Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsinkelsesrente for sent innbetalt kjøpesum

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Megler har sendt faktura for forsinkelsesrenter som gjelder for sent innbetalt kjøpesum til kjøper. Det ser ut som kjøper ikke betaler inn disse pengene, og at det er vi som selger som må kreve dette beløpet. Dette gjelder for øvrig salg av bolig. 

Jeg lurer på følgende:

- Hvordan kan jeg kreve inn disse pengene? (Forklar gjerne hele prosessen fram til eventuelt namsmannen krever inn disse pengene fra kjøper ved eventuelt lønntrekk)

- Hvor mye må jeg betale til namsmannen for å kreve inn pengene?

Anonymous poster hash: 93ed1...704
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis faktura er sendt, er neste steg purring/inkassovarsel eller purring/varsel om tvangsfullbyrdelse. Velger du å ta den korteste veien, kan du sende saken til namsmann 14 dager etter at fristen i putringen gikk ut.

Ved innkreving via inkasso, se inkassolovens paragrafer 9-17 (tror jeg det er)

Å sende til namsmann mener jeg å huske er beskrevet i tvangsfullbyrdelsesloven fra paragraf 7 og utover. Jeg husker ikke helt alle paragrafene nå, men disse forteller i alle fall hva som skal være med i purringer og varsler og hvor det skal sendes.

Anonymous poster hash: 99b16...e78

Lenke til kommentar

1) Send krav ("faktura"). I kravet må du vise til hva du krever, og hva som gir deg rett til å kreve det. Dette kan allerede være sendt av megler på dine vegne. Kostnad: Papir og porto.

2) Send § 4-18-varsel. Her er hovedstolen 0,- (fordi kjøpesummen er betalt), men du krever renter for perioden fra kjøpesummen skulle vært betalt og til tidspunktet den faktisk ble betalt. Kan tidligst sendes på forfallsdato i fakturaen. Kostnad: Papir og porto.

3) Når fristen i 2) er utløpt, send kombinert begjæring om utlegg og forliksklage til namsmannen på kjøpers bostedsadresse. Kostnad: 1921,- kr (pluss 1130,- kr om motparten krever forliksrådsbehandling) pluss porto.

3a) Kjøper svarer ikke. Namsmannen tar utlegg i eiendommen og eventuelt utleggstrekk i lønn.

3b) Kjøper begjærer behandling i forliksrådet. Du må møte i forliksrådet og be om dom.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har solgt en bolig, kjøper har ikke betalt kjøpesummen, og din megler krever at du løser det via namsmann? 

Altså:

• Du har solgt en bolig via megler
  • Megler har funnet en kjøper
  • Kjøper vil ikke betale
  • Megler vil ha pengene sine
  • Megler krever at dere må gjøre jobben og ta utleggene

Hvorfor bruke megler i det hele tatt, hvis de er fritatt alt ubehag ved en transaksjon? 

Har jeg skjønt saken riktig, eller ble dette bare tull? 

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har kjøper betalt, men kjøper har betalt for sent sammenholdt med avtalefestet betalingstidspunkt. Selger er da berettiget til forsinkelsesrente.

Pga. beløpene som er involvert blir rentebeløpet ganske høyt selv for korte fristoversittelser. Én dags fristoversittelse på 2,4mio er ca. 560 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...