NTB - digi Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 <br data-mce-bogus="1">Oslo-byrådet snur – avlyser ekstraavgift for lastebiler Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Tunge kjøretøy produserer mer svevestøv, men elbiler får kjøre gratis uansett hvor tunge de er? Endret 25. september 2018 av MariusJS 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Tunge kjøretøy produserer mer svevestøv, men elbiler får kjøre gratis uansett hvor tunge de er? Eh, du sammenlignet vel ikke nettopp vekten på tunge kjøretøy med elbiler? Har du null sans for proporsjoner eller? Den ekstra vekten på en elbil sammenlignet med gammeldagse personbiler er nærmest irrelevant for veislitasje: https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894#2 Så kommentaren din er rett og slett skivebom. 5 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Eh, du sammenlignet vel ikke nettopp vekten på tunge kjøretøy med elbiler? Har du null sans for proporsjoner eller? Den ekstra vekten på en elbil sammenlignet med gammeldagse personbiler er nærmest irrelevant for veislitasje: https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894#2 Så kommentaren din er rett og slett skivebom. EL-Varebiler kjører meg bekjent også gratis i bomringen, I grunn kjører vel alle biler med EL/EK/EV skilter gratis i bomringen uansett vekt? Det vil jo da også inkludere EL-Varebiler og EL-Lastebiler. EDIT; Har du forøvrig lest artikkelen du linker til? De tar utgangspunkt i en golf og en eGolf, en Tesla Model S veier oppimot 500KG mer enn en Mercedes E-klasse. Ikke tar de høyde for at elbilene generelt har ett langt høyere moment heller. Endret 25. september 2018 av MariusJS 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Ikke tar de høyde for at elbilene generelt har ett langt høyere moment heller. Kan ha et langt høyre MAKSIMALE moment. Hvor mye moment som brukes er avhengig av føreren, ikke bilen. 3 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Kan ha et langt høyre MAKSIMALE moment. Hvor mye moment som brukes er avhengig av føreren, ikke bilen. Selvsagt, men jeg tør å påstå at om vi hadde målt moment i snitt så hadde nok elbiler generelt ligget ganske høyt oppe på lista når det kommer til hvor hardt folk flest faktisk tråkker på pedalen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 EL-Varebiler kjører meg bekjent også gratis i bomringen, I grunn kjører vel alle biler med EL/EK/EV skilter gratis i bomringen uansett vekt? Det vil jo da også inkludere EL-Varebiler og EL-Lastebiler. EDIT; Har du forøvrig lest artikkelen du linker til? De tar utgangspunkt i en golf og en eGolf, en Tesla Model S veier oppimot 500KG mer enn en Mercedes E-klasse. Ikke tar de høyde for at elbilene generelt har ett langt høyere moment heller. El-varebiler er også biler med lav tillatt totalvekt. Langt under 3,5t grensa. Veislitasje på grunn av tyngde skjer nesten utelukkendepå grunn av skikkelig tunge kjøretø, altså kjøretøy i >7,5t-klassen. Det er ennå noen år til det begynner å bi en relevant problemstilling. 4 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Tunge kjøretøy produserer mer svevestøv, men elbiler får kjøre gratis uansett hvor tunge de er? Tankbilene som kjører ut drivstoff til fossilbilene produserer mer svevestøv enn alle elbilene tilsammen. 3 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Tankbilene som kjører ut drivstoff til fossilbilene produserer mer svevestøv enn alle elbilene tilsammen.Kilde? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) EL-Varebiler kjører meg bekjent også gratis i bomringen, I grunn kjører vel alle biler med EL/EK/EV skilter gratis i bomringen uansett vekt? Det vil jo da også inkludere EL-Varebiler og EL-Lastebiler. EDIT; Har du forøvrig lest artikkelen du linker til? De tar utgangspunkt i en golf og en eGolf, en Tesla Model S veier oppimot 500KG mer enn en Mercedes E-klasse. Ikke tar de høyde for at elbilene generelt har ett langt høyere moment heller. De 500 kiloene har tilnærmet null effekt, som påpekt. Kilde? Du mener at tankbilene ikke sliter på veien eller slipper ut gift? Hvis du mener at de ekstra få hundre kiloene på en elbil er så jævla ille, så klarer du samtidig å påstå at tankbiler på flere tonn ekstra er irrelevante for svevestøv?! Snakk om selvmotsigelser, gutten min. Endret 26. september 2018 av hekomo 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 De 500 kiloene har tilnærmet null effekt, som påpekt. Du mener at tankbilene ikke sliter på veien eller slipper ut gift? Hvis du mener at de ekstra få hundre kiloene på en elbil er så jævla ille, så klarer du samtidig å påstå at tankbiler på flere tonn ekstra er irrelevante for svevestøv?! Snakk om selvmotsigelser, gutten min. Du har linket til en artikkel som motsier det som var poenget ditt, så om noen driver med selvmotsigelse så må det vel være deg som vanlig. Nei, jeg ba spesifikt om kilde på at de relativt få tankbilene på veien som kjører ut drivstoff produserer mer svevestøv enn de over hundre tusen elbilene. Forøvrig interessant at du valgte å totalt unngå resten av innlegget mitt, men dette er jeg jo vant til fra deg 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Nei, artikkelen påpeker at noen hundre kg ekstra på elbiler ikke fører til noen relevant slitasje på veiene. Det er tungtransport og piggdekk som sliter på veiene. Resten av innlegget ditt er irrelevant for poenget og fakta. Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Tunge kjøretøy produserer mer svevestøv, men elbiler får kjøre gratis uansett hvor tunge de er? Ja med tanke på at Elbiler veier like mye som alle andre personbiler så er riktig ja... 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Du har linket til en artikkel som motsier det som var poenget ditt, så om noen driver med selvmotsigelse så må det vel være deg som vanlig. Nei, jeg ba spesifikt om kilde på at de relativt få tankbilene på veien som kjører ut drivstoff produserer mer svevestøv enn de over hundre tusen elbilene. Forøvrig interessant at du valgte å totalt unngå resten av innlegget mitt, men dette er jeg jo vant til fra deg Materialer har spesifikke egenskaper. Og slitasjen er ikke linjær. Aksel trykket på tunge kjøretøy er i en helt annen klasse en personbiler. Aksel trykke på tungtransport er så høyt at det ødelegger veien rett og slett. — Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen. - Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI). https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier Logisk sett skulle alt avgifts ansvar ligget hos dem? Men er ikke lett og slutte og melke ei ku når en har først startet. Endret 27. desember 2018 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå