Gå til innhold

Tesla Model 3: Fra treg produksjon til distribusjonshelvete


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Korleis skal ein elles tolka det første sitatet? At verda på sikt blir mindre avhengig av klart. Det vil uansett avgrense seg sjølv når reservene byrjar å bli tomme, men forhåpentlegvis har me klart å avvenne oss med petroleumsprodukter i stor grad før den tid.

 

Poenget var at jeg ikke mente at forbruket var minkende, enda. Poenget var at vi blir mindre avhengig av den, da vi får bedre løsninger og om OPEC hadde droppet denne falske høye prisen kunne vi faset ut kull osv. Så det var at det ikke var stigende jeg kommenterte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er altså få som har produsert biler og sendt dem ut til kunder før, i verdenshistorien?

Tesla gjør det ikke på samme måte som gammeldagse bilprodusenter. Utdaterte produsenter bruker for eksempel gjerne mellombedrifter for selge salget, og å levere ut til kundene.

 

I tillegg kommer den rekordstore produksjons- og salgsveksten.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

I tillegg kommer den rekordstore produksjons- og salgsveksten.

 

Hvis Tesla hadde planlagt distribusjonen utfra de opprinnelige produksjonsmålene sine, så ville de hatt overkapasitet nå.

 

Ettersom de er langt unna å ha det, så skal de vel bare være glad for at de ikke produserer mer enn de gjør?

Lenke til kommentar

Skikkelig gammeldags å klare å levere biler på avtalt tid. Glad vi har nyskapende selskaper som lar bilen din stå på lager en måned fordi de ikke klarer å flytte bilen bort til deg. Uten noen planer om å bruke noe ekstra penger på å hyre inn mer hjelp.

 

Kanskje Boring Company driver og graver tunneler både hit og dit og any day now vil det begynne å tyte T3'er opp av bakken over hele USA?!

Lenke til kommentar

Tesla gjør det ikke på samme måte som gammeldagse bilprodusenter. Utdaterte produsenter bruker for eksempel gjerne mellombedrifter for selge salget, og å levere ut til kundene.

 

I tillegg kommer den rekordstore produksjons- og salgsveksten.

Utdaterte produsenter, som i produsenter som leverer det kundene vil ha til den tiden og prisen de sier, og attpåtil går med overskudd?

 

Og til slutt en fullstendig irrelevant anekdote.

Du får ha lykke til på kveldens vekkelsesmøte da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Exciting to see some Tesla collision repair operations already completing within 24 hrs. Aiming for same day soon, then under an hour.

Samtidig som man vet at enkelte venter 3 måneder på en enkelt del. Jaja.

"Then under an hour". Fyren er jo regelrett en lystløgner, men når kundene er blinde så går det jo bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla gjør det ikke på samme måte som gammeldagse bilprodusenter. Utdaterte produsenter bruker for eksempel gjerne mellombedrifter for selge salget, og å levere ut til kundene.

 

I tillegg kommer den rekordstore produksjons- og salgsveksten.

Vertikal integrasjon er jo ikke noe nytt, heller ikke for bilprodusenter. De fleste har for lengst gått bort fra modellen, primært fordi den forverrer økonomien i selskapet (SG&A, arb.kapital, kontantsstrøm).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare bilprodusenter. De fleste selskap har gått vekk ifra komplett vertikal integrasjon.  Fordi de fleste selskap har funnet ut at ting som salg og distribusjon er smartere å la andre ta seg av mens selskapet fokuserer mer av ressursene på det de faktisk tjener penger på.

 

Spesielt et selskap som utvider så mye burde latt andre gjøre det. Fokusere på å lage bilene. De har nok ekspansjon å gjøre, så det å måtte bekymre seg om all slags logistikk, service osv. virker som en dårlig ide spør du meg. Og vi ser jo de har problemer med det. Ikke så sikker på om de sparer mye penger på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis Tesla hadde planlagt distribusjonen utfra de opprinnelige produksjonsmålene sine, så ville de hatt overkapasitet nå.

 

Ettersom de er langt unna å ha det, så skal de vel bare være glad for at de ikke produserer mer enn de gjør?

Det er nok ikke så enkelt. De kan ikke bare oppdimensjonere uten noen sammenheng med andre deler av virksomheten. For eksempel, hvis de hadde oppskalert distribusjonen for mye så hadde det kostet mye og det hadde vært penger rett ut av vinduet. Og du og andre syter jo over at Tesla taper så mye penger, så det er rart at du mener de bare burde kjøre på uten å tenke på hvor mye de bruker.

 

Derfor blir det en vanskelig balansegang, og man må ta ting litt etter hvert.

 

 

Skikkelig gammeldags å klare å levere biler på avtalt tid. Glad vi har nyskapende selskaper som lar bilen din stå på lager en måned fordi de ikke klarer å flytte bilen bort til deg. Uten noen planer om å bruke noe ekstra penger på å hyre inn mer hjelp.

Som sagt, de kan ikke bare pøse inn ubegrenset med penger heller.

 

Er det virkelig så vanskelig å skjønne det? Eller benytter du bare muligheten til å slenge dritt om Tesla igjen?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Utdaterte produsenter, som i produsenter som leverer det kundene vil ha til den tiden og prisen de sier, og attpåtil går med overskudd?

 

Og til slutt en fullstendig irrelevant anekdote.

Du får ha lykke til på kveldens vekkelsesmøte da.

Utdaterte produsenter som benytter seg av andre firmaer som står for selve salget. Utdaterte produsenter som har jobbet seg opp et distribusjonsapparat gjennom mange år.

 

I motsetning til moderne bilprodusenter som har en voldsom oppskalering av produksjonen på forholdsvis kort tid, og så må dimensjonere de andre delene av virksomheten for å holde følge med dette.

 

Samtidig som man vet at enkelte venter 3 måneder på en enkelt del. Jaja.

"Then under an hour". Fyren er jo regelrett en lystløgner, men når kundene er blinde så går det jo bra.

Så det er løgn å si at man har noe som mål?

 

Tesla-haterne blir mer og mer fantasifulle...

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hmmmm dette minner meg om noe. Noen som husker når "norske havner ikke hadde kapasitet til et par Teslaer men tusenvis av VW og Toyota"? Og når du spurte havnen så var de sånn ??????????. Så av alle biler som selges i USA så klarer ALLE andre å finne biler til å frakte dem. Selv de billigste bilene. Derimot så har store Tesla med fine skinnende biler problemer med å finne noen.

 

I Norge "måtte" de bruke superbillige biler og sjåfører fra øst-Europa som ikke fulgte loven engang. Ånei, Tesla måtte bryte Norges lover, fordi de var ingen annen måte å frakte biler selv om alle andre klarer. Produsenter som selger biler til 200K finner fraktselskap, men produsenten som selger biler til 1 mill klarer ikke..

 

Jeg mener enhver som kjenner Elon vil ikke si dette var en overraskelse. Jeg skrev det jo før her et sted. Det er ikke det at det mangler. Det er det at Tesla må prøve å selge masse biler for å gå i pluss, så det er panikk. Derimot om de skal gå i pluss kan de ikke betale ekstra for en kort 2 ukers kontrakt med selskap for billeveranse. Det kutter i marginene. Men de vil jo ikke fortelle kundene at de ikke har penger nok til den raske måten så de må vente ekstra. Det å bare skrive løgn på Twitter er mye bedre. Så kommer fansen og forsvarer. Selv om sånn ingen andre holder på slik i hele verden. Kun Tesla. Og selvfølgelig ALLTID noen andre sin feil.

 

Noen folk her forsvarer Tesla over norske myndigheter. Galskap. Greit å like bilselskap, men å sette bilselskap fra USA ledet av en fyr som Elon over eget land....

 

Og høyere vil den bli :) Du bør være glad, da tjener vi mer penger. Og folk får mindre lyst til å bruke olje fordi den er dyr. Win-win.

Dette kan ikke være samme Tesla som måtte justere hjulstilling på en haug av biler i det de ankom Drammen? De ble visst behandlet så hardt under transporten at hjulstillinga ble skeiv sa de, skulle vært artig å se hvordan noe sånt klarer seg på norske landeveier..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan ikke være samme Tesla som måtte justere hjulstilling på en haug av biler i det de ankom Drammen? De ble visst behandlet så hardt under transporten at hjulstillinga ble skeiv sa de, skulle vært artig å se hvordan noe sånt klarer seg på norske landeveier..

Tesla fungerer utmerket på norske landeveier.

Lenke til kommentar

https://e24.no/bil/tesla-motors/elon-musk-produksjonsproblemene-tok-nesten-livet-av-tesla/24502566

 

Dermed bekreftet at Tesla har hatt store problemer.

Så blir det spennende fremover.

 

Ellers burde togentusiaster merke seg denne:

" Å droppe tog sparer oss over en måned for leveringer på østkysten. Alt i alt er det bedre å bruke trailere, skrev Musk på Twitter i midten av november."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://e24.no/bil/tesla-motors/elon-musk-produksjonsproblemene-tok-nesten-livet-av-tesla/24502566

 

Dermed bekreftet at Tesla har hatt store problemer.

Så blir det spennende fremover.

 

Ellers burde togentusiaster merke seg denne:

" Å droppe tog sparer oss over en måned for leveringer på østkysten. Alt i alt er det bedre å bruke trailere, skrev Musk på Twitter i midten av november."

Tog i USA vs tog i resten av verden da. Tog i USA blir vanligvis fulgt av et rom full av latter. Det er et bil og fly land. Tog i USA suger. Tog i Europa eller Asia derimot det er noe helt annet.  De har sikkert bedre toglinjer i Afrika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...