Simen1 Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Når tror du 1000:1-faktoren blir 1:100, 1:10 og 1:1? Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 "Hyundai NEXO awarded ‘Best in Class’ of 2018 by Euro NCAP in the ‘Large Off-Road’ category" https://fuelcellsworks.com/news/all-new-hyundai-nexo-among-euro-ncaps-best-in-class-cars-of-2018/ Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 God i Tysk? https://www.de.total.com/de/50-wasserstofftankstelle-deutschlands-potsdam-eroffnet Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 ... Salget av hydrogenbiler er knapt i gang av gode grunner ... Jepp, bilene er dårligere. Trenger ikke bedre grunner enn det. Det vil si at før vi kan oppnå en meningsfull økning i salg av hydrogenbiler må de bli bedre. Hvor mye hadde en Toyota Mirai kostet hvis ikke Toyota hadde internsubsidiert den? 1,5MNOK? 2MNOK? En Tesla Model 3 til 464kNOk er jo rene røverkjøpet i forhold.. Da får du en bil med en marginalt dårligere rekkevidde, bedre bagasjeplass, *veldig* mye bedre ytesle og kun en tredel av energibruken. Det med rekkevidden får du forresten kun glede av de få dagene i året du kjører skikkelig langtur og tilfeldigvis passerer en hydrogenstasjon. Alle andre dager er den praktiske rekkevidden til Mirai dårligere enn TM3 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Mirai er utdatert teknologisk. Kommer ny modell ved årskifte 2019-2020. Regner med den da øker rekkevidden relativt mye. Hyundai Nexo er den enesten hydrogenbilen på markedet i dag som har overvunnet flere utfordringen. Den har en god del bedre rekkevidde enn Tesla og fylles opp raskt. Sistnevnte må man nesten ta med i regnestykket også, selv om det er dårlig med fyllestasjoner per dags dato mange steder. Ifølge Toyota regner de med at en bil med størrelseorden av Mirai vil få en rekkevidde på 100 mil innen 2025. Den nye modellen som kommer i 2020 tipper jeg vil ligge et sted mellom 60 og 80 mil. Når brenselcelle teknologien blir litt mer moden og større produksjon starter, så vil hydrogenbiler bli billigere enn elbiler. Prognoser viser det. Stort batteri er veldig kostbart. Brenselceller + tank er en rimeligere løsning, men det krever masseproduksjon. Endret 18. desember 2018 av gamlefar 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Audi h-tron. Kanskje på markedet i 2020. A sporty SUV that uses hydrogen as its energy source. The concept car combines a highly efficient fuel cell achieving an output of up to 110 kW with a battery that provides a temporary boost of 100 kW. Audi’s fuel cell technology paves the way for sustainable mobility with the sporty performance for which the brand is renowned.The Audi h-tron quattro concept uses only around one kilogram (2.2 lb) of hydrogen per 100 kilometers (62.1 mi). It takes only about four minutes to fill the tank, giving the car a range of up to 600 kilometers (372.8 mi). The conspicuously aerodynamic design with a Cd value of 0.27 plays a major part in its outstanding efficiency. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Mirai er utdatert teknologisk. Kommer ny modell ved årskifte 2019-2020. Regner med den da øker rekkevidden relativt mye. Hyundai Nexo er den enesten hydrogenbilen på markedet i dag som har overvunnet flere utfordringen. Den har en god del bedre rekkevidde enn Tesla og fylles opp raskt. Sistnevnte må man nesten ta med i regnestykket også, selv om det er dårlig med fyllestasjoner per dags dato mange steder. Ifølge Toyota regner de med at en bil med størrelseorden av Mirai vil få en rekkevidde på 100 mil innen 2025. Den nye modellen som kommer i 2020 tipper jeg vil ligge et sted mellom 60 og 80 mil. Når brenselcelle teknologien blir litt mer moden og større produksjon starter, så vil hydrogenbiler bli billigere enn elbiler. Prognoser viser det. Stort batteri er veldig kostbart. Brenselceller + tank er en rimeligere løsning, men det krever masseproduksjon. Med elbil har du fyllestasjonen hjemme. Fullt batteri hver morgen. Du trenger bare hurtiglade når du skal på langtur. Med hydrogenbil må du innom fyllestason *hver*gang* du skal fylle. Og når du fyller så krever bilen tre ganger så mye energi per kilometer. Hvordan skal den siste der skaleres opp til verdens 1.2mrd biler? Enn så lenge er brenselcelle+tank også kostbart. Hvor store volumer trengs det før prisen kan konkurrere med batterier? Tenk da også på at batteriprisen stadig synker.. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Statsministeren i Tyskland velger Mercedes hydrogenbil. Vel vel, kan selvsagt være sponset selvsagt. https://www.suedkurier.de/ueberregional/politik/Ministerpraesident-Kretschmann-wechselt-Dienstfahrzeug-und-faehrt-kuenftig-mit-Wasserstoff-und-Strom;art410924,9995282?fbclid=IwAR23agnbDgyvvprEZ8aJD8IpOw4zTk6EmBVepOUZiDg361dXg1tpc4R_jbs 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Wow! Med andre ord 10% økning i hydrogenbilsalget i Tyskland! Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Era of hydrogen cars on the way: Moon http://www.koreatimes.co.kr/www/biz/2018/12/356_260574.html?fbclid=IwAR0fcfHgB00iT3B1yJcNjqqzwy0eB1EhsybIlby_z_1o25zLLCyLfz3gWYM 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 In other news: Jeg så hydrogenbil i går. Jeg har muligens kommet ut av tellingen men jeg *tror* det er årets syvende hydrogenbilobservasjon(kun 6 biler da jeg har sett den ene bilen 2 ganger). Dette er i ferd med å ta av! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå