Redaksjonen. Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 De første bilene leveres i år.Hyundais nye hydrogen-SUV er i salg Lenke til kommentar
Populært innlegg Klykken- Skrevet 24. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2018 Hvis det ikke skjer noe drastisk vil jeg mene dette er et blindspor - i alle fall i Norge. Og antageligvis store deler av verden. 13 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Vil våge meg på en påstand at det å kjøpe H-bil nå som det kunner to fyllestasjoner igjen i landet er litt modig og ambisiøst. 9 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 (endret) Selg bilen med hjemme-elektrolyse-apparat, og jeg hadde kanskje leet et øyelokk. Men når man ikke lenger får ha gassflasker [11kg] til sveiseapparat hjemme, så kan vi se langt etter et slikt hydrogenanlegg. Men tre flasker høykomprimert hydrogen i bilen er visst helt greit… Tilhengerfeste? Ikke? Endret 24. september 2018 av 1P4XZQB7 4 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Ikke et vondt ord om Hyundai, men dette er da altså en Hyundai til nær 600 000,- kroner som har alle så godt som ulempene til en fossilbil for brukerne. Dyrt drivstoff, man må kjøre til en fyllstasjon, høy kostnad på service osv osv osv. Eneste fordelen man har over en fossilbil er at det er gratis i bommene. Og på toppen av dette kan man ikke kjøre mer enn maks 25-30 mil unna, med mindre man skal til Bergen eller Trondheim. Eneste fornuftig bruk av denne bilen er hvis man kjører veldig mye per dag, og holder seg nær nærmeste fyllstasjon. Kanskje som drosje eller budbil? 8 Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Er overrasket over at det selges en eneste av disse. Overpriset, lite energieffektiv med svært lav virkningsgrad, nesten helt fraværende tanke-infrastruktur, ikke hengerfeste osv. Rekkevidden er dessuten ikke noe å skryte av, burde minst ha vært 120 mil. Kan også tenke meg at serviceapparat rundt brenselcelleteknologi er svært mangelfullt og da risikerer en lang ventetid dersom problemer skulle oppstå rundt disse komponentene. 8 Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Ikke et vondt ord om Hyundai, men dette er da altså en Hyundai til nær 600 000,- kroner som har alle så godt som ulempene til en fossilbil for brukerne. Dyrt drivstoff, man må kjøre til en fyllstasjon, høy kostnad på service osv osv osv. Eneste fordelen man har over en fossilbil er at det er gratis i bommene. Og på toppen av dette kan man ikke kjøre mer enn maks 25-30 mil unna, med mindre man skal til Bergen eller Trondheim. Eneste fornuftig bruk av denne bilen er hvis man kjører veldig mye per dag, og holder seg nær nærmeste fyllstasjon. Kanskje som drosje eller budbil? Kan aldri tenke meg at denne klarer komme i nærheten av en vanlig Leaf når det gjelder kostnad pr. mil i f.eks. en drosjesammenheng. Med denne prisen vil til og med en Tesla S være et attraktivt alternativ. Annenhåndsverdi er også noe en vet svært lite om på disse bilene. Legges det ned satsingen på hydrogenfyllestasjoner, sitter en plutselig med en bil som er null verd. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Xaphoon Skrevet 24. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2018 Hvorfor i alle dager skal jeg bytte til hydrogenbil? Å betale det samme pr mil som med diesel, når jeg kan kjøre elbil for 1 - 1.5 kr mila... Å måtte kjøre og fylle hydrogen, når jeg kan ha fulladet og varm/kald bil hver morgen... Å sitte i en bil med trykktank(er) på 700 bar... 12 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Legges det ned satsingen på hydrogenfyllestasjoner, sitter en plutselig med en bil som er null verd. Du veit i alle fall at kjøparen er ein svært optimistisk Venstre-veljar. Alle andre vil droppe hydrogen og gå fullt inn for batteribilar i staden. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Har den seter som kan skytes ut? Hva koster vedlikehold? Taxi eiere klaget over konkurrenten. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Lurer på kva slags batteri som sit i bilen. Det er berre på 1,56 kWh, men kan ladast ut med opp til 40 kW. Det er over 25 gonger kapasiteten. Den låge kapasiteten tilseier òg at ein ikkje kan rekne med at batteriet gjev effekt over 95 kW (brenselcellene åleine) veldig lenge når ein er på veg opp fjellet, og det vert fort fullt av regenerert energi på veg ned. Kan det vere eit NiMH-batteri? Kjelde: http://www.ehec.info/images/EHEC2018/Plenaries/EHEC2018_Hyundai_Arboleda.pdf 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Vil våge meg på en påstand at det å kjøpe H-bil nå som det kunner to fyllestasjoner igjen i landet er litt modig og ambisiøst.Det er jeg enig i, men nå fikk jeg nylig info som reduserer risikoen noe. Enova hadde lyst ut ny støtterunde til hydrogenstasjoner og søknadsfristen gikk ut 19. september. Jeg var såpass nysgjrrig på om de hadde fått inn søknader at jeg kontaktet Enova for å spørre. De bekreftet å ha fått inn 6 søknader om støtte til nye hydrogenstasjoner. De kunne også opplyse om at de på forhånd hadde sett for seg å støtte inntil 3 nye hydrogenstasjoner. Søknadsbehandlingen skal etter planen være ferdig i desember og resultatet publiseres. Lurer på kva slags batteri som sit i bilen.Mirai har NiMH på grunn av slike batteriegenskaper. Skulle ikke forundre meg om Hyundai har valgt samme batteritype til Nexo. 2 Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Jeg er stor fan av elbiler men annerkjenner faren med de brennbare batteriene. Men 52 liter med hydrogen..? Eksplosivt. Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Ingen som ber deg om å bytte. Noen folk tar; artikler, av alle ting, personlig. Underlig. Men helt enig, altså. Litt av ei bombe å kjøre rundt på. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Det vel taxi som er mest relevant her. Snakket med en drosjesjåfør på HFyllestsjlnen på Økern. Kravet for å få kjøring for kommunen var nullutslipp bil, og da var valget elbil eller hydrogenbil. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Hvis det ikke skjer noe drastisk vil jeg mene dette er et blindspor - i alle fall i Norge. Og antageligvis store deler av verden. Det er galskap å kjøpe hydrogenbil nå, og man ser jo eksisterende eiere desperat prøve å kvitte seg med skrapet på Finn. 3 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Finnes bare to hydrogenbiler på finn nå. Det er skummel lesing: Ganske nøyaktig 10 måneder gammel bil. Nypris 490 000,-. 10 måneder etterpå er den til salgs for 380 000,- . Den andre er 2 år gammel og kostet ny 610 000,- Selges nå for 315 000,- Dobbelt til tredobbelt verditap enn for andre biler i disse prisklassene... 6 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Det er galskap å kjøpe hydrogenbil nå, og man ser jo eksisterende eiere desperat prøve å kvitte seg med skrapet på Finn. "Han forteller om god interesse, og at de første bilene som kommer til Norge i år allerede er solgt. De går hovedsaklig til aktører og personer som har en hydrogentilknytning. Men vanlige bilkjøpere viser også interesse."Med andre ord: Dei sel berre firmabilar til folk i hydrogenbransjen, som då kan køyre mellom stasjonane sine og skape kunstig etterspurnad, men har fått enkelte likes frå vanlege bilkjøparar. 6 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Lurer på kva slags batteri som sit i bilen. Det er berre på 1,56 kWh, men kan ladast ut med opp til 40 kW. Det er over 25 gonger kapasiteten. Den låge kapasiteten tilseier òg at ein ikkje kan rekne med at batteriet gjev effekt over 95 kW (brenselcellene åleine) veldig lenge når ein er på veg opp fjellet, og det vert fort fullt av regenerert energi på veg ned. Kan det vere eit NiMH-batteri? Kjelde: http://www.ehec.info/images/EHEC2018/Plenaries/EHEC2018_Hyundai_Arboleda.pdf Mulig at det er Lithium Jern Fosfat. De har lav energitetthet og høy effekttetthet og tåler mye lading uten å miste kapasitet. Lenke til kommentar
NQFL3IOG Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Finnes bare to hydrogenbiler på finn nå. Det er skummel lesing: Ganske nøyaktig 10 måneder gammel bil. Nypris 490 000,-. 10 måneder etterpå er den til salgs for 380 000,- . Den andre er 2 år gammel og kostet ny 610 000,- Selges nå for 315 000,- Dobbelt til tredobbelt verditap enn for andre biler i disse prisklassene... Sier mye om hvor raskt teknologiutviklingen går på hydrogen for tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå