Gå til innhold

Tesla Model 3: Fra treg produksjon til distribusjonshelvete


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blir nysalg av fossilbiler forbudt. Mange fossilselskaper vil da gå konkurs og dermed blir det mye ledig kapasitet blandt distribusjonsselskapene.

Regjeringa har eit mål om at alle nye bilar som blir solgt i 2025 er elektriske, men det blir ikkje forbode å kjøpa ICE-bilar før EU eventuelt vedtar noko sånt pga. EØS-avtalen. No vil nok ikkje eit ev. forbod i Norge køyre alle bilprodusentar i grøfta, men det er fleire andre land som vurderer forbod mot nybilsalg av ICE i perioden 2030-2040. Dersom EU til slutt vedtar å innføre forbod, så vil det verkeleg få store konsekvensar pga. av medlemslanda i EU og EØS.

 

Når det er sagt, så er det neppe noko bilprodusent som i 2030 ikkje tilbyr elektriske bilar og om dagens trend er noko indikasjon så blir det kanskje nokre få ICE-bilar i eit større utval elbilar. Om det blir så omfattande som diverse regjeringer i diverse land håpar vil visa seg. Blant anna det elektriske nettet er eit viktig punkt i det heile og ein kunne ikkje bytt ut alle dagens ICE-bilar med elbilar utan at det vart problem med kapasitet.

 

På avisens forside slås det fast at partiene «stopper salg av diesel- og bensinbiler i 2025». Akkurat dette mener Høyre er «misvisende». «Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025», skriver Høyre i en pressemelding.

https://www.tu.no/artikler/fossilbilene-skal-fases-ut-i-2025/347825

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo allerede konkludert med at strømnettet er tilstrekkelig dimensjonert for en total elektrifisering av bilparken.

 

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

I Norge ja, under forutsetning av det blir fordelt ut over døgnet og lada mykje på natta. Det er meir interessant korleis det går ellers i verda, der mengda bilar er langt høgare. Det er til dømes circa like mange bilar i heile Norge som kun London. Elbilsalget går veldig godt her i landet, men ute i Europa er det framleis berre snakk om 1.4% elbilar på veiane. Nybilsalget i Europa ligg vel på rundt 2% for elbilar, men stigande der òg.

 

Det er nok ikkje utenkeleg at lang leveringstid er med å halde tilbake elbilsalget til ei viss grad. Dersom du vil ha bil innan 3-6 månader blir utvalget litt snevert.

Lenke til kommentar

Alltid en unnskyldning på lager, ja. Hvorfor forsvant togskinnene fra Fremont-fabrikken?

Hva mener du med unnskyldning? De har da ikke lagt skjul på at de har hatt produksjonsutfordringer, og nå utfordringer med å levere ut raskt nok. Men aldri la en mulighet til å slenge dritt om Tesla gå fra deg da.

 

Togskinner?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg mener om du har problemer med å levere så er det jo bare å hyre inn selskap for levering. Det er masse selskaper som gjør det i USA. Selvfølgelig om du plutselig skal inngå en kontrakt for å levere masse biler så vil det jo bli dyrt. Så det er jo det egentlige problemet her. Tesla har ikke råd til å betale selskaper for å levere nå. De må gå i pluss. Så da kan de ikke gå til et frakteselskap og si at vi trenger å få levert biler, fordi da blir det blir naturligvis ekstra høy pris å levere mye biler på så kort varsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser for meg møtene på Tesla når Bergen ringer og sier at de har 6-9 måneder ventetid på verksted og at de må ha flere mekanikere.

"Hva, flere mekanikere, igjen? Vi har jo bare doblet antall biler på ett år?"

eller

"Hva, trenger vi flere diesel lastebiler til å bli kvitt bilene vi slenger sammen, du fikk jo nettopp 30 ekstra frakt biler?"

Utrolig at noe slikt kan være et problem. Only in Musk world.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge ja, under forutsetning av det blir fordelt ut over døgnet og lada mykje på natta. Det er meir interessant korleis det går ellers i verda, der mengda bilar er langt høgare.

...

Mengden biler har da ikke noe å si, den følger uansett mengden folk.. ;)

 

Det som har noe å si er hvor godt strømnettet er på forhånd og i hvilken grad folk flest får energien sin via andre kilder som gass og fjernvarme. Siden vi i Norge bruker strøm til 'alt', inkludert oppvarming, så har også strømnettet vårt mye høyere kapasitet enn de fleste andre steder.

 

 

Jeg regnet kjapt på tall fra wikipedia og der hvor Norge må øke strømproduksjonen med 7-8% for å elektrifisere bilparken må Tyskland øke den med 40%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er jo allerede konkludert med at strømnettet er tilstrekkelig dimensjonert for en total elektrifisering av bilparken.

 

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

I Norge ja, under forutsetning av det blir fordelt ut over døgnet og lada mykje på natta.

Det er jo då folk ladar. Det ville vere utruleg teit å leggje til grunn at alle skal lade samstundes om dagen i staden.

 

Det er meir interessant korleis det går ellers i verda, der mengda bilar er langt høgare.

For dei landa eg har sett tilsvarande analyser, er konklusjonen den same som i Noreg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke kundene hente bilene selv? MÅ de absolutt få den levert på døra?

 

Hente bilen hvor? Du bestiller på nettet og får bilen levert hjem, that's how they roll.

Tesla har ikke noe forhandlernett à la vanlige bilfabrikanter.

(Det finnes vel unntaksvis, men for mange amerikanere er det langt unna der de bor.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...