Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hør det elektriske vroomet fra Teslas lastebil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer. 

 

Utifra rekkevidde og hvis det stemmer godt med reell rekkevidde, så er det trolig godt nok til å nå et visst marked. Derimot tipper jeg mange er usikre på om Tesla klarer å levere noe med få feil og god driftsikkerhet utifra hva man har sett hittil. Ventetid på deler og reparasjon er at annet usikkerhetsmoment med Tesla. 

Sveits har nylig bestilt 1000 hydrogenlastebiler av Hyundai. En lastebil som ikke lanseres før neste år og hvor rekkevidden ikke er spesielt stor. Men jeg tror det handler om trygghet fra en etablert aktør foruten at kort fylletid kan være vesentlig.

Lenke til kommentar

det står i kommentarene her at batteripakken vil ha en total kaåasitet på rundt 1000KW. Noen som har noen tall på hvor mange km tung-transport det blir kjørt i norge hver dag, kosten på dette, og hvordan dette vil se ut om man bytter ut halve disse kjørte km'ene med elektsik fremdrift?

Lenke til kommentar

Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer.

Du mener hydrogenlastebilen som ikke engang eksisterer, og som antakelig aldri vil komme til å eksistere?

 

Derimot tipper jeg mange er usikre på om Tesla klarer å levere noe med få feil og god driftsikkerhet utifra hva man har sett hittil. Ventetid på deler og reparasjon er at annet usikkerhetsmoment med Tesla.

FUD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer. 

 

Utifra rekkevidde og hvis det stemmer godt med reell rekkevidde, så er det trolig godt nok til å nå et visst marked. Derimot tipper jeg mange er usikre på om Tesla klarer å levere noe med få feil og god driftsikkerhet utifra hva man har sett hittil. Ventetid på deler og reparasjon er at annet usikkerhetsmoment med Tesla. 

Sveits har nylig bestilt 1000 hydrogenlastebiler av Hyundai. En lastebil som ikke lanseres før neste år og hvor rekkevidden ikke er spesielt stor. Men jeg tror det handler om trygghet fra en etablert aktør foruten at kort fylletid kan være vesentlig.

Hmm ja - facinerende at det fremdeles er noen som ikke forstår seg på hydrogen som drivstoff, fremstilling, oppbevaring, frakt og bruk av dette. Hydrogen som generell energikilde til transport har lenge vært dødt. Her er det et eller annet lederpanel / innkjøpssjef som har bommet kraftig, blitt lurt - eller rett og slett ikke forstått seg på hydrogen framdrift. 

 

Forøvrig har jeg lest avtalen og veddemålet til hyundai, ingen tvil om at de kommer til å tape.. GL HF 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner litt om Hammersmith & City Line.

Stemmer nok bra det

 

Det er litt forskjellige lyder, men hviningen som endrer frekvens med hastigheten er vel typisk for motorer med pulsbreddemodulert frekvensstyring. De fleste nyere elektriske kjøretøy har jo det, men det varierer veldig hvor mye det prioriteres å redusere denne støyen.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidden høres imponerende ut. Det er riktig nok bare halvparten av en Nikola hydrogenlastebil kan klare og som fylles opp på 15-20 minutter, men den vil også koste mer.

Husk at livsløpskostnader er mye mer enn bare innkjøpskostnad. Potensielle eiere(transportbedrifter) ser på førstnevnte.

 

det står i kommentarene her at batteripakken vil ha en total kaåasitet på rundt 1000KW. Noen som har noen tall på hvor mange km tung-transport det blir kjørt i norge hver dag, kosten på dette, og hvordan dette vil se ut om man bytter ut halve disse kjørte km'ene med elektsik fremdrift?

Nei, det står 1000 kWh. Det er en viktig forskjell!

Lenke til kommentar

En annen ting er driftssikkerhet. Skal ikke mange dager ute av vanlig drift før et helt års overskudd er borte.

Tippbilene i et lokalt firma her ligger på ca 50 tusen i overskudd per bil per år. Lastebilbransjen er i hele tatt svært konkurransedyktig og gjennomsiktig. Langtransport som denne sikter seg inn på kanskje enda mer og med stor konkurranse fra øst europeiske selskaper som har andre krav til førerkort, kjøre og hvileitd lønnsbestingelser, pensjon feris osv enn norske sjåfører, og derfor kan lett utkonkurrere nordmenn i bransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting er driftssikkerhet. Skal ikke mange dager ute av vanlig drift før et helt års overskudd er borte.

Nå er Tesla veldig behjelpelig med både hjelp på stedet og lånebil ved behov så jeg regner med de tilbyr noe lignende for Semi.

 

Det skal vel nevnes visse serviceproblemer på Østlandet for tida, men det er forhåpentligvis en forbigående situasjon.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tesla Semi får konkurranse: Thor ET-One

et-one-best-inventions-2018-53.jpg

 

Fully electric

$150,000 MSRP before subsidies

300 miles range

300-700 HP

80 000 pounds haul

It could be the first cost-competitive electric semi to make it to market, though Tesla is also aiming for 2019

The ET-One is no static concept. The co-founders recently demonstrated its towing capacity in a short drive around LA, pulling around 60,000 pounds of cargo. And they hope to test the Class 8 load limit of 80,000 pounds soon. That said, Thor says it will build a scaled-down, medium duty truck, too, which will be good for short hauls between a port and an urban center.

og ikke så positivt:

Although the company claims that it will have the Thor ET-One ready for market before the Tesla Semi market observers doubt the company’s ability to deliver. The Thor ET-One is available in a 100 mile and 300-mile version but the 100-mile version sells at the same price as the 300-mile Tesla Semi and the 300-mile Thor ET-One sells at $250,000, well above the expected $180,000 for the 500-mile Tesla Semi.

https://www.thortrucks.com/et-one/

https://www.youtube.com/watch?v=xA9sscmoZZg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla Semi får konkurranse: Thor ET-One

et-one-best-inventions-2018-53.jpg

 

Fully electric

$150,000 MSRP before subsidies

300 miles range

300-700 HP

80 000 pounds haul

 

It could be the first cost-competitive electric semi to make it to market, though Tesla is also aiming for 2019

The ET-One is no static concept. The co-founders recently demonstrated its towing capacity in a short drive around LA, pulling around 60,000 pounds of cargo. And they hope to test the Class 8 load limit of 80,000 pounds soon. That said, Thor says it will build a scaled-down, medium duty truck, too, which will be good for short hauls between a port and an urban center.

og ikke så positivt:

Although the company claims that it will have the Thor ET-One ready for market before the Tesla Semi market observers doubt the company’s ability to deliver. The Thor ET-One is available in a 100 mile and 300-mile version but the 100-mile version sells at the same price as the 300-mile Tesla Semi and the 300-mile Thor ET-One sells at $250,000, well above the expected $180,000 for the 500-mile Tesla Semi.

https://www.thortrucks.com/et-one/

https://www.youtube.com/watch?v=xA9sscmoZZg

China har vel i prinsippet 200 000 slike i rute alle reie.....

TU’s kommentarfeltet suger litt mht EV.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...