Gå til innhold

Tror den siktede russeren har lastet ned data fra Stortingets trådløse nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og presenter beviser langt raskere etter man har gått ut med mistanke og arrestasjon. Så slipper vi å lese ukesvis med russiske trusler ("dette vil få konsekvenser, han må løslates umiddelbart, han er selvsagt uskyldig") og bortforklaringer. For de spionerer ihvertfall ikke på noen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er rart...

- Ja, dokumenter lagres på harddisk på skriveren, men så langt jeg vet har denne lagringen skjedd kryptert i en del år nå. Noen leverandører har også sletterutiner som jevnlig sletter innholdet på harddisken.

- WiFi og Bluetooth forbindelser til skrivere i sensitive områder bør som hovedregel være slått av, og jeg går vel ut fra at dette er tilfellet på Stortinget.

- Dersom nettverket er riktig satt opp, så skal alle skrivere stå på et eget VLAN (lag 2) eller VRF (lag 3). Trafikk til dette nettet må da være begrenset til skrivertrafikk mot print server. Dersom det er gjort på en skikkelig måte vil det være så godt som umulig å få tilgang til sensitiv informasjon.

- Det mest sårbare her er nok det trådløse nettverket, men bare gjestenettet bør ha synlig SSID, og det skal ikke ha tilgang til noe sensitivt.

Jeg kjenner ikke stortingets nett, men jeg har tiltro til kompetansen til de som styrer nettverket og datasystemene. Jeg tror det er mye i denne saken som ikke fremkommer i artikkelen, og det er kanskje det beste. En viktig del av datasikkerheten er jo å ikke fortelle utenforstående om hvordan den er satt opp. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke stortingets nett, men jeg har tiltro til kompetansen til de som styrer nettverket og datasystemene. Jeg tror det er mye i denne saken som ikke fremkommer i artikkelen, og det er kanskje det beste. En viktig del av datasikkerheten er jo å ikke fortelle utenforstående om hvordan den er satt opp.

:rofl:

https://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...