Gå til innhold

Hyundais nye hydrogen-SUV er i salg


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selg bilen med hjemme-elektrolyse-apparat, og jeg hadde kanskje leet et øyelokk. Men når man ikke lenger får ha gassflasker [11kg] til sveiseapparat hjemme, så kan vi se langt etter et slikt hydrogenanlegg. Men tre flasker høykomprimert hydrogen i bilen er visst helt greit…

 

Tilhengerfeste? Ikke?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke et vondt ord om Hyundai, men dette er da altså en Hyundai til nær 600 000,- kroner som har alle så godt som ulempene til en fossilbil for brukerne.

 

Dyrt drivstoff, man må kjøre til en fyllstasjon, høy kostnad på service osv osv osv. Eneste fordelen man har over en fossilbil er at det er gratis i bommene. 

 

Og på toppen av dette kan man ikke kjøre mer enn maks 25-30 mil unna, med mindre man skal til Bergen eller Trondheim.

 

Eneste fornuftig bruk av denne bilen er hvis man kjører veldig mye per dag, og holder seg nær nærmeste fyllstasjon. Kanskje som drosje eller budbil?  

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er overrasket over at det selges en eneste av disse. Overpriset, lite energieffektiv med svært lav virkningsgrad, nesten helt fraværende tanke-infrastruktur, ikke hengerfeste osv. Rekkevidden er dessuten ikke noe å skryte av, burde minst ha vært 120 mil.

Kan også tenke meg at serviceapparat rundt brenselcelleteknologi er svært mangelfullt og da risikerer en lang ventetid dersom problemer skulle oppstå rundt disse komponentene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ikke et vondt ord om Hyundai, men dette er da altså en Hyundai til nær 600 000,- kroner som har alle så godt som ulempene til en fossilbil for brukerne.

 

Dyrt drivstoff, man må kjøre til en fyllstasjon, høy kostnad på service osv osv osv. Eneste fordelen man har over en fossilbil er at det er gratis i bommene. 

 

Og på toppen av dette kan man ikke kjøre mer enn maks 25-30 mil unna, med mindre man skal til Bergen eller Trondheim.

 

Eneste fornuftig bruk av denne bilen er hvis man kjører veldig mye per dag, og holder seg nær nærmeste fyllstasjon. Kanskje som drosje eller budbil?  

 

Kan aldri tenke meg at denne klarer komme i nærheten av en vanlig Leaf når det gjelder kostnad pr. mil i f.eks. en drosjesammenheng. Med denne prisen vil til og med en Tesla S være et attraktivt alternativ. Annenhåndsverdi er også noe en vet svært lite om på disse bilene. Legges det ned satsingen på hydrogenfyllestasjoner, sitter en plutselig med en bil som er null verd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på kva slags batteri som sit i bilen. Det er berre på 1,56 kWh, men kan ladast ut med opp til 40 kW. Det er over 25 gonger kapasiteten. Den låge kapasiteten tilseier òg at ein ikkje kan rekne med at batteriet gjev effekt over 95 kW (brenselcellene åleine) veldig lenge når ein er på veg opp fjellet, og det vert fort fullt av regenerert energi på veg ned. Kan det vere eit NiMH-batteri?

 

Kjelde: http://www.ehec.info/images/EHEC2018/Plenaries/EHEC2018_Hyundai_Arboleda.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil våge meg på en påstand at det å kjøpe H-bil nå som det kunner to fyllestasjoner igjen i landet er litt modig og ambisiøst.

Det er jeg enig i, men nå fikk jeg nylig info som reduserer risikoen noe. Enova hadde lyst ut ny støtterunde til hydrogenstasjoner og søknadsfristen gikk ut 19. september. Jeg var såpass nysgjrrig på om de hadde fått inn søknader at jeg kontaktet Enova for å spørre. De bekreftet å ha fått inn 6 søknader om støtte til nye hydrogenstasjoner. De kunne også opplyse om at de på forhånd hadde sett for seg å støtte inntil 3 nye hydrogenstasjoner. Søknadsbehandlingen skal etter planen være ferdig i desember og resultatet publiseres.

 

Lurer på kva slags batteri som sit i bilen.

Mirai har NiMH på grunn av slike batteriegenskaper. Skulle ikke forundre meg om Hyundai har valgt samme batteritype til Nexo.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes bare to hydrogenbiler på finn nå. Det er skummel lesing: 

 

Ganske nøyaktig 10 måneder gammel bil. Nypris 490 000,-. 10 måneder etterpå er den til salgs for 380 000,- . 

 

Den andre er 2 år gammel og kostet ny 610 000,- Selges nå for 315 000,- 

 

Dobbelt til tredobbelt verditap enn for andre biler i disse prisklassene... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er galskap å kjøpe hydrogenbil nå, og man ser jo eksisterende eiere desperat prøve å kvitte seg med skrapet på Finn.

 

"Han forteller om god interesse, og at de første bilene som kommer til Norge i år allerede er solgt. De går hovedsaklig til aktører og personer som har en hydrogentilknytning. Men vanlige bilkjøpere viser også interesse."

Med andre ord: Dei sel berre firmabilar til folk i hydrogenbransjen, som då kan køyre mellom stasjonane sine og skape kunstig etterspurnad, men har fått enkelte likes frå vanlege bilkjøparar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lurer på kva slags batteri som sit i bilen. Det er berre på 1,56 kWh, men kan ladast ut med opp til 40 kW. Det er over 25 gonger kapasiteten. Den låge kapasiteten tilseier òg at ein ikkje kan rekne med at batteriet gjev effekt over 95 kW (brenselcellene åleine) veldig lenge når ein er på veg opp fjellet, og det vert fort fullt av regenerert energi på veg ned. Kan det vere eit NiMH-batteri?

 

Kjelde: http://www.ehec.info/images/EHEC2018/Plenaries/EHEC2018_Hyundai_Arboleda.pdf

 

Mulig at det er Lithium Jern Fosfat. De har lav energitetthet og høy effekttetthet og tåler mye lading uten å miste kapasitet.

Lenke til kommentar

Finnes bare to hydrogenbiler på finn nå. Det er skummel lesing:

 

Ganske nøyaktig 10 måneder gammel bil. Nypris 490 000,-. 10 måneder etterpå er den til salgs for 380 000,- .

 

Den andre er 2 år gammel og kostet ny 610 000,- Selges nå for 315 000,-

 

Dobbelt til tredobbelt verditap enn for andre biler i disse prisklassene...

Sier mye om hvor raskt teknologiutviklingen går på hydrogen for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...