9QRRA410 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Hei, de siste 11 årene har jeg bygget 2 stue pcer, til film å musikk, basert på komponenter lager lite varme god kjøling, masse stillegående vifter. Den første var jeg fornøyd med, den var ca helt lydløs å like rask helt til jeg byttet den ut, for jeg hadde lyst på noe nytt, å lagrene i viftene bynte å bli bråkete. Den andre har jeg hatt i snart 6 år, fremdeles lyn rask til de enkle oppgavene den er ment til, men jeg greide ikke å få tak i nok stillegående vifter, så den høres når den står på å ingenting annet lager lyd. Finns det noen ferdig løsninger som er vifteløs, som ikke koster ekstremt mye, men på samme tid holder seg såpass kjølig at den vil holde seg like rask om 5 år....? Er litt skeptisk med tanke på at jeg ser for meg at komponentene blir varme da, å levetiden går ned. Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 En nuc? https://www.google.no/search?q=NUC&rlz=1C1GGRV_enNO754NO755&oq=NUC&aqs=chrome..69i57j0l5.734j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Nuc støyer vel en del? Du kan bygge 100% lydløs så lenge du ikke trenger så mye GPU. Men det koster litt ekstra. Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Nuc støyer vel en del? Du kan bygge 100% lydløs så lenge du ikke trenger så mye GPU. Men det koster litt ekstra. Det er i hvertfall en liten klump med varme... støy er deilig når en har tinitus Lenke til kommentar
9QRRA410 Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 Blir vel mest sannsynlig å bygge, trenger ikke være en liten sak, har rom til pc i TV benken på størrelse av en ganske stor forsterker, men god plass for luft rundt, trenger heller ikke mye kraft, bare den er tilnærmet lydløs og holder seg kjølig Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 https://www.iwill.no/iwill-slimbox-xi-intel-i7-8550u-hd-620 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 https://www.iwill.no/iwill-slimbox-xi-intel-i7-8550u-hd-620 Målene står oppført som "2225mm x 185mm x 45mm". Hvis lengden er 2225mm, blir dette mer enn 2 meter. Man må tro de mener noe slikt som 225mm. Lenke til kommentar
9QRRA410 Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 Denne ser jo spennende ut kanskje man kan finne noen testet å se om den blir veldig varm Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Du kan jo vurdere å bygge et vifteløst ITX system i et Streacom kabinett. Disse kommer i sølv eller sort og med eller uten slot for optisk drev. Det vil nok koste litt - og du må planlegge skikkelig så du får kjøpt de riktige delene. Fordelen med dette er at du kan bruke det om igjen i fremtiden. Streacom DB4 er utrolig sexy, men koster mye. FC8 Alpha er kanskje et smartere valg. Bygger du en maskin i en slik kasse med f.eks et Ryzen 2400G så får du jo en grei APU ("skjermkort") på kjøpet. AMD har bedre integrert grafikk enn intel. 2400G er på 65W og skal ikke være noe problem for Streacom å kjøle passivt. I disse kassene er det nano-PSU som gjelder. 100% lydløst og ganske så fint design. Edit: Men jeg ville nok ikke satt en slik inne i et lukket skap. Den veksler jo mot omgivelsene, så trenger luft. Den er også såpass fin at den må vises frem Endret 26. september 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Fruen fikk seg en slik, som ikke lager en lyd utenom hvis du spiller på den. Ingen vifte på film, musikk og surfing. Lenke til kommentar
9QRRA410 Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Takker for tips, DB4 så jævlig fint ut:) Det blir nok for høyt da jeg har en hylle med dac samt psu og ria til LP spiller rett over. tenker strecom FC10 hadde vert perfekt https://streacom.com/products/fc10-alpha-fanless-chassis/ Hadde jeg fått tak i det i sølv, så matcher det forsterkeren jeg har, litt lavere men akkurat like bred å samme farge, tror det hadde tatt seg fint ut under tv bordet. Matcher også Henry Audio dac en jeg bruker. Da har jeg også god plass til luft på alle sidene. Satser på intigrert skjermkort, har det på PCen nå, å funker bra nok. Har nok ikke fulgt med på pc markeder på mange, kan jo lete litt selv, men tips til hodkort? Tenker å kjøre en liten ssd til operativ system og programmer, samt en vanlig til musikk jeg har liggende fra før Spotify tiden... Har ssd fra Samsung på 120 GB I dag, holder akkurat så tenker 240 hadde vert fint, noen merker å anbefale / burde styre unna? Har crucial ballistix sport ddr3 2x8gb 1600mhz minne i PCen nå. Tenker de vil funke godt nok i et nytt oppsett til mitt bruk, er det noe poeng å bytte dem ut? Endret 26. september 2018 av 9QRRA410 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Hvis du skal ha ny prosessor og hovedkort blir det nok ny ram også. Ddr3 er dødt lenge leve ddr4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Skal du ha noe stille, ikke velg vanlig mekanisk harddisk. Lenke til kommentar
9QRRA410 Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Det er jeg enig i, men på den jeg har nå så har jeg kun musikk på roterende hdd, den byner ikke å spinne opp før jeg noe fra den Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) https://prisguiden.no/sok?q=chromebox3 Om du kan bruke noe slikt er disse totalt lydløse. Kjøpte N007U til min mor som erstatning for laptop, hun er veldig fornøyd. Vifta spinner kun i ca 3 sekund i det den starter opp. Kan kobles til extern hardisk/SSD om en trenger mer plass. Kan henges bak på Tv'n etc eller lett og gjemme bort nær sagt hvor som helst. Så skal du ikke bruke den til spill eller annet som krever krefter, så bør en slik en være ypperlig om du skal kun styre diverse medier med den og internett surf. Edit: Det var også en versjon til ca 2.2k, men finner den ikke nå Endret 26. september 2018 av baggiebridges Lenke til kommentar
9QRRA410 Skrevet 28. september 2018 Forfatter Del Skrevet 28. september 2018 Har bestemt meg, jeg skal prøve å få tak i strecom FC10 kabinett, det kommer til å se best ut under tv bordet, siden det matcher forsterkeren i farge og størrelse Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Spennende. Du får legge inn noen bilder når du får det ferdig. Jeg ville snakka med Streacom direkte så du får det du trenger. Enten kjøpe direkte fra dem, eller så kan sikkert Proshop ordne for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå