Gå til innhold

Tesla Model 3: Fra treg produksjon til distribusjonshelvete


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

 

 

One limited solution has been delivering cars directly from the northern California assembly plant to a customer’s home within a certain radius of the factory.

 

Det er altså bare en liten del av leveringen av bilene. 

 

Vet folk fikk levert S og X på dørene før, men det er helt åpenbart at de ikke kan levere slike volum som model 3 selges i på døren foruten unike tilfeller. 

 

Var selv på service senteret i salt lake city sist uke, der sto det 100 vis av model 3 klar til utlevering den helgen/tiden fremover. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om hvis du bor i California så blir du prioritert da egentlig. Hvis de har problemer med å levere ut andre steder i landet, men har dette programmet i Cali så vil de nok lage biler for levering i Cali siden det uansett virker som om de har litt bottleneck andre steder i landet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 One limited solution has been delivering cars directly from the northern California assembly plant to a customer’s home within a certain radius of the factory.

 

Det er altså bare en liten del av leveringen av bilene. 

 

Vet folk fikk levert S og X på dørene før, men det er helt åpenbart at de ikke kan levere slike volum som model 3 selges i på døren foruten unike tilfeller. 

 

Var selv på service senteret i salt lake city sist uke, der sto det 100 vis av model 3 klar til utlevering den helgen/tiden fremover. 

Hvorfor var du på servicesenteret i Salt Lake City? Jobber du for Tesla? Bor du i USA?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener om du har problemer med å levere så er det jo bare å hyre inn selskap for levering. Det er masse selskaper som gjør det i USA. Selvfølgelig om du plutselig skal inngå en kontrakt for å levere masse biler så vil det jo bli dyrt. Så det er jo det egentlige problemet her. Tesla har ikke råd til å betale selskaper for å levere nå. De må gå i pluss. Så da kan de ikke gå til et frakteselskap og si at vi trenger å få levert biler, fordi da blir det blir naturligvis ekstra høy pris å levere mye biler på så kort varsel.

Hvilke selskap er det "bare" å hyre inn? Problemet er jo nettopp at det er store problemer med å finne nok kapasitet til frakt, også utenfor selskapet.

 

Hva vet du om hva Tesla har råd til? Jo flere biler de leverer, desto mer tjener de jo.

 

 

 

Ser for meg møtene på Tesla når Bergen ringer og sier at de har 6-9 måneder ventetid på verksted og at de må ha flere mekanikere.

"Hva, flere mekanikere, igjen? Vi har jo bare doblet antall biler på ett år?"

eller

"Hva, trenger vi flere diesel lastebiler til å bli kvitt bilene vi slenger sammen, du fikk jo nettopp 30 ekstra frakt biler?"

Utrolig at noe slikt kan være et problem. Only in Musk world.

Ja, det er tydeligvis bare Musk som klarer å sette nye produksjons- og salgsrekorder?

Lenke til kommentar

Det er veldig rart at slike ting, som bør være pnilig åpenbart, er et problem for en produksjonsbedrift.

Ja, det som er "pinlig åpenbart" i etterpåklokskapens lys er jo veldig nyttig når man sitter midt i det og ikke har fasiten. Det Tesla gjør nå er noe få har gjort før dem.

 

 

 

Så, enda en artikkel med en haug med folk som tror og synser. FUD som vanlig.

Lenke til kommentar

Ja, det som er "pinlig åpenbart" i etterpåklokskapens lys er jo veldig nyttig når man sitter midt i det og ikke har fasiten. Det Tesla gjør nå er noe få har gjort før dem.

Det er altså få som har produsert biler og sendt dem ut til kunder før, i verdenshistorien?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hmmmm dette minner meg om noe. Noen som husker når "norske havner ikke hadde kapasitet til et par Teslaer men tusenvis av VW og Toyota"? Og når du spurte havnen så var de sånn ??????????. Så av alle biler som selges i USA så klarer ALLE andre å finne biler til å frakte dem. Selv de billigste bilene. Derimot så har store Tesla med fine skinnende biler problemer med å finne noen.

 

I Norge "måtte" de bruke superbillige biler og sjåfører fra øst-Europa som ikke fulgte loven engang. Ånei, Tesla måtte bryte Norges lover, fordi de var ingen annen måte å frakte biler selv om alle andre klarer. Produsenter som selger biler til 200K finner fraktselskap, men produsenten som selger biler til 1 mill klarer ikke..

 

Jeg mener enhver som kjenner Elon vil ikke si dette var en overraskelse. Jeg skrev det jo før her et sted. Det er ikke det at det mangler. Det er det at Tesla må prøve å selge masse biler for å gå i pluss, så det er panikk. Derimot om de skal gå i pluss kan de ikke betale ekstra for en kort 2 ukers kontrakt med selskap for billeveranse. Det kutter i marginene. Men de vil jo ikke fortelle kundene at de ikke har penger nok til den raske måten så de må vente ekstra. Det å bare skrive løgn på Twitter er mye bedre. Så kommer fansen og forsvarer. Selv om sånn ingen andre holder på slik i hele verden. Kun Tesla. Og selvfølgelig ALLTID noen andre sin feil.

 

Noen folk her forsvarer Tesla over norske myndigheter. Galskap. Greit å like bilselskap, men å sette bilselskap fra USA ledet av en fyr som Elon over eget land....

 

Oljeprisen holdes jo allerede kunstig høy i pris...

Og høyere vil den bli :) Du bør være glad, da tjener vi mer penger. Og folk får mindre lyst til å bruke olje fordi den er dyr. Win-win.

Lenke til kommentar

 

Og høyere vil den bli :) Du bør være glad, da tjener vi mer penger. Og folk får mindre lyst til å bruke olje fordi den er dyr. Win-win.

 

Sålenge de klarer å hindre folk i overprodusere, ja. Bør være glad? Hvem har sagt at jeg ikke er glad? Store deler av pengene jeg har tjent i livet kommer fra den bransjen. 

Lenke til kommentar

Sålenge de klarer å hindre folk i overprodusere, ja. Bør være glad? Hvem har sagt at jeg ikke er glad? Store deler av pengene jeg har tjent i livet kommer fra den bransjen. 

Vel oljeprisen er jo kunstig høy nettopp fordi noen land holder igjen produksjon med vilje.

 

Problemet da er at OPEC landene lett kan krasje oljeprisene for å få folk til å holde på fossilbruk lengre om de får stor konkurranse fra el da. De bryr seg null og ingenting om miljøet. Og de fleste landene der bryr seg ikke om egne innbyggere engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel oljeprisen er jo kunstig høy nettopp fordi noen land holder igjen produksjon med vilje.

 

Problemet da er at OPEC landene lett kan krasje oljeprisene for å få folk til å holde på fossilbruk lengre om de får stor konkurranse fra el da. De bryr seg null og ingenting om miljøet. Og de fleste landene der bryr seg ikke om egne innbyggere engang.

 

Nei, den er kunstig høy for OPEC har satt krav om det. Man får ikke produsere så mye som en ønsker, hadde folk gjort det hadde prisen rast. Det er alt for mye olje og vi blir mindre og mindre avhengig av den, hadde prisen rast kunne vi dog gjerne kvittet oss med kull en gang for alle. Det hadde vært fint. 

Lenke til kommentar

Nei, den er kunstig høy for OPEC har satt krav om det. Man får ikke produsere så mye som en ønsker, hadde folk gjort det hadde prisen rast. Det er alt for mye olje og vi blir mindre og mindre avhengig av den, hadde prisen rast kunne vi dog gjerne kvittet oss med kull en gang for alle. Det hadde vært fint. 

Blir verden mindre avhengig av den? Sist eg såg har oljeforbruket vore jamt stigande heile veien. Eg var av den oppfatning at OPEC kontrollerer produksjonen for å unngå overproduksjon fordi det kan bli utvinna og produsert olje i ei grad som aukar fortare enn forbruket går opp. At produksjonen blir avgrensa betyr ikkje nødvendigvis at verda blir mindre avhengig av den, men like gjerne av at det potensielt kan bli produsert meir enn det blir brukt.

Lenke til kommentar

Blir verden mindre avhengig av den? Sist eg såg har oljeforbruket vore jamt stigande heile veien. Eg var av den oppfatning at OPEC kontrollerer produksjonen for å unngå overproduksjon fordi det kan bli utvinna og produsert olje i ei grad som aukar fortare enn forbruket går opp. At produksjonen blir avgrensa betyr ikkje nødvendigvis at verda blir mindre avhengig av den, men like gjerne av at det potensielt kan bli produsert meir enn det blir brukt.

 

Nei det har jeg ikke sagt, men i fremtiden kan vi bli det. Mye av oljen går til transport, når dette minker vill også behovet minke. Det gjør ikke det pr i dag. En kan da fjerne kull slik at behovet for olje går opp igjen osv. Poenget var bare at oljen er overpriset i dag pga OPEC. 

Lenke til kommentar

Nei, den er kunstig høy for OPEC har satt krav om det. Man får ikke produsere så mye som en ønsker, hadde folk gjort det hadde prisen rast. Det er alt for mye olje og vi blir mindre og mindre avhengig av den, hadde prisen rast kunne vi dog gjerne kvittet oss med kull en gang for alle. Det hadde vært fint. 

 

 

Nei det har jeg ikke sagt, men i fremtiden kan vi bli det. Mye av oljen går til transport, når dette minker vill også behovet minke. Det gjør ikke det pr i dag. En kan da fjerne kull slik at behovet for olje går opp igjen osv. Poenget var bare at oljen er overpriset i dag pga OPEC. 

 

Korleis skal ein elles tolka det første sitatet? At verda på sikt blir mindre avhengig av klart. Det vil uansett avgrense seg sjølv når reservene byrjar å bli tomme, men forhåpentlegvis har me klart å avvenne oss med petroleumsprodukter i stor grad før den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...