Ripcurl87 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 De som tar utgangspunkt i Model 3 batteripakken teffer nok ganske riktig. Personlig forventer jeg ca 5 tonn for 1000 kWh. Akkurat det samme som det jeg sa. Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer. Utifra rekkevidde og hvis det stemmer godt med reell rekkevidde, så er det trolig godt nok til å nå et visst marked. Derimot tipper jeg mange er usikre på om Tesla klarer å levere noe med få feil og god driftsikkerhet utifra hva man har sett hittil. Ventetid på deler og reparasjon er at annet usikkerhetsmoment med Tesla. Sveits har nylig bestilt 1000 hydrogenlastebiler av Hyundai. En lastebil som ikke lanseres før neste år og hvor rekkevidden ikke er spesielt stor. Men jeg tror det handler om trygghet fra en etablert aktør foruten at kort fylletid kan være vesentlig. Lenke til kommentar
Bjowol Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 det står i kommentarene her at batteripakken vil ha en total kaåasitet på rundt 1000KW. Noen som har noen tall på hvor mange km tung-transport det blir kjørt i norge hver dag, kosten på dette, og hvordan dette vil se ut om man bytter ut halve disse kjørte km'ene med elektsik fremdrift? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer. Du mener hydrogenlastebilen som ikke engang eksisterer, og som antakelig aldri vil komme til å eksistere? Derimot tipper jeg mange er usikre på om Tesla klarer å levere noe med få feil og god driftsikkerhet utifra hva man har sett hittil. Ventetid på deler og reparasjon er at annet usikkerhetsmoment med Tesla. FUD. 2 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer. Utifra rekkevidde og hvis det stemmer godt med reell rekkevidde, så er det trolig godt nok til å nå et visst marked. Derimot tipper jeg mange er usikre på om Tesla klarer å levere noe med få feil og god driftsikkerhet utifra hva man har sett hittil. Ventetid på deler og reparasjon er at annet usikkerhetsmoment med Tesla. Sveits har nylig bestilt 1000 hydrogenlastebiler av Hyundai. En lastebil som ikke lanseres før neste år og hvor rekkevidden ikke er spesielt stor. Men jeg tror det handler om trygghet fra en etablert aktør foruten at kort fylletid kan være vesentlig. Hmm ja - facinerende at det fremdeles er noen som ikke forstår seg på hydrogen som drivstoff, fremstilling, oppbevaring, frakt og bruk av dette. Hydrogen som generell energikilde til transport har lenge vært dødt. Her er det et eller annet lederpanel / innkjøpssjef som har bommet kraftig, blitt lurt - eller rett og slett ikke forstått seg på hydrogen framdrift. Forøvrig har jeg lest avtalen og veddemålet til hyundai, ingen tvil om at de kommer til å tape.. GL HF 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Minner litt om Hammersmith & City Line. Stemmer nok bra det Det er litt forskjellige lyder, men hviningen som endrer frekvens med hastigheten er vel typisk for motorer med pulsbreddemodulert frekvensstyring. De fleste nyere elektriske kjøretøy har jo det, men det varierer veldig hvor mye det prioriteres å redusere denne støyen. Endret 26. september 2018 av J-Å 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 FUD. Jeg bare elsker slike kommentarer. Så mye substans og innhold, kjøtt på benet 2 Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Debattklimaet på dette forumet er helt utrolig. Går ikke ann å diskutere på en saklig måte. Skulle tror enkelte gikk i barnehagen. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer. Husk at livsløpskostnader er mye mer enn bare innkjøpskostnad. Potensielle eiere(transportbedrifter) ser på førstnevnte. det står i kommentarene her at batteripakken vil ha en total kaåasitet på rundt 1000KW. Noen som har noen tall på hvor mange km tung-transport det blir kjørt i norge hver dag, kosten på dette, og hvordan dette vil se ut om man bytter ut halve disse kjørte km'ene med elektsik fremdrift? Nei, det står 1000 kWh. Det er en viktig forskjell! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Ett av problemene denne lastebilen møter på er jo totalvekten. Om batteriene blir for tunge og går på bekostning av nyttelast, så vil den fortsette å spise markedsstøv fra Peterbilt, Volvo og Freightliner. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 En annen ting er driftssikkerhet. Skal ikke mange dager ute av vanlig drift før et helt års overskudd er borte. Tippbilene i et lokalt firma her ligger på ca 50 tusen i overskudd per bil per år. Lastebilbransjen er i hele tatt svært konkurransedyktig og gjennomsiktig. Langtransport som denne sikter seg inn på kanskje enda mer og med stor konkurranse fra øst europeiske selskaper som har andre krav til førerkort, kjøre og hvileitd lønnsbestingelser, pensjon feris osv enn norske sjåfører, og derfor kan lett utkonkurrere nordmenn i bransjen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 En annen ting er driftssikkerhet. Skal ikke mange dager ute av vanlig drift før et helt års overskudd er borte. Nå er Tesla veldig behjelpelig med både hjelp på stedet og lånebil ved behov så jeg regner med de tilbyr noe lignende for Semi. Det skal vel nevnes visse serviceproblemer på Østlandet for tida, men det er forhåpentligvis en forbigående situasjon. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Jeg bare elsker slike kommentarer. Så mye substans og innhold, kjøtt på benet En konsekvens av å henge rundt på Electrek og Inside EVs litt for lenge Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Når man sparer 20% i forhold til at dieselen koster 7kr literen som den gjør i USA så er vel dette en no-brainer når diesel koster 14-15kr literen her hjemme. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Tesla Semi får konkurranse: Thor ET-One Fully electric $150,000 MSRP before subsidies 300 miles range 300-700 HP 80 000 pounds haul It could be the first cost-competitive electric semi to make it to market, though Tesla is also aiming for 2019 The ET-One is no static concept. The co-founders recently demonstrated its towing capacity in a short drive around LA, pulling around 60,000 pounds of cargo. And they hope to test the Class 8 load limit of 80,000 pounds soon. That said, Thor says it will build a scaled-down, medium duty truck, too, which will be good for short hauls between a port and an urban center.og ikke så positivt: Although the company claims that it will have the Thor ET-One ready for market before the Tesla Semi market observers doubt the company’s ability to deliver. The Thor ET-One is available in a 100 mile and 300-mile version but the 100-mile version sells at the same price as the 300-mile Tesla Semi and the 300-mile Thor ET-One sells at $250,000, well above the expected $180,000 for the 500-mile Tesla Semi. https://www.thortrucks.com/et-one/ https://www.youtube.com/watch?v=xA9sscmoZZg 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Jeg bare elsker slike kommentarer. Så mye substans og innhold, kjøtt på benet Det er mer substans i svaret mitt enn det er i teksten jeg svarte på. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Tesla Semi får konkurranse: Thor ET-One Fully electric $150,000 MSRP before subsidies 300 miles range 300-700 HP 80 000 pounds haul It could be the first cost-competitive electric semi to make it to market, though Tesla is also aiming for 2019 The ET-One is no static concept. The co-founders recently demonstrated its towing capacity in a short drive around LA, pulling around 60,000 pounds of cargo. And they hope to test the Class 8 load limit of 80,000 pounds soon. That said, Thor says it will build a scaled-down, medium duty truck, too, which will be good for short hauls between a port and an urban center.og ikke så positivt:Although the company claims that it will have the Thor ET-One ready for market before the Tesla Semi market observers doubt the company’s ability to deliver. The Thor ET-One is available in a 100 mile and 300-mile version but the 100-mile version sells at the same price as the 300-mile Tesla Semi and the 300-mile Thor ET-One sells at $250,000, well above the expected $180,000 for the 500-mile Tesla Semi. https://www.thortrucks.com/et-one/https://www.youtube.com/watch?v=xA9sscmoZZg China har vel i prinsippet 200 000 slike i rute alle reie.....TU’s kommentarfeltet suger litt mht EV..... Endret 29. desember 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå