjøpe den rett fra DNB? Endret 25. september 2018 av fobian Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Burde jeg da investere i flere indeksfond samtidig slik at jeg fordeler 10 000NOK på flere, eller helle legge med det først alt inn i et? La oss si hypotetisk sett jeg kjøper DNB Global indeksfond, hva ville forskjellen vært ved nordnet i staden for kjøpe den rett fra DNB? Kjøper du gjennom Nordnet, går halvparten av forvaltningsavgiften til Nordnet og halvparten til DNB. Kjøper du gjennom Nordnet, er frist for ordrelegging 08.30 på morgenen. Hos DNB er det kl. 12.00, tror jeg. Ellers ingen forskjell. Lenke til kommentar
fobian Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 Kjøper du gjennom Nordnet, går halvparten av forvaltningsavgiften til Nordnet og halvparten til DNB. Kjøper du gjennom Nordnet, er frist for ordrelegging 08.30 på morgenen. Hos DNB er det kl. 12.00, tror jeg. Ellers ingen forskjell. Så forvaltningsavgiften endrer seg ikke? Lenke til kommentar
fobian Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 Hvordan investerer man i fond som S&P 500 eller Vanguard 500 Index, fordi finner ikke de på Nordnet? Når man leser fra amerikanse kilder om indeksfond osv. så blir Vanguard og S&P 500 veldig ofte nevnt, som jeg forstår så er S&P 500 500 mest omsatte selskaper i USA og Vanguard er et selspakap som sånn Nordnet? Så hvordan investerer man i det? Eller er ikke det verdt for en som ønsker å bare legge inn penger, men ikke drive med noe seriøs investering? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Spar alt i banken til du har råd til å kjøpe et hus eller leilighet og start utleie. Sikkert som banken. Det er forskjell på å spare og å investere. Å investere betyr at man forventer å få noe tilbake. Man har en konkret plan over hva man skal gjøre med penga. Pengene skal inn, og de skal ut, og man skal vite når. Endret 26. september 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Med en tidshorisont på minst 5 år er det helt idiotisk å sette penger i banken. Selv på en høyrentekonto er renten etter skatt og inflasjon ofte på minus 1 %. Sett som de andre sier pengene i et billig globalt indeksfond. Det er relativt trygt og gir god forventet (men ikke sikker) avkastning. Jeg har størstedelen av min portefølje i KLP AksjeGlobal Indeks V med 0,20 % forvaltningsavgift. Jeg bruker Sbanken til fondshandel pga. at jeg syns at sidene og mobilappen er enkel og oversiktlig, men akkurat hvilken bank eller plattform du velger har lite å si så lenge de tilbyr fondene som du ønsker å investere i. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Hvordan investerer man i fond som S&P 500 eller Vanguard 500 Index, fordi finner ikke de på Nordnet? Når man leser fra amerikanse kilder om indeksfond osv. så blir Vanguard og S&P 500 veldig ofte nevnt, som jeg forstår så er S&P 500 500 mest omsatte selskaper i USA og Vanguard er et selspakap som sånn Nordnet? Så hvordan investerer man i det? Eller er ikke det verdt for en som ønsker å bare legge inn penger, men ikke drive med noe seriøs investering? S&P 500 er en indeks, altså en samling med aksjer som er børsnoterte i USA. En indeks kan man ikke bare kjøpe sånn uten videre. Enten må du kjøpe de aksjene som inngår der(det blir uaktuelt for deg da det er 500 stk) eller så må du investere i et fond som følger den indeksen. Et fond er egentlig ikke mer enn at mange folk går sammen om å kjøpe aksjer. Vanguard er en av de som tilbyr slike fond. Sett 90% av sparepengene dine i KLP AksjeGlobal Indeks V og bruk de resterende 10% til å leke deg med og mate nysgjerrigheten. Ellers kan jeg anbefale deg å lese boka "A Random Walk Down Wall Street". Hvis du som 19-åring leser og skjønner denne kommer du til å ligge milevis foran den stooore majoriteten av befolkningen hva gjelder sparevalg. Du kan kjøpe Vanguard S&P 500 ETF her ser jeg: https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=VOO&marketplace=18&inhibitTrade=1 Endret 26. september 2018 av Nimrad Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Spar alt i banken til du har råd til å kjøpe et hus eller leilighet og start utleie. Sikkert som banken. Det er forskjell på å spare og å investere. Å investere betyr at man forventer å få noe tilbake. Man har en konkret plan over hva man skal gjøre med penga. Pengene skal inn, og de skal ut, og man skal vite når. Tullete post. Det er klart at hvis du ikke forventer å få noe tilbake for å spare, så skjønner jeg du vil sette de i banken. Men de fleste av oss vil i det minste beholde realverdien av pengene over tid. Til trådstarter; håper du ikke tar rådene til Taurean. Med en så lang tidshorisont som du har så er sannsynligheten svært stor for at aksjemarkedet går godt. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Spar alt i banken til du har råd til å kjøpe et hus eller leilighet og ... Banksparing av større beløp over flere år er ikke så lurt. ...start utleie. Sikkert som banken. Sikkert som banken er det ikke, boligprisene svinger og sekundærbolig skattlegges stadig mer. Det er forskjell på å spare og å investere. Ja, sparing er å bruke mindre penger enn man tjener over tid. Å investere betyr at man forventer å få noe tilbake. Eller å redusere tap mest mulig. Det kommer ann på situasjonen. Men stort sett har man en plan om meravkastning ja. Man har en konkret plan over hva man skal gjøre med penga. Pengene skal inn, og de skal ut, og man skal vite når. Nei. Det trenger på ingen måte å være slik. 1 Lenke til kommentar
Økonomiportalen.no Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Linker igjen til Investorkildens innlegg om div. indeksfond- og ETF-sammensetninger: https://investorkilden.com/2018/08/15/globale-indeksfond-portefoljer/ Her går han gjennom forskjellige måter å dekke mer eller mindre samme verdensmarked, men med forkjellige fond/ETFer med forskjellige kostnader nå og senere – noen ETFer kan du f.eks kjøpe kurtasjefritt gjennom en fast månedlig avtale hos Nordnet (inkl. en som dekker S&P500), men disse har kostnader ved salg osv. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Hvordan investerer man i fond som S&P 500 eller Vanguard 500 Index, fordi finner ikke de på Nordnet? Når man leser fra amerikanse kilder om indeksfond osv. så blir Vanguard og S&P 500 veldig ofte nevnt, som jeg forstår så er S&P 500 500 mest omsatte selskaper i USA og Vanguard er et selspakap som sånn Nordnet? Så hvordan investerer man i det? Eller er ikke det verdt for en som ønsker å bare legge inn penger, men ikke drive med noe seriøs investering? Søk opp VOO ETF-en i USA. Altså tickersøkefeltet. Men ikke søk på aksjesparekonto, for der har du bare tilgang til europeisk registrerte fond. Det er ETF-andelsklassen av det originale Vanguard S&P 500-fondet. Så forvaltningsavgiften endrer seg ikke? Nei Endret 26. september 2018 av selters Lenke til kommentar
fobian Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Med en tidshorisont på minst 5 år er det helt idiotisk å sette penger i banken. Selv på en høyrentekonto er renten etter skatt og inflasjon ofte på minus 1 %. Sett som de andre sier pengene i et billig globalt indeksfond. Det er relativt trygt og gir god forventet (men ikke sikker) avkastning. Jeg har størstedelen av min portefølje i KLP AksjeGlobal Indeks V med 0,20 % forvaltningsavgift. Jeg bruker Sbanken til fondshandel pga. at jeg syns at sidene og mobilappen er enkel og oversiktlig, men akkurat hvilken bank eller plattform du velger har lite å si så lenge de tilbyr fondene som du ønsker å investere i. Takk for svar, er det noen andre indeksfond jeg burde sett på enn KLP aksjeGlobal Indeks V? Kanskje kjøpt flere ulike i løpet av tiden jeg ønsker å legge inn penger. Fordi tror ikke det er så lurt å pumpe ca 100k i løpet av de neste 12mnd i et indeksfond? S&P 500 er en indeks, altså en samling med aksjer som er børsnoterte i USA. En indeks kan man ikke bare kjøpe sånn uten videre. Enten må du kjøpe de aksjene som inngår der(det blir uaktuelt for deg da det er 500 stk) eller så må du investere i et fond som følger den indeksen. Et fond er egentlig ikke mer enn at mange folk går sammen om å kjøpe aksjer. Vanguard er en av de som tilbyr slike fond. Sett 90% av sparepengene dine i KLP AksjeGlobal Indeks V og bruk de resterende 10% til å leke deg med og mate nysgjerrigheten. Ellers kan jeg anbefale deg å lese boka "A Random Walk Down Wall Street". Hvis du som 19-åring leser og skjønner denne kommer du til å ligge milevis foran den stooore majoriteten av befolkningen hva gjelder sparevalg. Du kan kjøpe Vanguard S&P 500 ETF her ser jeg: https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=VOO&marketplace=18&inhibitTrade=1 Takk for svar, ble bare litt forvirret når jeg drev og leste på dette, ble kanskje litt mye den kvelden. Så var egentlig litt dumt spørsmål. Har du noe forslag hvilke kombinasjon jeg burde vurdere? KLP AksjeGlobal Indeks V og KLP Aksje fremvoksende markeder II, kunne det vært noe? Noen andre portføljo kombinajsoner som kunne vært gode til å starte med? Tusen takk for bokforslag, skal sjekke det ut. Er egentlig på utkikk etter noe bra bøker om økonomi og investering for nybegynner som jeg kunne lest på fritiden, så hvis du eller noen andre har noe bra forslag er det bare til å komme med de! Par spørsmål til alle. Når man skal se etter hvilke aksjeindeks fondet skal følge, hva burde man se på og hvordan velger man riktig indeks å følge? Forteller ikke dette egentlig bare om hvilke selskaper og regioner som følger denne indeksen? I tillegg, hvordan bestemmer dere for hvilke indeksfond dere investerer? Hva er det dere ser på før dere investerer? I min situasjon som ønsker å legge inn penger gjennom en periode på minst 12 mnd, hvordan burde jeg gå fram til å velge ut riktig fond eller burde jeg heller velge en kombinasjon av flere ulike fond? Setter pris på alle svar og beklager på forskudd kanskje for litt dumme spørsmål, men som sagt er ganske ny og blir mye informasjon på en gang. Så mye som er uklart. Linker igjen til Investorkildens innlegg om div. indeksfond- og ETF-sammensetninger: https://investorkilden.com/2018/08/15/globale-indeksfond-portefoljer/ Her går han gjennom forskjellige måter å dekke mer eller mindre samme verdensmarked, men med forkjellige fond/ETFer med forskjellige kostnader nå og senere – noen ETFer kan du f.eks kjøpe kurtasjefritt gjennom en fast månedlig avtale hos Nordnet (inkl. en som dekker S&P500), men disse har kostnader ved salg osv. Kunne den første portføljo være en grei utgangspunkt å starte meg? Endret 26. september 2018 av fobian Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Indeksfond følger en spesifikk indeks, så det er ikke noe man velger selv. Jeg ville satt alt i et globalt indeksfond for enkelhets skyld, men du kan fordele det på flere om du føler at det er tryggere. Fremvoksende markedet vil jeg ikke anbefale over et globalt indeksfond, da de ikke typisk gjør det bedre. Jeg ville satt inn alt med en gang, og så opprettet en spareavtale videre dersom du har planer om å spare videre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå