Gå til innhold

Hyundais nye hydrogen-SUV er i salg


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det som er litt pussig fra elbilentusiastene er at mens man er overbevist om bedre batteriteknologi og lavere priser, så overser man nøyaktig det samme for hydrogen. Og det til tross for at skjer mye mer konkret innen hydrogenteknologi.

Neida, det blir ikke oversett. Det er bare irrelevant siden hydrogen er en blindvei og fagre løfter begynner etter hvert å bli tynne. Hydrogen lever på løfter, mens rene batteribiler allerede har levert varene.

 

Verdt å merke seg hva Uno-X sier:

 

"Den positive holdningen blant politikerne får også støtte av Uno-X, som i løpet av kort tid dobler antallet hydrogenstasjoner fra to til fire. Vi har stor tro på hydrogen som det beste alternativet for utslippsfri kjøring, sier daglig leder Roger Hertzenberg i Uno-X Hydrogen.

 

Selskapet har store planer for utbyggingen av et omfattende fyllenettverk i Norge, og jobber kontinuerlig med dette. Vi planlegger et initielt nettverk på 20 stasjoner så snart som praktisk mulig, sier Hertzenberg, og legger til at myndighetene bør være enda mer offensive."

 

https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/i-salg-de-forste-kundene-har-fatt-hyundai-nexo-–-hydrogensatsingen-gar-for-fullt

20 stasjoner sier du? Det må være i 2120 eller noe slikt, for frem til 2020 er det ikke særlig mye som ser ut til å være planlagt:

 

https://unox.no/hydrogen/hydrogenstasjoner

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kommer nok trolig til å se hurtigere bygging i de nærmeste årene. Blant annet fordi Nexo er kommet og nye Mirai kommer i begynnelsen av 2020. Det er først nå det begynner så smått å komme aktuelle biler og man tilpasser seg dette og behovet i markedet.

 

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen uttaler følgende som bekrefter dette:

"vi vil snarlig sikre støtte fra Enova for de første 30 av disse"

Kilde: https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/elvestuen-lover-flere-fyllestasjoner-for-hydrogenbiler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det selges f.eks 200 Nexo i Norge over de neste 5 årene - skal man virkelig bygge ut 30 stasjoner for disse?

 

Hvordan er dette ikke sløsing med penger?

Vet du at det er de eneste hydrogenbilene som vil bli solgt i løpet av de neste 5 årene? 

Hvorfor baserer seg på en slik meningsløs antagelse for å lage et argument?

 

Fakta er det kommer flere hydrogenbiler i årene fremover. Toyota beveger seg mot masseproduksjon av hydrogenbiler fra ca. 2020. Hyundai ligger også bra foran i løypen og vil helt sikkert komme med flere modeller i årene fremover. De tyske merkene sin plan pr dags dato er mindre produksjon de nærmeste årene (fra 2020-21) og masseproduksjon fra 2025. Så ingenting som tyder på at salget vil være så lavt som du antyder. Men det er blitt hevdet at man bygger stasjoner utifra behovet og ser markedet underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om det selges f.eks 200 Nexo i Norge over de neste 5 årene - skal man virkelig bygge ut 30 stasjoner for disse?

 

Hvordan er dette ikke sløsing med penger?

Vet du at det er de eneste hydrogenbilene som vil bli solgt i løpet av de neste 5 årene? 

Hvorfor baserer seg på en slik meningsløs antagelse for å lage et argument?

 

Det er i alle fall heilt usannsynleg at det vert so mange som 200.

 

Fakta er det kommer flere hydrogenbiler i årene fremover. Toyota beveger seg mot masseproduksjon av hydrogenbiler fra ca. 2020.

Toyota har masseprodusert hydrogenbilar i fleire år allereie. Dei kjem neppe til å auke produksjonen. I California, marknaden dei lagar bilane for, kostar ein Mirai ca 260.000 kroner inkludert gratis hydrogen. Isolert sett taper Toyota mykje pengar for kvar einaste bil dei sel, men dei får doble ZEV-credits, som dei då slepp å kjøpe slike av andre kvar gong dei sel ein eksosbil med for høge utslepp.

 

Ein annan strategi er å produsere elbilar som folk faktisk vil kjøpe. Toyota la om strategien til elbilar for eit års tid sidan, og sette inn store ressursar i ei avdeling leia av sjølvaste Akido Toyoda, samstundes som dei investerte mykje pengar i ein ny batteriteknologi. Toyota har ingen nye hydrogenbilar i løypa framover, utover teknologidemonstrasjonar dei har forplikta seg til i samband med OL i Tokyo i 2020.

 

Toyota kjem til å komme med ein oppdatert Mirai, som erstatning for dagens Mirai, fordi Mirai er gammal, men kjem nok ikkje til å lansere fleire hydrogenbilar. OL-modellane vert ikkje masseprodusert.

 

Hyundai ligger også bra foran i løypen og vil helt sikkert komme med flere modeller i årene fremover.

Hyundai har ikkje signalisert at dei har fleire hydrogenmodellar i løypa. Det fekk dei heller ikkje med Nexo, som kom inn samstundes som ix35 går ut. Det er akkurat 3 hydrogenbilar på marknaden i Europa, frå tre ulike produsentar, og slik har det vore sidan 2013. Ingen av dei har hengarfeste.

 

De tyske merkene sin plan pr dags dato er mindre produksjon de nærmeste årene (fra 2020-21) og masseproduksjon fra 2025.

Ingen av dei sel hydrogenbilar i Europa. Tyske bilprodusentar har produsert mange hydrogenbilar til no, men samtlege for leasing i California. Hugs at det ikkje er mogeleg å tene pengar på desse bilane. Dei brukar bilane i California for å tilfredsstille utsleppskrav, som går spesielt hardt utover produsentar av dyre bilar med høge utslepp. Dei tyske produsentane tilbyr bilane berre for leasing, slik at dei slepp å støtte bilane teknisk lengre enn naudsynt. Når leasingperioden er ute, kan dei ta inn bilane att og skrote dei. Difor er det heller ikkje mogeleg å få tak i brukte versjonar av hydrogenbilane av tyske merke, trass i at dei har produsert mange modellar sidan slutten av 1990-talet.

 

Så ingenting som tyder på at salget vil være så lavt som du antyder. Men det er blitt hevdet at man bygger stasjoner utifra behovet og ser markedet underveis.

Salet av hydrogenbilar nådde toppen i 2015, med 189 bilar totalt i heile Europa (inkludert Tyrkia). Alt tyder på at den rekorden vert ståande.

 

Sjå litt på dei store bilmessene rundt om i verda. Kor mange hydrogenbilar ser du der? Det er maks ein ny modell i året, samstundes som messene er fulle av nye elektriske modellar frå ein haug ulike produsentar.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror det er langt mer sannsynlig med 2000 enn 200 på 5 år. Og godt mulig et betydelig større antall. Bare taxinæringen alene vil garantert stå for et godt antall. De har lenge ytret ønske om hydrogenbiler og har ventet på både biler og stasjoner. De har allerede inngått avtale med Uno-X om fylletid i Bergen.

 

Toyota har ikke masseprodusert hydrogenbiler nei. Nok en direkte løgn fra Sture S. De har produsert et lite antall og som egentlig har vært konseptbiler.

"The Mirai was the world’s first production FCV when it was launched in 2014. But its high cost, around $60,000 before government incentives, and lack of refueling infrastructure have limited its appeal. Fewer than 6,000 have been sold globally."

 

Masseproduksjon begynner de først å starte med tidligst 2020.

"but from 2020 on, the Japanese company hopes to sell 30,000 annually."

https://insideevs.com/toyota-claims-mass-production-of-fuel-cell-vehicles-will-start-soon/

 

Modellen som kommer i 2020 får lengre rekkevidde, forbedret på en rekke områder og lavere pris med større produksjon. 

 

Å bruke argumentet at "det er solgt få hydrogenbiler i dag, ergo vil det ikke selges mange i fremtiden" blir åpenbart helt meningsløst. Like dumt som å si at elbiler hadde ingen fremtid basert på de første Think bilene eller tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er langt mer sannsynlig med 2000 enn 200 på 5 år. Og godt mulig et betydelig større antall. Bare taxinæringen alene vil garantert stå for et godt antall. De har lenge ytret ønske om hydrogenbiler og har ventet på både biler og stasjoner. De har allerede inngått avtale med Uno-X om fylletid i Bergen.

Kor mange hydrogentaxiar er det, då? Eg har aldri sett ein. Vonar stasjonen i Bergen er meir stabil enn den i Oslo. Hydrogenstasjonen i Oslo var ute av drift i dag tidleg, såg eg.

 

Toyota har ikke masseprodusert hydrogenbiler nei. Nok en direkte løgn fra Sture S. De har produsert et lite antall og som egentlig har vært konseptbiler.

 

Eg berre siterer Toytota:

"We have a proud history of environmental achievements. Being the first to mass-produce the pioneering hybrid vehicles back in 1997, we have gone one step further by launching the Toyota Mirai - the first mass-produced zero-emission hydrogen fuel cell sedan in 2015."

– https://www.toyota-europe.com/world-of-toyota/articles-news-events/2016/toyota-mirai-awards

 

Det kan godt hende Toyota lyg (ikkje skuld på meg når eg siterer Toyota, eg krev ei orsaking for dette), men kvifor trur du då Toyota snakkar sant om andre hydrogenplanar? Toyota er jo berre løgnarar, i fylgje deg. Kan ikkje litast på.

 

"The Mirai was the world’s first production FCV when it was launched in 2014. But its high cost, around $60,000 before government incentives, and lack of refueling infrastructure have limited its appeal. Fewer than 6,000 have been sold globally."

Det stemmer at produksjonen har vore mykje lågare enn planlagt, fordi dei ikkje vert kvitt bilane, men Toyota hevdar likevel at dette er masseproduksjon. Det same gjer mange andre bilprodusentar når dei produserer i slike mengder.

 

Masseproduksjon begynner de først å starte med tidligst 2020.

"but from 2020 on, the Japanese company hopes to sell 30,000 annually."

https://insideevs.com/toyota-claims-mass-production-of-fuel-cell-vehicles-will-start-soon/

Jaja. "Hopes". Det kan ikkje vere feil.

 

Modellen som kommer i 2020 får lengre rekkevidde, forbedret på en rekke områder og lavere pris med større produksjon.

Det største problemet med Mirai er plassen. Dersom dei klarer å få plass til meir enn ein handlepose i den nye modellen, er det kanskje ein sjanse for at dei klarer å selje fleire i California, men i Noreg vert han nok ingen suksess. Når ein fyrst skal leggje so mykje pengar i ein bil, ynskjer dei fleste seg både plass og billig drivstoff.

 

Å bruke argumentet at "det er solgt få hydrogenbiler i dag, ergo vil det ikke selges mange i fremtiden" blir åpenbart helt meningsløst. Like dumt som å si at elbiler hadde ingen fremtid basert på de første Think bilene eller tilsvarende.

Sei meg, kva trur du om framtida til diesel?

 

Poenget er at salet av hydrogenbilar (og dieselbilar) er fallande, og salet av elbilar aukar. Dei som før kjøpte diesel vel heller ein større bensinhybrid eller elbil, enn ein stor hydrogenbil med lite innvendig plass, som er like dyr i drift som den gamle dieselbilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En klar satsing på hydrogen i Europa:

"Energy officials from 25 European nations have pledged to back hydrogen technology."

 

"The coalition sees hydrogen energy as a solution to the problem for electricity generation resulting from the fluctuating supply of renewable energies, such as wind, solar, hydro and other renewables. Advocates of hydrogen power believe that it can solve this problem by converting electricity generated from those sources into hydrogen. This energy can be stored in large tanks and released again when the power is needed."

Kilde: http://www.hydrogenfuelnews.com/european-countries-to-support-the-use-of-hydrogen-energy/8535995/

 

Audi har inngått samarbeid med Hyundai for hydrogenbiler og man ser nå at teknologien er moden for og settes i produksjon. 

 

"Hydrogen has been talked about as the ultimate solution for zero emissions in the auto industry for decades,” said Wang. He also went on to point out that “there was reluctance because the technology of fuel-cell vehicles wasn’t mature enough, but now it is."

 

"Hyundai has partnered with Audi in order to more effectively and efficiently develop the new form of this hydrogen fuel cells technology. According to Hyundai, the cost of the technology has reduced by half over the last five years. "

Kilde: http://www.hydrogenfuelnews.com/auto-hydrogen-fuel-cells-bring-hyundai-and-audi-together/8536003/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kor mange hydrogentaxiar er det, då? Eg har aldri sett ein. Vonar stasjonen i Bergen er meir stabil enn den i Oslo. Hydrogenstasjonen i Oslo var ute av drift i dag tidleg, såg eg.

 

Eg berre siterer Toytota:

"We have a proud history of environmental achievements. Being the first to mass-produce the pioneering hybrid vehicles back in 1997, we have gone one step further by launching the Toyota Mirai - the first mass-produced zero-emission hydrogen fuel cell sedan in 2015."

– https://www.toyota-europe.com/world-of-toyota/articles-news-events/2016/toyota-mirai-awards

 

Det kan godt hende Toyota lyg (ikkje skuld på meg når eg siterer Toyota, eg krev ei orsaking for dette), men kvifor trur du då Toyota snakkar sant om andre hydrogenplanar? Toyota er jo berre løgnarar, i fylgje deg. Kan ikkje litast på.

 

Det stemmer at produksjonen har vore mykje lågare enn planlagt, fordi dei ikkje vert kvitt bilane, men Toyota hevdar likevel at dette er masseproduksjon. Det same gjer mange andre bilprodusentar når dei produserer i slike mengder.

 

Jaja. "Hopes". Det kan ikkje vere feil.

 

Det største problemet med Mirai er plassen. Dersom dei klarer å få plass til meir enn ein handlepose i den nye modellen, er det kanskje ein sjanse for at dei klarer å selje fleire i California, men i Noreg vert han nok ingen suksess. Når ein fyrst skal leggje so mykje pengar i ein bil, ynskjer dei fleste seg både plass og billig drivstoff.

 

Sei meg, kva trur du om framtida til diesel?

 

Poenget er at salet av hydrogenbilar (og dieselbilar) er fallande, og salet av elbilar aukar. Dei som før kjøpte diesel vel heller ein større bensinhybrid eller elbil, enn ein stor hydrogenbil med lite innvendig plass, som er like dyr i drift som den gamle dieselbilen.

Egentlig så fortjener ikke et så usaklig innlegg et svar, men du skal få ett.

 

Hva er poenget med å nevne at det ikke finnes hydrogen drosjer i dag, når vi snakker om hva som kommer fremover med konkrete planer? 

 

Toyota sier de har masseprodusert hybridbiler, ikke hydrogenbiler! 

 

Ja, dagens Mirai kan ikke legge ned setene fordi teknologien var ikke moden. Det er en utdatert konseptbil. Nexo kan legge ned setene og det samme vil neste generasjon Mirai. Igjen, å trekke konklusjoner på fremtiden basert på eldre konseptbiler hvor teknologien var umoden er ikke spesielt smart.

 

Det er først i årene fremover hydrogenbiler vil begynne å selge da de nå er blitt mer modne og det er kommet flere stasjoner og flere er på vei. Forstår du ikke noe så enkelt som det, så er det litt vanskelig å ha en oppegående diskusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En klar satsing på hydrogen i Europa:

"Energy officials from 25 European nations have pledged to back hydrogen technology."

 

"The coalition sees hydrogen energy as a solution to the problem for electricity generation resulting from the fluctuating supply of renewable energies, such as wind, solar, hydro and other renewables. Advocates of hydrogen power believe that it can solve this problem by converting electricity generated from those sources into hydrogen. This energy can be stored in large tanks and released again when the power is needed."

Kilde: http://www.hydrogenfuelnews.com/european-countries-to-support-the-use-of-hydrogen-energy/8535995/

 

Dette er "power to gas", og har ingenting å gjere med hydrogenbilar. Eg ser at artikkelen blandar inn hydrogenbilar, men det er berre samanblanding av to saker. I artikkelen står:

 

"The plan is to distribute hydrogen via existing gas grids."

 

Det vanlege gassnettet er konstruert for å tole ganske høge konsentrasjonar av hydrogen. Det stammar frå gamle dagar, då dei distribuerte kolgass, ei blanding av H2 og CO.

 

Det har vore mange forsøk med bruk av hydrogen til å lagre overskotsproduksjon, og det er stor aktivitet i bransjen for å svindle til seg masse økonomisk støtte til slike prosjekt frå politikarar som knapt hadde naturfag på barneskulen. Problemet er den låge verknadsgrada. Difor er alle kommersielle energilager pr i dag anten basert på batteri eller varme. Hydrogen er ca dobbelt so interessant som erstatning for naturgass i naturgassnettet, av to grunnar. For det fyrste vert landa mindre avhengige av energiimport. For det andre vert energitapet mindre når dei skal produsere varme i staden for straum av gassen.

 

Audi har inngått samarbeid med Hyundai for hydrogenbiler og man ser nå at teknologien er moden for og settes i produksjon.

Jeje. Audi treng òg hydrogenbilar til California. Dei kjem ikkje på marknaden i Europa.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eg berre siterer Toytota:

"We have a proud history of environmental achievements. Being the first to mass-produce the pioneering hybrid vehicles back in 1997, we have gone one step further by launching the Toyota Mirai - the first mass-produced zero-emission hydrogen fuel cell sedan in 2015."

– https://www.toyota-europe.com/world-of-toyota/articles-news-events/2016/toyota-mirai-awards

Toyota sier de har masseprodusert hybridbiler, ikke hydrogenbiler!
Toyota seier at dei har masseprodusert Toyota Mirai. Er ikkje Toyota Mirai ein hydrogenbil? Toyota kallar Toyota Mirai den fyrste masseproduserte nullutslepps hydrogen-brenselcellebilen.

 

Eg ventar på orsakinga.

 

Alle hydrogenbilar basert på brenselcelle er forresten hybridbilar. Alle har batteri i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer ingen unnskyldning Sture S fordi det er ingenting å unnskylde for. At det står i teksten der at de har masseprodusert Mirai er åpenbart bare misvisende reklame. Toyota uttaler selv noe annet og at masseproduksjon av hydrogenbiler er først noe de nå begynner å bevege seg mot som artikkelen jeg linket viser. Du finner andre tilsvarende atikler med intervjuer også. Masseproduksjon innebærer tross alt et stort antall og antallet av produserte Mirai er svært lavt!

 

Dette burde du forstå, men du vrier og vrenger på alt og trekker bastante konklusjoner på hva du tror eller kanskje vi skal si "ønsker". Ser at denne usaklig type argumentasjon og stråmann går igjen i andre debatter med deg. Jeg kaster ikke med tid på tullete innlegg fra deg. 

Endret av High-Fidelity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å nevne at det ikke finnes hydrogen drosjer i dag, når vi snakker om hva som kommer fremover med konkrete planer?

Eg ser deg, og høgnar med dette tilfeldige funnet frå 2014: https://www.dagsavisen.no/innenriks/den-forste-av-10-000-hydrogenbiler-1.287838

 

Nokre gullkorn:

"Den første av 10.000 hydrogenbiler"

"Oslo blir en storinnkjøper av hydrogenbiler i årene som kommer."

"Nissan, Ford, BMW og Mercedes lanserer sine hydrogenbiler i 2017, mens Volkswagen gjør det i 2018-2019."

 

Dette var konkrete hydrogenplanar for berre fire år sidan.

 

Poenget mitt er at konkrete planar ikkje er so mykje verd. Folk snakkar om alle planane om kolkraftverk òg, som gjer det umogeleg å realisere klimamål. Svært få av desse planane, både for hydrogenbilar, kolkraftverk og mykje anna, vert realisert. Det store nettverket av hydrogenstasjonar som skulle byggjast opp, er for det meste nedlagt. Eg har lagt ein konkret plan om å verte trillionær i ettermiddag. Vi får sjå om planen vert realisert.

 

Historisk har hydrogenbilar ein svært dårleg statistikk når det gjeld realisering av konkrete planar. Då går det betre med batteribilar. Jadå, eg har sanneleg sett mange "konkrete planar" for elbilar det heller ikkje har vorte noko av òg, men statistikken går klårt i favør av elbilar.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kommer ingen unnskyldning Sture S fordi det er ingenting å unnskylde for. At det står i teksten der at de har masseprodusert Mirai er åpenbart bare misvisende reklame.

Og når eg siterer Toytoa er det ikkje lenger "misvisande reklame", men løgn?

 

Toyota uttaler selv noe annet og at masseproduksjon av hydrogenbiler er først noe de nå begynner å bevege seg mot som artikkelen jeg linket viser.

Korleis veit du at det ikkje er "misvisande reklame"?

 

Ei anna interessant opplysning eg fann i artikkelen din, er at berre brenselcella i ein Mirai kostar like mykje som eit 100 kWh batteri i ein Tesla.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En av de få fordelene med hydrogen er at man har lang rekkevidde uten pauser, og korte tid på "opplading". Du skal ikke opp i mer enn 80-90 kmt før selv en liten reduksjon i FC kapasitet gir vesentlig dårligere effektivitet. Din løsning gir alle de negative tingene med fossilbil, men ingen av de positive. Og tar alle de negative sidene med batteribil, men ingen av de positive. Det du ønsker deg er å ta det verste fra begge verdner. 

 

Folk flest ønsker ikke kjøre 200 kmt. Men de ønsker neppe å betale mer per km ved å holde samme hastighet enn fossilbil. 

Det virker som du er fra bakvendtland. Løsningen jeg skisserte kombinerer fordelene fra elbil (lave driftskostnader, fylling hjemme, høy motoreffekt for akselerasjoner, null lokale utslipp) med fordelene fra fossil (korte fyllestopp ved langkjøring). Om man nå skulle streife forbi autoban en gang i tiåret eller to så tåler man nok at det koster bortimot like mye som fossilt den sjeldne gangen. Personlig har jeg aldri vært på noen autoban og skjønner ikke det enorme fokuset noen har på akkurat disse veistrekningene i et utvalgt fremmed land.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det ligger an med hydrogenstasjoner langs disse veistrekningene som du åpenbart mener er veldig viktige, men personlig ville jeg heller hatt en bensindrevet rekkeviddeforlenger hvis jeg skulle ha en plugin-hybrid med stort batteri og garantert korte fyllestopp på veldig lang langkjøring. Nå skal jeg ikke ha det da det ikke finnes noen slike som frister så jeg snakker fortsatt om hypotetiske rekkeviddeforlengede elbiler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det virker som du er fra bakvendtland. Løsningen jeg skisserte kombinerer fordelene fra elbil (lave driftskostnader, fylling hjemme, høy motoreffekt for akselerasjoner, null lokale utslipp) med fordelene fra fossil (korte fyllestopp ved langkjøring). Om man nå skulle streife forbi autoban en gang i tiåret eller to så tåler man nok at det koster bortimot like mye som fossilt den sjeldne gangen.

 

 

Løsningen du skisserte var å ha en veldig liten FC, som vil gi horrible forbrukstall, kombinert med et noe større batteri. Som jeg har skrevet tidligere så er det ikke så mye å spare på volum og vekt hvis man reduserer FC. Det er veldig mye støttesystemer som tar plass og vekt, og selve FC blir ikke like mange prosent mindre eller billigere som det man reduserer maks effekten på. 

 

Resultatet ditt er at man ikke kan ha et batteri å snakke om, og helt horrible forbrukstall som gjør det totalt veldig mye dyrere i bruk enn dagens fossilhybrider. 

 

 

I virkeligheten så ville man selvsagt kunne redusert FC med 10-20% uten at det gir voldsomme utslag for forbruket, men den vekt og kostnadsbesparelsen vil ikke kunne gjøre at man kan sette inn 10-20-30 kWt batteri. Jeg vil tippe kanskje 5 kWt. Og husk at ved å lage en ladbar hybrid så må man også ha en ombordlader som også øker vekten en del. Og det er alt for lite for det du ønsker å oppnå. Nexo er imidlertid betydelig lettere enn Mirai, men kostnadene vil fortsatt øke betydelig. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk bort i fra å ha en veldig liten brenselcelle (10% av størrelsen på hydrogenbiler) og ga et par eksempler med 20 eller 40% av størrelsen i stedet for, slik at man får den høye virkningsgraden du etterspurte. Så hvor har du dårlig virkningsgrad fra nå da?

 

Hvilke deler av støttesystemet mener du ikke lar seg skalere ned i takt med brenselcellene?

 

Hvor i all verden har du konklusjonen om at man ikke kan kan et batteri å snakke om?

 

Hvis en slik kostnadsbesparende hybridløsning virkelig er så vanskelig som du skal ha det til så må jo konklusjonen bli at man bør droppe hydrogen som drivstoff i rekkeviddeforlengeren og heller satse på ting som skalerer mye bedre i størrelse, har lavere drivstoffutgifter og mye hyppigere fyllestasjoner - altså bensin eller diesel.

Lenke til kommentar

Interessant nyhet som kan få innvirkning på hydrogenbiler. En lagringsmetode for hydrogen med høy energitetthet og med lavere trykk (300 psi).

 

"VODIK is proud to announce the release of its latest solid-state hydrogen (H2) storage material. The new metal hydride alloy (MHA) has the greatest capacity of any commercially available energy storage material known."

 

"With its low-pressure, high density, ultimate safety and low cost fueling, it makes sense that VODIK is in discussions now with two large automotive manufacturers to make Fuel Cell Electric Vehicles (FEVs) a true reality for the short-term future. It is fitting that today we are discussing one of the most relevant topics in our Global History a new paradigm in energy storage as well as a technology and industry sector transformation. VODIKs H2 Storage Modules now open up the entire transportation sector which can soon replace batteries, said Mr. Hilton."

Kilde: https://fuelcellsworks.com/news/vodik-energy-introduces-its-latest-hydrogen-storage-alloy-highest-commercial-capacity-in-the-world/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...