Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC booter ikke BIOS

Anbefalte innlegg

Heisann

Har en stasjonær PC jeg bygde til min bestefar for 5-6 år siden.

Har fungert prikkfritt frem til nå, men nå nylig har den sluttet å boote.

Pcen booter ikke BIOS, og bare står og surrer og går og får ikke bilde på skjermen.

Slik kan den stå i alt fra et kvarter til flere timer før den endelig bestemmer seg for å boote.

Trodde først det var gåent skjermkort da jeg ikke fikk bilde, så dette har jeg byttet, men uten hell.

Problemet er sporadisk, og har kommet og gått de siste ukene, men nå er den helt umulig å få liv i.

Har ikke prøvd å oppdatere BIOS enda, så tenker det kan være neste skritt, men er litt redd det ikke hjelper. Forslag til ting å prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke oppdater BIOS på en "flaky" PC!  Det er greit å oppdatere til nyeste BIOS når du bygger en PC, men deretter er det like greit at bestefar kjører med samme BIOS så lenge den PC'en lever. (Jeg regner med at det ikke er stadige oppgraderinger av skjermkort og denslags gamer-relaterte ting?)

Sjekk "dumme" feil som løse kabler, løse plugger og kort inni PC'en.

Hvis det er flere enn 1 RAM-brikke, hva skjer om den ene (eller andre) tas ut?

Hvis batteriet på hovedkortet er gåent, så hadde jeg ikke forventet noe annet enn at klokka begynte å vise "1/1-1980" e.n.s., så det er neppe det.

Det kan være at harddisken sliter med å boote; prøv å koble fra datakabelen til harddisken og se om det forandrer noe. Hvis PC'en starter som normalt, men klager over at den ikke finner noen OS-disk, så kan det være et hint om at det er disken som sliter med å servere data til PC'en, muligens fra enkelte disk-sektorer. (Det kan hende det er gjentatte prøvinger og feilinger fra PC'ens side som gjør at det lang tid å boote.)

Lenke til kommentar

Hehe nei her er det ingen stadige oppgraderinger av komponenter gitt. Like specs i dag som da den ble bygd, med unntak av skjermkort som jeg nå har byttet. Brukes bare til kontorarbeid.

Har sjekket over alt av kabler ifb med bytting av skjermkort.

Ingen problemer med boot media, å få kontakt med harddisk, for når den først booter så kjører den igjennom BIOS og Windows loading screen på under 10 sekunder, sånn som den alltid har gjort. Problemet er at den har så veldig tungt for å kjøre i gang BIOS’en...

Så innbiller meg ihvertfall nå at feilen har med hovedkortet å gjøre...?

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar

Hvis batteriet på hovedkortet er gåent, så hadde jeg ikke forventet noe annet enn at klokka begynte å vise "1/1-1980" e.n.s., så det er neppe det.

Nå har jeg vært hos bestefar og klødd meg litt i hodet, fikk omsider liv i PCen og da så jeg faktisk at klokka var stilt til 01.01.2012. Ergo er batteriet til hovedkortet gåent? Mulig fix hvis jeg bytter dette?

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært hos bestefar og klødd meg litt i hodet, fikk omsider liv i PCen og da så jeg faktisk at klokka var stilt til 01.01.2012. Ergo er batteriet til hovedkortet gåent? Mulig fix hvis jeg bytter dette?

Ja, det kan godt hende, men titt litt på om noen av kondensatorene på hovedkortet buler. Jeg har hatt lignende problemer pga slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...