Simen1 Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 (endret) 1. Ellers så overser dere det faktum at Model X aldri oppnådde noe god rekkevidde på noen av etappene. 2. Trekk ifra rekkevidden på virkelig kalde dager, og man har en bil som har er veldig begrenset for mange mennesker. Til tross for at den koster over millionen! 3. Og hvorfor skal man på død og liv overbevise folk om at man fint kan tilpasse seg "sånn og sånn"? 4. Er det virkelig så vanskelig å forstå at det ikke passer for alle? 1. Jeg synes den 1103 km lange dagsetappen Drammen-Wehrheim viser at model X har mer enn god nok rekkevidde. Sjåføren ville neppe rukket særlig lengre på samme tid om det var bensin, diesel eller hydrogen kjøretøyet gikk på. Hvem kjører egentlig 1100 km dagsetapper utenom litt overambisiøse nordmenn på bilferie og østeuropeiske lastebilsjåfører? Jeg skal innrømme jeg har gjort det selv, men det har vært sjeldent uansett drivstoff (Litt oftere nå med el riktignok) 2. Hvorfor? Det virker ikke som de kjørte på noen veldig kald dag. Ikke er det normalt å ta sommerferie på Autoban i desember heller. Og igjen, hvordan ville forbruket vært med tilsvarende bensinbil, diesel eller hydrogen på en veldig kald dag? Kanskje legge til 500 kr på de allerede høye drivstoffutgiftene? 3. Dagens yngste bilister tilpasser seg ikke til elbil, de starter med elbil og trenger i så fall tilvenning andre veien. Samme som hvis du har brukt iPhone fra tidenes morgen og skal prøve deg med Android eller vice versa. 4. Nei, men nå er det vel heller ikke noen som har påstått at det er vanskelig å forstå, men når anerkjente media kommer useriøse påstander om at model X bare passer for dagsetapper på 20-40 mil så må det være lov å reagere. Det gir et fullstendig feil inntrykk. Endret 30. september 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Ellers så lurer jeg fortsatt på hva som ville vært sammenlignbare forbrukstall på en bensinbil eller dieselbil i samme klasse, i samme hastighet under samme forhold. Skal vi begynne å gjette? I så fall gjetter jeg 1,5 liter/mil, 14 kr/l og 50 liter tank. Altså 333 km rekkevidde, brukt 81% av full tankkapasitet mellom Rhüden og Wehrheim, til en kostnad av 565 kr for under 2 timers kjøring og 383 kWh bensin-energi forbrukt. Mye lavere. En VW Tiguan må f.eks opp i minst 200 km/t før man når et forbruk på 1,5 l/m. Volvo XC60 D4 AWD (diesel) ligger på 8,4l/m med hastighet på 140 km/t. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Elbil er kort og godt ikke en fullgod løsning per dags dato. Hydrogenbiler kommer, enten Tesla sekten vil det eller ikke. Hydrogenbiler er en enda dårligere løsning, så de vil aldri komme for alvor. 1 Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 En stille hydrogenrevolusjon: http://www.autonews.com/article/20180611/OEM05/180619981/morry-markowitz-hydrogen-fuel-cell 3 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Et innlegg fra topplederen i en organisasjon for hydrogen og btenseslsceller er ikke akkurat noe sannhetsvitne. 3 Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Et innlegg fra topplederen i en organisasjon for hydrogen og btenseslsceller er ikke akkurat noe sannhetsvitne. Det han beskriver angående hva som skjer i markedet nå er uansett riktig. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Det han beskriver angående hva som skjer i markedet nå er uansett riktig. Hvis "riktig" defineres som "ønsketenkning" så ja. Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Prøvesittet Nexo forleden dag. Noe som den er bedre enn mange elbiler er lavere bakkeklaring i baksetene. Her blir man sittende veldig høyt med knærne i mange elbiler. Ellers kurante seter og interiør, men knappepanelet i midten ruver for mye IMO. Toyota Mirai overasket meg med utrolige gode seter og flott interiør. Blir interessant når den nye modellen kommer i 2020. Nikola har lagt ut mulighet for å forhåndsbestille Nikola Tre til det europeiske markedet nå. Blir trolig et samarbeid med norske Nel og da kan det også åpne opp for fyllestasjoner til privatbiler. https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-launches-stunning-truck-for-european-market-53 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Vil det ikke være logisk for dere iallefall og si tankkapasiteten i kilo og ikke liter, da hydrogen selges per kilo i Norge? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Nikola vil nok dessverre gå under før de får gjort så veldig mye. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Produksjone av dobbeldekker hydrogenbuss i Storbritania underveis. Verdt å merke seg hvor lite hydrogentankene veier. Bare 20 kg. https://www.busnews.com.au/industry-news/1811/wrightbus-launches-worlds-first-fuel-cell-double-decker 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Produksjone av dobbeldekker hydrogenbuss i Storbritania underveis. Verdt å merke seg hvor lite hydrogentankene veier. Bare 20 kg. Umulig å si om det er bra eller dårlig, når man ikke vet hvor mye hver tank kan lagre og hvor mange de måtte benytte. Om de f.eks lagrer 1 kg hydrogen per tank og trenger 40 kg hydrogen for å få god nok rekkevidde, så trenger de altså 40 tanker med en totalvekt på 800 kg. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Umulig å si om det er bra eller dårlig, når man ikke vet hvor mye hver tank kan lagre og hvor mange de måtte benytte. Om de f.eks lagrer 1 kg hydrogen per tank og trenger 40 kg hydrogen for å få god nok rekkevidde, så trenger de altså 40 tanker med en totalvekt på 800 kg. Poenget er at man ser at hydrogen vokser betydelig nå. Både busser og lastebiler er på vei i et helt annet antall enn tidligere, selv om det fortsatt er veldig tidlig. Og i Frankrike ser nå ut til å gå mot hydrogentog, tilsvarende som i Tyskland og planene til Storbritania. https://fuelcellsworks.com/news/french-railway-company-sncf-wants-hydrogen-trains/ 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Produksjone av dobbeldekker hydrogenbuss i Storbritania underveis. Verdt å merke seg hvor lite hydrogentankene veier. Bare 20 kg. Journalister har lett for å feiltolke eller ikke forstå teknologien de skriver om. Jeg ville dobbeltsjekket med andre kilder, helst produsenten selv, om det er en eller flere tomme tanker eller hydrogenet per tank eller hydrogenet totalt som veier 20 kg. Eller totalvekt for tank + hydrogen. 20 kg høres såpass utrolig ut at jeg mistenker det er en misforståelse her. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 I konsulentselskapet KPMGs store undersøkelse blant ledere i bilindustrien, gikk det frem i 2018-rapporten at det er hydrogen-brenselceller for bil som har overtatt som trend nummer én frem mot 2025 fremfor batterielektriske biler. Vi får se. Er nok for tidlig å si og bilindustrien ser nok nok underveis, men interessant uansett. https://www.dinside.no/motor/kommer-den-nye-bilrevolusjonen/70487464 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 50% økning av antall hydrogenstasjoner i landet over natta - her går det virkelig så det suser! Det er jo veldig mange flere prosent økning, enn den prosentvise økningen av ladestasjoner for elbiler samme natt. Ergo er det bevist at hydrogen har mye mer "vind i seilene" enn elbilismen.. </sarkasme> Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 50% økning av antall hydrogenstasjoner i landet over natta - her går det virkelig så det suser! Det er jo veldig mange flere prosent økning, enn den prosentvise økningen av ladestasjoner for elbiler samme natt. Ergo er det bevist at hydrogen har mye mer "vind i seilene" enn elbilismen.. </sarkasme> Ja og det er lavere prosent elbiler på verdensmarkedet i dag enn det var tidlig på 1900 tallet. Ergo går det tilbake med elbiler! Dette er faktisk hvordan en viss Sturle diskuterer. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Elbil og lading på store utfartsdager er ikke bare bare. Her er det kø med flere biler som venter. Hvordan blir dette når det faktisk blir et stort antall som har elbiler? Hjelper lite med en dobling av ladestasjoner hvis antallet brukere mangedobles. Løsningen er åpenbar... 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Hvor i dette landet er det der? Nei, vent, det der er jo i USA midt i Thanks Giving. https://electrek.co/2018/11/24/tesla-supercharger-network-rough-test-holiday-travels/ 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Hvordan blir dette når det faktisk blir et stort antall som har elbiler? Hjelper lite med en dobling av ladestasjoner hvis antallet brukere mangedobles. Løsningen er åpenbar... Ja. Skalere opp ladestasjonene i takt med at flere får elbil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå