Gå til innhold

En av harddiskene mine i ferd med å ryke?

Jannis-15

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har 6 harddisker ifra seagate, problemet er at jeg i går begynte å høre rare tikkelyder i en av dem. jeg har 6 hd'er like ved verandre så jeg har ikke funnet ut hvem det er enda. ulydene kobber bare av og til virker det som.

jeg har kopiert alt det jeg MÅ ha over på en annen av he'ene mine, så jeg har det aller viktigste på to forskjellige hd'er.

jeg har undersøkt SMART for diskene, og de ser egentlig helt greie ut.

så det jeg lurer på er, er det noen fare for at hd'en kan ryke ganske snart siden det har begynt å komme tikke lyder fra dem?

det er litt vanskelig å beskrive lyden, men det høres nesten ut som om rpm hastigheten synker bittelitt og bruker ca 0.5 sekund til å oppnå normal hastighet igjenn, når den har oppnådd riktig hastighet kommer det et lite "tikk", dette gjentar seg ofte flere ganger etter verandre.

uansett, om det er den første disken jeg kjøpte ble denne kjøpt i fjor sommer, altså er den 1 1/2 år gammel. tror dere jeg får en ny på garantien om det er en hardware feil?

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, når du sier det, strømforsyningsviften begynte også for litt siden å lage durelyder, som en slitt vifte. men dette har jo ingenting med stabiliteten. den gir en helt grei spenning ut i allefall. og det var ikke den billigste jeg fant i butikken, for å si det sånn. desverre husker jeg ikke merket, og det står heller ikke merke på den.

den er på 340W totalt. +12V = 15A, +5V = 30A, 3,3V = 28A. totalt 315W, så det skulle jo holde. den gir en stabil strøm, og har fungert fint i over 2 månter nå.

det skal også sies at om maskinen står på i over en dag henger den seg veldig ofte når du prøver å gjøre noe på den. den har aldri vært slik før. så forstår ikke helt hva som er galt jeg. kan det være at det er systemdisken som er i ferd med å ryke?

Lenke til kommentar

Hmm.. altså.. psu.. veit ikke jeg.

Hadde en server som jeg kvittet meg med for litt siden. p4 2.0 ghz 10 disker

4stk 60 gb WD

4stk 120 gb IBM

2stk 80 gb WD

samt jeg hadde kun en 360 watt psu.. gikk smertefritt hele veien. kanskje litt lunka luft ut fra psu'en.. men den gikk uten problemer.

ja jeg hadde det samme problemet med en eller flere av mine wd 60 gb'er.. tenkte det samme som deg. Kanskje de tar kvelden snart.. best å være forsiktig.. men nei... hadde de en stund før jeg satte sammen server.. og de tikket da også.. de holdt godt over 1 år.. uten prob.. fungerte like fint når jeg solgte dritten vidre.. uansett.. man kan aldri være for forsiktig. bare min erfaring er at det ikke skjedde noe. :D

Lenke til kommentar
hmm, når du sier det, strømforsyningsviften begynte også for litt siden å lage durelyder, som en slitt vifte. men dette har jo ingenting med stabiliteten. den gir en helt grei spenning ut i allefall. og det var ikke den billigste jeg fant i butikken, for å si det sånn. desverre husker jeg ikke merket, og det står heller ikke merke på den.

den er på 340W totalt. +12V = 15A, +5V = 30A, 3,3V = 28A. totalt 315W, så det skulle jo holde. den gir en stabil strøm, og har fungert fint i over 2 månter nå.

det skal også sies at om maskinen står på i over en dag henger den seg veldig ofte når du prøver å gjøre noe på den. den har aldri vært slik før. så forstår ikke helt hva som er galt jeg. kan det være at det er systemdisken som er i ferd med å ryke?

Hvis du har Qtec strømforsyning, og diskene begynner og oppføre seg rart. Bytt strømforsyning til eit anna merke... fordi Qtec-en begynner og gi Ganske ustabil strøm etter ein stund!!! eg hadde ein Qtec strømforsyning før og ein WDC 120 gb før og etter eit halvt år begynte Qtec-en og kødde... discen rauk til slutt :(

men eg annbefaler deg og bytte strømforsyning så fort så mulig hvis ikkje kan alle diskane dine ryke!!!! og det er kjipt :no:

Endret av MuD
Lenke til kommentar

"og det var ikke den billigste jeg fant i butikken, for å si det sånn" ;)

finner du noe med lavere kvalitet en q-tec skal du lete lenge. hadde 2 q-tec PSU'er før, begge gikk i stykker, så når jeg kom ned til butikken for andre gang gikk han inn på bakrommet og hentet en annen en. "denne ligger på ca 950,- og har veldig høy kvalitet. håper du blir fornøyd nå." sa han. og som sakt gir PSU'en stabil spenning, så jeg kan ikke se at det skulle være noe problem.

men takk for tipset. :)

Lenke til kommentar

Jeg var borti noe lignende for litt siden, og tro det eller ei:

Jeg tok å fikklet med diskene, og det viste seg at det var dårlig kontakt i strømpluggen hos den ene disken. "Presset" forsiktig på den (pluggen) nedover, så stoppen disken litt -- spannt litt ned, spannt opp, og lite "tikk" .. kunne gjenta dette flere ganger.

Byttet til en annen ledig ledning fra PSU-et, satt et rødt merke på den dårlige kontakten, og etter det har det vært bra.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du sørger for godt med luft mellom HDene? Høy temperatur reduserer jo levetiden nokså fort på harddisker... Om du i tillegg har en PSU med dårlig kjøling som skal fore 6 HDer kan det bli varmt der inne?

Edit: Seagate disker har jo også litt høy arbeidstemperatur i utgangspunktet...

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Min 1,5 år gamle Seagate tok også nylig kvelden. Den begynte etterhvert å lage tikkelyder. I windows event-loggen dukket det etterhvert opp mange feilmeldinger. Sjekk om det samme har skjedd hos deg.

Da jeg begynte å kopiere over alle data ble det progressivt verre. Tilslutt hang hele windows og disken var død. Dersom jeg prøvde en windows restart ville ikke engang windows starte opp. Kjørte seatools quick diagnostics og den sa at det mest sannsynelig var noe galt med disken. Full diagnostic testen var det ikke engang noe vits å kjøre. Fikk masse block-errors og det ville tatt et døgn å fullføre!

Dersom du kjøpte disken din før 10oktober(eller var det september?) så har den full 3års garanti fra Seagate. Jeg fikk byttet min disk i en ny en hos forhandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...