Gå til innhold

HV går fra Geländewagen til VW Amarok. Dropper utstyr for å få flere biler


Anbefalte innlegg

Har man nå blitt enige om hvilken bredde på dekk som gir best framkommelighet? På sommer og vinterføre. Og gjørmete veger. Amaroken har breie dekk, mens gelendewagen har smale "jeep-dekk". Eller er det likegyldig?

 

Generelt tror jeg at man etterhvert har funnet ut at brede dekk gir best feste på fast underlag (også snø/is) mens smale dekke er beste på løst underlag der man må "ned" på fast dekke for å komme frem. Ref. tidligere tiders SAAB V4 i snørally med 145-dekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er kostnadsrammen for 150 biler av denne typen godt og vel 300 millioner kroner uten moms, mens grunnutførelsen av VW Amarok koster 412 000 kroner uten moms? Her er det noen som har forhandlet dårlig, for plastkassen på planet kan da umulig koster 1,5 millioner kroner i seg selv.

Hva mener man forresten med kostnadsramme? Koster hver bil ca. 2 millioner kroner, dvs. omtrent 4 ganger mer enn akkurat samme utgave kjøpt som privatbil, eller ligger det noe annet i dette?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hvorfor er kostnadsrammen for 150 biler av denne typen godt og vel 300 millioner kroner uten moms, mens grunnutførelsen av VW Amarok koster 412 000 kroner uten moms? Her er det noen som har forhandlet dårlig, for plastkassen på planet kan da umulig koster 1,5 millioner kroner i seg selv.

 

Hva mener man forresten med kostnadsramme? Koster hver bil ca. 2 millioner kroner, dvs. omtrent 4 ganger mer enn akkurat samme utgave kjøpt som privatbil, eller ligger det noe annet i dette?

150 biler? Den gjelder minst 360 modifiserte biler og inkl. en serviceavtale og ettermarkedavtale som går over 20 år. Forsvaret kan jo ikke kjøpe "hyllevare" fra Møller.

Lenke til kommentar

Har de testa gelendewagen og amaroken mot hverandre. Hvem som kommer seg opp den bratteste bakken. Hvem som setter seg først fast i myra. Hvem som starter i 30 minusgrader. Hvem som lettest lar seg reparere i felt. Hvem som kan startes hvis man mister nøkkelen.... (Dumt å måtte vente 14 dager på ny nøkkel fra fabrikk ifall amaroken er utstyrt med elektronikk som ikke kan forbigås for å få bilen igang....i en krigssituasjon...:-),

Når jeg var inne fikk vi gelendewagen som skulle erstatte volvojeepen, det ble til at vi beholdt begge to siden gelendewagen ikke var like godt egnet i terrenget og vi måtte bruke volvojeepen for å kunne kjøre vaktruten 4ganger i døgnet, kapteinen brukte gelenderwagen mer som en "privat firmabil" og vi menige måtte slite med volvojeepen til alt slags bruk om det var i terrenget eller 20 mil på asfaltvei.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de testa gelendewagen og amaroken mot hverandre. Hvem som kommer seg opp den bratteste bakken. Hvem som setter seg først fast i myra. Hvem som starter i 30 minusgrader. Hvem som lettest lar seg reparere i felt. Hvem som kan startes hvis man mister nøkkelen.... (Dumt å måtte vente 14 dager på ny nøkkel fra fabrikk ifall amaroken er utstyrt med elektronikk som ikke kan forbigås for å få bilen igang....i en krigssituasjon...:-),

 

nå er disse ikke ment som feltvogn, som skrevet i artikkelen så er hovedoppgaven å kjøre i fra a til b på vanlige veier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at 3000 soldater får bedre biler, men fortsatt 37000 som kjører leiebil fra avis eller hertz..

At forsvaret må bli slankere for å bli mer effektivt er vel åpenbart. Prislappen for å utstyre hele heimevernet med nye biler hadde ligget på 3-4 mrd kroner. I dag er det kun innsattstyrken som faktisk har og får skikkelig utstyr, mens resten av heimevernet er dumping stasjon for utrangerte kjøretøyer og våpen. Å omgjøre hele heimevernet til det som i dag er "innsatsstyrken", bare med et totalt antall på 15 000 eller noe istedet for 40 000, vil gjøre at hver soldat hadde fått både nok midler til skikkelig utstyr og trening, samt penger til å faktisk gi de en liten årlig lønn for å være reservist.

 

Hovedsaklig kommer motstanden mot dette fra det faktum at man må legge ned heimevernsdistrikter der det ikke er taktisk viktig eller relevant å ha soldater, og dette går imot det man kaller "distriktspolitikk". Man taper arbeidsplasser i distriktene. Og derfor kommer vi til å forsette å ha 40 000 heimevernssoldater som er like stridsklar som en tropp jentespeidere.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

140 hester diesel.....

 

Tro om heimevernet har sjekka med miljøpartiet de grønne hvor lenge diesel er ment å selges i Norge...Kan hende Lan Marie Nguyen Berg smiler extra bredt når hun leser denne artikkelen....

Ja du vet når tyskerne invaderer Norge og Heimevernet mobiliserer så er det bare å dra innom nærmeste ladestasjon å fylle på litt strøm. Dette vil selvfølgelig ikke gjøre dem til lette mål. 

 

Fienden kommer? Nei, vi har forsatt 1 time igjen å lade bilene før vi kan nå neste møtepunkt. Det var trist. La oss bare kjøre så langt vi kommer da og droppe bilen i villmarken og fortsette til fots?

 

Enhver som argumenterer om miljø i Forsvaret føler jeg ikke har forstått hva hovedmålet til Forsvaret er. 

 

Det er som å ha kvinnelige spesialstyrker. Menn er rett og slett fysisk sterkere og vil nesten uansett gjøre det bedre i tester. Så vi kan ha kvinner i spesialstyrken som ikke oppnår kravene, men da går stridsevnen ned. 

 

Men liksom hva er vitsen i å ha et forsvar som er basert på å være politisk korrekt, likestilling, miljøvennlig osv og ikke forsvare Norge? Jeg forstår ikke at folk kan være mer opptatt av å ha elbiler enn å forsvare Norge... Vi kunne og latt være å ha biler. Enda mer miljøvennlig. Hvor stopper det? skrote alt av tanks, fly, og artilleri også?

 

I militæret MÅ ting virke. Ellers så DØR folk. Du har langt ifra alltid tilgang på strøm. Du kan være uten forsyninger i måneder. Det er derfor militæret ikke kjøper inn kjøttdeig og pasta til å spise, men har egenlaget mat til feltrasjoner. Skal militæret også spise økologisk mat fra nærområdet? Friske grønnsaker og lokalt kjøtt?

 

En dieselbil med noen kanner baki kan kjøre en måned. Ingen elbil kan kjøre en måned. Virker som om folk har glemt hvordan krig fungerer i dette landet. Og er heller mer opptatt av å pushe andre agendaer på Forsvaret istedenfor å lage Forsvaret velge utstyr som faktisk er nyttig i strid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At forsvaret må bli slankere for å bli mer effektivt er vel åpenbart. Prislappen for å utstyre hele heimevernet med nye biler hadde ligget på 3-4 mrd kroner. I dag er det kun innsattstyrken som faktisk har og får skikkelig utstyr, mens resten av heimevernet er dumping stasjon for utrangerte kjøretøyer og våpen. Å omgjøre hele heimevernet til det som i dag er "innsatsstyrken", bare med et totalt antall på 15 000 eller noe istedet for 40 000, vil gjøre at hver soldat hadde fått både nok midler til skikkelig utstyr og trening, samt penger til å faktisk gi de en liten årlig lønn for å være reservist.

 

Hovedsaklig kommer motstanden mot dette fra det faktum at man må legge ned heimevernsdistrikter der det ikke er taktisk viktig eller relevant å ha soldater, og dette går imot det man kaller "distriktspolitikk". Man taper arbeidsplasser i distriktene. Og derfor kommer vi til å forsette å ha 40 000 heimevernssoldater som er like stridsklar som en tropp jentespeidere.

Heimevernet ble opprettet etter WW2. Og mye med Milorg og Kompani Linge personell. Hele poenget er å ha soldater overalt i Norge som kan på utrolig kort varsel ta opp våpen og føre krig mot fienden. Dette kan de da ikke gjøre som en regulær styrke. De kan organisere seg og slutte seg til de regulære styrkene derimot. Likevel er de jo essensielt en slags militsstyrke. Og hva er vits med en slik styrke om den er svært liten? Og profesjonell? Da er det jo akkurat som vanlige soldater da....

 

Milorg hadde jo heller ikke masse utstyr og trening de under WW2. Likevel så gjorde de en utrolig god innsats mot tyskerne. Det var 400K tyske soldater i Norge som på den tid hadde 3 millioner innbyggere. Tenk om Milorg eksisterte da landet ble angrepet? Med soldater spredt over hele Norge og hjulpet den norske hæren med å føre geriljakrig mot tyskerne? Da hadde de brukt enda lengre tid. Et svært demilitarisert Norge med lite og uforberedte soldater holdt ut 61 dager. Danmark 1 time, Frankrike 4 uker.

 

Se på Viet Cog i Vietnam, USA klarte jo aldri å slå dem. Var det fordi Viet Cog var så bra trente, hadde mye utstyr? Nei. Tenkt om 10K personer i Oslo har våpen hjemme og hadde stilt seg på gatehjørner og i vinduer og skutt tyskere mens de gikk opp Carl Johan? Hadde ikke vært lett å Oslo da. Selvfølgelig vil en slik styrke eventuelt trekke seg tilbake. Om de begynner med bombing/artilleri. Det ville derimot gikk mye tid for folk, gjenstander osv å komme seg ut av Oslo. Organisere sterk motstand i skog/fjell og drive geriljakrig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I militæret MÅ ting virke. Ellers så DØR folk. Du har langt ifra alltid tilgang på strøm. Du kan være uten forsyninger i måneder. Det er derfor militæret ikke kjøper inn kjøttdeig og pasta til å spise, men har egenlaget mat til feltrasjoner. Skal militæret også spise økologisk mat fra nærområdet? Friske grønnsaker og lokalt kjøtt?

 

Du vet det kalles for reservestridsrasjon det de pakker med seg i sekken? Nok mat for en dagsrasjon, men som man skal bruke for å strekke det ut over 2-3 dager helst. Meningen er faktisk å helst klare seg uten denne, og leve på det de finner og fanger i naturen når linjene med proviant blir brutt, eller de har en fremskutt posisjon der forsyninger ikke år frem.

 

Så må det sies at folk i slike posisjoner neppe trenger å bekymre seg så mye for biltransport. Om så, så er det elektriske kjøretøy som hadde hatt et fortrinn pga fravær av støy. Man ville neppe bevegd seg veldig langt per gang, og elbiler har mer enn nok moment til å fungere i kupert terreng. 

 

Strøm kan man få ved å koble seg på ved en hytte eller lignende installasjoner som allerede finnes rundt omkring, eller hatt solcellepaneler man kunne plassere litt strategisk når man uansett blir stående med kjøretøyet. Tross alt, dette er ikke direkte feltkjøretøy.

Lenke til kommentar

...

Det er som å ha kvinnelige spesialstyrker. Menn er rett og slett fysisk sterkere og vil nesten uansett gjøre det bedre i tester. Så vi kan ha kvinner i spesialstyrken som ikke oppnår kravene, men da går stridsevnen ned. 

...

Du vet at vi har kvinnelige spesialstyrker allerede? Deres 'spesialitet', som menn ikke kan utføre med på langt nær samme effektivitet, er å ha kontakt med den kvinnelige delen av sivilbefolkningen i land hvor kvinner ikke er like likestilte som her(for eksempel Afghanistan).

 

 

Og selv om kvinner ikke kan bære like tungt som menn så skyter de ikke noe dårligere. Det er ganske vanlig at det er kvinner i kongelaget på landskytterstevnet, vi har til og med hatt en skytterdronning!

Lenke til kommentar

(...)

Likevel er de jo essensielt en slags militsstyrke. Og hva er vits med en slik styrke om den er svært liten? Og profesjonell? Da er det jo akkurat som vanlige soldater da....

(...)

 

Den samme grunnen som at andre land har reservestyrker. Holde ved like ferdigheter fra soldater som har endt tjeneste, og at de kan bli kalt inn til tjeneste i hæren på kort tid om nødvendig. Den norske hæren er liten, og trenger reservestyrker.

 

Å si at heimevernet, etter dagens standard, skal yte noen som helst form for væpnet motstand mot en høyteknologisk fiende er en farse. Da kan man kan likegodt skyte dem selv og bli ferdig med det. Det er ikke 1940 lenger, da man kom langt med et maskingevær, en hest og godt humør. Man trenger trening og tilgang på teknisk utstyr som panservern, luftvern, kommunikasjon, innkalling av luftstøtte, rett og slett ting kun et tett samarbeid med hæren kan gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dieselbil med noen kanner baki kan kjøre en måned. Ingen elbil kan kjøre en måned. Virker som om folk har glemt hvordan krig fungerer i dette landet. Og er heller mer opptatt av å pushe andre agendaer på Forsvaret istedenfor å lage Forsvaret velge utstyr som faktisk er nyttig i strid.

Det grønne skiftet er viktigere en funksjonalitet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den samme grunnen som at andre land har reservestyrker. Holde ved like ferdigheter fra soldater som har endt tjeneste, og at de kan bli kalt inn til tjeneste i hæren på kort tid om nødvendig. Den norske hæren er liten, og trenger reservestyrker.

 

Å si at heimevernet, etter dagens standard, skal yte noen som helst form for væpnet motstand mot en høyteknologisk fiende er en farse. Da kan man kan likegodt skyte dem selv og bli ferdig med det. Det er ikke 1940 lenger, da man kom langt med et maskingevær, en hest og godt humør. Man trenger trening og tilgang på teknisk utstyr som panservern, luftvern, kommunikasjon, innkalling av luftstøtte, rett og slett ting kun et tett samarbeid med hæren kan gi.

Små lokale styrker som kjenner nærområdet som sin egen bukselomme er essensielt for og forhindre/bremsen ned en invasjonstyrke, de kan på meget kort tid rykke ut og foreksempel blokkere en vei, sprenge en bru/jernbane eller beskytte strender/øyer og strategiske knutepunkt, en annen ting er at heimevernet blir brukt i fredstid også, bla. under naturkatastrofer.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra (nåværende) kapasitet så har vel el bare fordeler.

 

Nevner mye sterkere motorer, driftsikkerhet, stille, funker i alle temperaturer, mulighet for 220V osv osv

 

Men all den tid det ikke finnes en 300kwh Amorak så er det fornuftig å velge diesel ;)

 

Det er ikke "batteri biler" Forsvaret kommer til å kjøpe, det er Hydrogen biler.

USA satser på å bygge en hel flåte av ulike Hydrogen drevne kjøretøy.

 

Det er vel utviklings fasen nå, men om 2-3 år, så kommer vel de første sikkert. Faktisk, så går dette arbeidet med Hydrogen tilbake til 1950 tallet.

En artig sak med 1 av disse kjøretøyene, er at de kan gi strøm tilsvarende 25 KW kontinuerlig over lang tid. Da kan altså fungere som nødaggregater.

 

 

Hvorfor de ikke satser på Tesla ? Hm, si det, det må du nesten spørre dem om selv, hvis du får muligheten. Når det gjelder tyngre kjøretøy, ja så blir det fortsatt Diesel.

Da kanskje med en motor som vil være langt mer effektiv enn dagens motorer. Omkring 55%, som jo er et kraftig hopp fra dagens diesel motorer.

 

https://www.topspeed.com/cars/car-news/general-motors-launches-new-military-defense-division-called-gm-defense-ar177870.html

Lenke til kommentar

3. verdenskrig: Krigføring uten kuler og krutt. Kampen om barna.

 

Akkurat nå foregår verdenshistoriens mest langsomme krig: «Kulturkrigen».

Den foregår i hele Europa og deler av resten av verden. Formålet med krigen er den samme som «alle kriger» - overta kontrollen over landet og innføre nytt styresett. Det er en merkelig krig som foregår uten våpen og uten krigsmateriell.....Ikke engang kamphandlinger i vanlig forstand. I denne krigen trengs ikke flyvåpen, ubåter, stridsvogner og tradisjonelle soldater. Forsvaret er forsvarsløst. De er lært opp i tradisjonell krigføring og gjenkjenner ikke denne formen for invasjon. De har ingen strategier for å hindre at landet langsomt overtas av en fremmed makt.

 

For invasjonen og overtakelsen er i gang. Den opprinnelige befolkning og de invaderende styrker er mixa og klar til strid. De går side om side i gatene, triller barnevogn ser rart på hverandre.

 

Strategien til de invaderende styrker er enkel og genial og den vil fungere. Det går langsomt, men de vinner. Slagmarken har flyttet inn på soverommene. Og til barnehagene og skolene. Dette er kampen om å lage flest mulig barn, og å forme disse barna så de får «den rette livsfilosofi». Den rette kultur og den rette religion. Egne skoler og barnehager er essentielt for å sikre at kulturen til de stridende parter opprettholdes og videreføres. Når den ene part etter noen ti-år har klart å avle fram flest barn og i tillegg programmert barnehodene med «den rette lære» tar de så i bruk det grusomste våpenet som menneskeheten har laget; demokratiet. Dette forferdelige våpenet kan gi umiddelbar overtakelse av nasjoner. Uten at et skudd er løsnet og uten at en soldat har falt. Ingen vil gripe til våpen og forsvare dagens kultur selv om alt vi har oppnådd blir nedstemt. I vår «siviliserte verden» er vi indoktrinert til at uansett hvem demokratiet setter i førersetet så skal vi underkaste oss. Etter at vi er nedsablet ved stemmeurnene kan den seirende part sikre seg videre dominans ved å avskaffe demokratiet og erstatte det med diktatur.

 

Det interessante er at verdens største slag (ved valgurnene) står mellom uvitende «soldater»/mennesker som ikke forstår at de har blitt flyttet rundt i verden som kveg og at kulturen deres opprettholdes kunstig. Sterke krefter jobber aktivt (i det skjulte) for å forhindre enhver form for «integrering». Disse kjemper for å videreføre sitt tidligere lands tradisjoner, religioner, kultur osv.. til de neste generasjoner. Med et eneste mål; bruke demokratiet til å danne en kopi av det landet de engang "flyktet" fra.

 

Og når det gjelder amarokens rolle i verdens mest langsomme krig, ….så kan muligens baksetet benyttes for å jevne ut oddsene.…Gelendewagen var for kald og ubekvem til at den bidro i særlig grad til å øke folketallet. Amarok med sitt gode varmeapparat, sotede vindu og musikkanlegg kan fungere mye bedre i så måte … Så slaget er langt fra tapt….

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vet det kalles for reservestridsrasjon det de pakker med seg i sekken? Nok mat for en dagsrasjon, men som man skal bruke for å strekke det ut over 2-3 dager helst. Meningen er faktisk å helst klare seg uten denne, og leve på det de finner og fanger i naturen når linjene med proviant blir brutt, eller de har en fremskutt posisjon der forsyninger ikke år frem.

 

Så må det sies at folk i slike posisjoner neppe trenger å bekymre seg så mye for biltransport. Om så, så er det elektriske kjøretøy som hadde hatt et fortrinn pga fravær av støy. Man ville neppe bevegd seg veldig langt per gang, og elbiler har mer enn nok moment til å fungere i kupert terreng. 

 

Strøm kan man få ved å koble seg på ved en hytte eller lignende installasjoner som allerede finnes rundt omkring, eller hatt solcellepaneler man kunne plassere litt strategisk når man uansett blir stående med kjøretøyet. Tross alt, dette er ikke direkte feltkjøretøy.

Tror du Heimevernet sitt lager inneholder kun en feltrasjon per person? Har alle i Heimevernet tatt jegerprøven? Vet de hvilken sopp som er giftig og ikke? Hvor i alle dager har du det fra at de skal kunne alle disse primitive måtene å finne mat på fra? Og når har de tid? Om de blir forfulgt og må stikke i bilen så har de ikke tid til å stoppe å plukke blåbær og skyte en hjort!

 

https://forsvaret.no/aktuelt/arkiv/Suksess-med-gammel-loesning

 

Som du ser så bruker Forsvaret aktivt feltrasjoner for sine soldater når de er på øvelse og altså kuttet av fra noe som helst forsyningslinjer. Tiden når soldater jaktet og fant egen mat er lenge siden. Det ville og vært det mest idiotiske noensinne å ha dette som matløsning. Igjen virker ikke helt som om folk er helt klar over hva krig innebærer?

 

Hvorfor i alle dager skal ide ikke bekymre seg for biltransport? Tyskerne kom inn med motoriserte soldater. De kommer med kjøretøy, lastebiler. Det er umulig å slå retrett om fienden er mye raskere enn det du er. De kan kjøre inn soldater bak deg og omringe. Det er jo essensielt å kunne hoppe i bilen og stikke. Og for logistikk, kommunikasjon... Elbiler er så lite pålitelige i en slik situasjon at det er trist. Det du vil ha er biler av typen Toyota HiLux. Gammel bil, men den bare virker. Uansett så virker den. Og så kan du fylle på den og kjøre Oslo-Narvik non-stopp. 

 

Strøm ved hytter? Igjen du tenker ikke krig. Letteste i verden er å overta kraftselskapene sine sentraler og skru av all strøm. Eller bare bombe trafostasjoner ol. Har Forsvaret ladestasjoner rundt omkring så er det som å male blink på seg selv. Ladestasjon på Hardangervidda? Gjett om jeg hadde sendt et fly for å drepe de 30 HV soldatene som sto der å lada elbilen etter å ha slått retrett fra Bergen.

 

Elbil er så håpløs elendig for krig som dette. Aldri i livet om Forsvaret kjøper det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet at vi har kvinnelige spesialstyrker allerede? Deres 'spesialitet', som menn ikke kan utføre med på langt nær samme effektivitet, er å ha kontakt med den kvinnelige delen av sivilbefolkningen i land hvor kvinner ikke er like likestilte som her(for eksempel Afghanistan).

 

 

Og selv om kvinner ikke kan bære like tungt som menn så skyter de ikke noe dårligere. Det er ganske vanlig at det er kvinner i kongelaget på landskytterstevnet, vi har til og med hatt en skytterdronning!

Kvinnelige "spesialstyrker". De når ikke kravene for Telemarksbattaljonen. Det er de faktiske spesialstyrkene. Kvinnestyrken er bare en spesiell avdeling som de opprettet som tar inn de beste kvinnene. Sikkert bedre enn vanlig infanteri, men de er ikke på nivå med noen spesialstyrker. Og de brukes heller ikke som det. Forsvaret har derimot fått inn noen kjønnsforskere som måtte gjøre dette for eksperiment. Greit nok. Kan studere det. Derimot så er de ikke spesialstyrker av den grunn.

 

Meg bekjent er de ikke sendt inn i noen krigssituasjon. Og hvis deres spesialitet er ting som å snakke med kvinner er jo det en viktig rolle for all del, men det gjør dem ikke til elitesoldater. Da bør de heller få kultur og språktrening. 

 

Kvinner kan skyte like bra som menn, men spesialstyrkene handler ikke bare om å skyte bra. Eksempelvis beveg deg fra A til B. Kvinner kommer aldri til å komme like langt på en dag som menn. En kvinne i troppen og alle må vente. Bare kvinner på samme nivå? Ok, fordi da må du ikke vente på noen. Likevel så gir du selvfølgelig de vanskeligste oppdragene til den mannlige elitestyrken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...