Redaksjonen. Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Hør det elektriske vroomet fra Teslas lastebil Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Minner litt om Hammersmith & City Line. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 800 km på èn lading, og klar i 2019.... Ikke en gang en Teslaentusiast tror på det tullet der. 6 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 800 km på èn lading, og klar i 2019.... Ikke en gang en Teslaentusiast tror på det tullet der. Hvorfor skulle det være så usannsynlig? Og Musk sa for ikke så lenge siden at 800 km på en lading, fullastet i 96 km/t var en underdrivelse. 900 km skulle den klare. I Norge er hastighetene endel lavere, og vi kan ha 50 tonn totalvekt. Så jeg vil tippe rekkevidden i praksis blir rundt 800 km i Norge fullastet. Hvis jeg husker rett så kjører en norsk vogntogsjåfør i gjennomsnitt 390 km på en dag. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 800 km på èn lading, og klar i 2019.... Ikke en gang en Teslaentusiast tror på det tullet der. Tesla når aldri tidsfrister, det vet eiere/entusiaster veldig godt 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg OlaML Skrevet 25. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. september 2018 Det er vel reduksjonsgir eller diff man hører? Blir utrolig digg når tungtransporten er elektrisk. Vekk med det forferdelige levenet, diesel som skvulper ut i svinger og svarte giftskyer i oppoverbakker. Regenerativ bremsing vil være veldig nyttig for dem, i tillegg kan man finne på mye rart som batteripakker i hengerne, drift på hengerhjul eller andre ting som muligens kan være nyttig. 24 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Musk sa for ikke så lenge siden at 800 km på en lading, fullastet i 96 km/t var en underdrivelse. 900 km skulle den klare. Mange har brent seg på slike utsagn som "Ja men Musk sa jo......" 6 Lenke til kommentar
Myrliket Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 800 km på èn lading, og klar i 2019.... Ikke en gang en Teslaentusiast tror på det tullet der. vi får garantert en av de to tingene. 5 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Det er ikke nyttelast men totalvekt som er 36 000 kg Ut fra dette kan utledes en egenvekt på 9 000 kg (5 kontra 20 sekund), muligens minste batteripakke. Fantastisk, samme hvilke standpunkt man har trur eg.... Endret 25. september 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Mange har brent seg på slike utsagn som "Ja men Musk sa jo......" Han har brent seg på tidsfrister ja, men levert på specs. 3 Lenke til kommentar
5ZHK7SO3 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Begynner å bli sci-fi dette tesla greiene. Semien drar 2kwt pr 1,6km.Tesla s bruker ca 0,2kwt pr km Altså må batteriene i semien være ca x 6,25 større for å klare 1km omregnet. Ca 3,3tonn batterier. Legger man til fra 40 mil til 80 rekkevidde er vi oppe i 6,6tonn. Og alt dette kan lades opp til 80% på under timen.......? Det fine med elbiler er at "vanlige" folk blir opplyst om elektrisitet og hvordan den fungerer i hverdagen. 2 Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 800 km på èn lading, og klar i 2019.... Ikke en gang en Teslaentusiast tror på det tullet der. Står ikke at det blir levert tusenvis av den i Norge i løpet av 2019. Men du tror det er kanskje bare CGI i videoen over? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Mulig jeg har funnet andre tall en deg men jeg får 5,95 tonn batteri på LR versjonen, forutsatt samme energitetthet som model 3 sitt batteri. Det er jo ikke utenkelig at utviklinga går fremover med tiden så det kan tenkes at vekta kan reduseres ytterligere noen titalls eller hundre kg de årene mellom model 3 lansering og semi lansering. 1 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Begynner å bli sci-fi dette tesla greiene. Semien drar 2kwt pr 1,6km.Tesla s bruker ca 0,2kwt pr km Altså må batteriene i semien være ca x 6,25 større for å klare 1km omregnet. Ca 3,3tonn batterier. Legger man til fra 40 mil til 80 rekkevidde er vi oppe i 6,6tonn. Og alt dette kan lades opp til 80% på under timen.......? Det fine med elbiler er at "vanlige" folk blir opplyst om elektrisitet og hvordan den fungerer i hverdagen. Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. 1 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Begynner å bli sci-fi dette tesla greiene. Semien drar 2kwt pr 1,6km.Tesla s bruker ca 0,2kwt pr km Altså må batteriene i semien være ca x 6,25 større for å klare 1km omregnet. Ca 3,3tonn batterier. Legger man til fra 40 mil til 80 rekkevidde er vi oppe i 6,6tonn. Og alt dette kan lades opp til 80% på under timen.......? Det fine med elbiler er at "vanlige" folk blir opplyst om elektrisitet og hvordan den fungerer i hverdagen. Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. Du bør lese innlegget du har sitert på nytt. Det er aldri påstått at Tesla Semi bruker 0,2kwt/km. 5ZHK7SO3: Hastighet på lading kommer an på hvor mye strøm man har tilgjengelig, og ikke nødvendigvis størrelsen på batteripakken. Når de drar rundt med Tesla Semi nå så lader de med mange kabler fra flere Superchargers. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. 36 tonn og 1250 høydemeter krever ca 122 kWh. Med batteri på nærmere 1000 kWh vil man da ha igjen 88% av rekkevidden, og med 800 km i utgangspunktet er da rekkevidden redusert til 700 km. Og dette er jo energi man får igjen på veien ned, altså Oslo - Bergen uten lading skal gå helt fint. 8 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Det er vel reduksjonsgir eller diff man hører? Blir utrolig digg når tungtransporten er elektrisk. Vekk med det forferdelige levenet, diesel som skvulper ut i svinger og svarte giftskyer i oppoverbakker. Regenerativ bremsing vil være veldig nyttig for dem, i tillegg kan man finne på mye rart som batteripakker i hengerne, drift på hengerhjul eller andre ting som muligens kan være nyttig. Det er nok viderekommen dekktortur vi hører. 2 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Vil minne alle hobby matematikere som tror de kan veldig mye om batteri og vekt, at det mest sannsynlig vil bli brukt de nye 2170 batteriene og ikke de eldre 18650 batterien.Alle beregninger dere har går litt ut av vinduet før man tar dette i betraktning. Endret 26. september 2018 av Ripcurl87 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. Jeg har kjørt fjelloverganger med model S en rekke ganger. Forbruket er selsvagt høyt oppover, men lavt nedover. Naturlig nok. Totalt forbruk ender som regel i underkant av 200 Wh/km når jeg kmmer ned på samme høydekote som jeg startet målingen. Dette er over Dovre og saltfjellet. Jeg kunne klart meg med én lading mellom Trondheim og Oslo de fleste gangene og hatt gode marginer, men jeg har ikke lademulighet ved destinasjonen i noen av de to byen og velger derfor å lade en ekstra gang nært ankomststedet (Klett/Stjørdal, Eidsvoll). Jeg har aldri kjørt Oslo-Bergen, men tviler på at man må lade to ganger på den strekningen. Min kjøring er ikke med ny 100 kWh-modell S med forbedret aerodynamikk, men en 5 år gammel 85 kWh med ca 92% gjenstående batterikapasitet, ladet til 80% ved avreise. Apropos spørsmålet ditt, så sender jeg det i retur: Har du kjørt en Tesla over norske fjelloverganger og fulgt med på forbruket? Endret 26. september 2018 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Vil minne alle hobby matematikere som tror de kan veldig mye om batteri og vekt, at det mest sannsynlig vil bli brukt de nye 2170 batteriene og ikke de eldre 18650 batterien. Alle beregninger dere har går litt ut av vinduet før man tar dette i betraktning. De som tar utgangspunkt i Model 3 batteripakken teffer nok ganske riktig. Personlig forventer jeg ca 5 tonn for 1000 kWh. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå