Lunaris Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Vel Intel lisensierer jo AMD teknologi da. Så selv om Intel bruker FreeSync så gjør det ikke FreeSync åpent. Adaptive Sync er standarden som er åpen for alle. Adaptive sync ligger i DP-standarden. I motsetning til FreeSync som er i kortet. Aksjekursen til AMD har gått opp mye og. Så markedet forventer helt klart gode tall for AMD og god vekst. Skikkelig bra timing fra AMD. Ikke bare kommer de med svært gode produkter, men i tillegg til at Intel ikke har vært klar med forbedringer så har de problemer med fabrikk og. Kunne ikke vært mye bedre timing. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Alt ligger an på hvor mye vi kjøpere er interesserte i disse chippene eller ikke. Dell og andre firmaer som lager maskiner og laptopper for eksempel, har også lite lyst til å endre på produksjonslinja dems for maskinene sine. Så jo mere vi forbrukere klager, jo kortere tid tar det før disse firmaene skjønner hva de egentlig skal gjøre. Sånn kan det gå, når Intel sover på jobben mens AMD produserer innovative produkter. De prøver jo med AMD i laptop stadig vekk, men salgstallene er stort sett ikke så bra for AMD. Derfor selger de hovedsaklig Intel. Så det er jo pga forbrukere at de selger Intel. For Dell, HP er det likegyldig hvilken CPU som er i maskinen. AMD har bra ytelse, men det er ikke bare ytelse som teller for laptop. Batteritid er viktigere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Vel Intel lisensierer jo AMD teknologi da. Så selv om Intel bruker FreeSync så gjør det ikke FreeSync åpent. Adaptive Sync er standarden som er åpen for alle. Adaptive sync ligger i DP-standarden. I motsetning til FreeSync som er i kortet. Freesync er klassifisert som Open Standard og Royality Free, hva mener du ikke stemmer med det? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Freesync er klassifisert som Open Standard og Royality Free, hva mener du ikke stemmer med det? Du må derimot ha FreeSync HW på kortet. Det er åpent for alle å legge dette inn på sin GPU, men du må altså ha dette AMD utviklede. Adaptive Sync derimot er en VESA standard. Det vil si en faktisk standard. AMD kan lage en AMD-kabel. Så kan alle få lov å bruke denne kabelen og porter uten kostnad. Likevel må du altså bruke en AMD kabel. Hvorfor ikke istedenfor bruke en Displayport kabel som er en standard kabel som alle produsenter lett kan bruke. Jeg forstår ikke hvorfor folk skal bruke AMD sin standard når det finnes en åpen VESA standard implementert over DP? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Du må derimot ha FreeSync HW på kortet. Det er åpent for alle å legge dette inn på sin GPU, men du må altså ha dette AMD utviklede. Adaptive Sync derimot er en VESA standard. Det vil si en faktisk standard. AMD kan lage en AMD-kabel. Så kan alle få lov å bruke denne kabelen og porter uten kostnad. Likevel må du altså bruke en AMD kabel. Hvorfor ikke istedenfor bruke en Displayport kabel som er en standard kabel som alle produsenter lett kan bruke. Jeg forstår ikke hvorfor folk skal bruke AMD sin standard når det finnes en åpen VESA standard implementert over DP? Kan du gi meg kilde på at du MÅ bruke AMD-utviklet teknologi for å følge standarden? Er du sikker på at dette ikke bare er "minste motstands vei"? Kan ikke jeg lese standarden og lage min egen modul som følger samme standard? Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Alt ligger an på hvor mye vi kjøpere er interesserte i disse chippene eller ikke. Dell og andre firmaer som lager maskiner og laptopper for eksempel, har også lite lyst til å endre på produksjonslinja dems for maskinene sine. Så jo mere vi forbrukere klager, jo kortere tid tar det før disse firmaene skjønner hva de egentlig skal gjøre. Sånn kan det gå, når Intel sover på jobben mens AMD produserer innovative produkter.De prøver jo med AMD i laptop stadig vekk, men salgstallene er stort sett ikke så bra for AMD. Derfor selger de hovedsaklig Intel. Så det er jo pga forbrukere at de selger Intel. For Dell, HP er det likegyldig hvilken CPU som er i maskinen. AMD har bra ytelse, men det er ikke bare ytelse som teller for laptop. Batteritid er viktigere. Dette handler også om at AMD's prosessorer ofte ender opp i dårlige maskiner som ville vært dårlige med både Intel og AMD. Jeg ville ikke hatt noe problem med å kjøpe en premium maskin med AMD, bare det var mulig å oppdrive. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Dette handler også om at AMD's prosessorer ofte ender opp i dårlige maskiner som ville vært dårlige med både Intel og AMD. Jeg ville ikke hatt noe problem med å kjøpe en premium maskin med AMD, bare det var mulig å oppdrive. Venter liksom på enda flere konspirasjoner her nå Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Dette handler også om at AMD's prosessorer ofte ender opp i dårlige maskiner som ville vært dårlige med både Intel og AMD. Jeg ville ikke hatt noe problem med å kjøpe en premium maskin med AMD, bare det var mulig å oppdrive. Premium maskiner kjører Intels 15W TDP plattform vanligvis. Her er IPC, boost, div. teknologi som speed step osv svært viktig. Mer viktig en rå ytelse i Cinebench. Og selvfølgelig strømforbruket. Same annet på CPU som videokodec ol. Denne pakken er Intel bedre på. AMD sin plattform er ikke egentlig laget for å kunne slå Intel her, og de gjør heller ikke. Hvis det er premium kan du ikke bare redusere prisen. Du trenger det beste. Og folk bryr seg mer om batteritid enn Cinebench score. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Når det kommer til nyere ryzen for bærbare har Judgement et poeng. I de fleste av maskinene kjøres 2500U eller 2700U med en minnebrikke som kjører på 2133/2400. De ber om at setupen failer. Med 2 minnebrikker og 2666/2933-minne blir ting langt bedre. Den siste testen til tek viste at når produsenten vil så kan AMD være et godt alternativ til Intel i små og lette bærbare. https://www.tek.no/artikler/samletest-baerbare-pc-er-under-10-000-kroner/442451 se på de 2 Huaweiene. Ryzen-pcen støyet mindre, kjørte kjøligere. Den slo mange av de andre Intel-maskinene. I5 Huaweien hadde 11t batteri vs litt over 8t for ryzen, den øt ca 10-15% bedre på cpu-tester og 50% bedre på gpu pga dedikert gpu. Men i5en kosta 33% mer. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Kan du gi meg kilde på at du MÅ bruke AMD-utviklet teknologi for å følge standarden? Er du sikker på at dette ikke bare er "minste motstands vei"? Kan ikke jeg lese standarden og lage min egen modul som følger samme standard? FreeSync is a hardware–software solution that uses DisplayPort Adaptive-Sync protocols to enable smooth, tearing-free and low-latency gameplay Dette står på wikipedia. Så du må altså ha spesiell HW som AMD har utviklet for å bruke det. Om det bare var vanlig Adaptive Sync de brukte så hadde det vært bare det. Så jeg forstår ikke hvorfor alle skal bruke AMD sin versjon når vi har en DP standard utviklet av VESA? Hvorfor ikke promotere globale bransje-standarder? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Når det kommer til nyere ryzen for bærbare har Judgement et poeng. I de fleste av maskinene kjøres 2500U eller 2700U med en minnebrikke som kjører på 2133/2400. De ber om at setupen failer. Med 2 minnebrikker og 2666/2933-minne blir ting langt bedre. Den siste testen til tek viste at når produsenten vil så kan AMD være et godt alternativ til Intel i små og lette bærbare. https://www.tek.no/artikler/samletest-baerbare-pc-er-under-10-000-kroner/442451 se på de 2 Huaweiene. Ryzen-pcen støyet mindre, kjørte kjøligere. Den slo mange av de andre Intel-maskinene. I5 Huaweien hadde 11t batteri vs litt over 8t for ryzen, den øt ca 10-15% bedre på cpu-tester og 50% bedre på gpu pga dedikert gpu. Men i5en kosta 33% mer. Du mener selv med dedikert grafikk så er Intel maskinen klart over AMD maskinen i batteritid. Og av det jeg ser så vinner den i både GPU og CPU over AMD maskinen med dedikert grafikk fra Nvidia. Så Intel versjonen er jo bare klart bedre. Ryzen maskinen er jo bra verdi, men om du vil ha en skikkelig bra PC så er det jo Intel som er valget. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Dedikert grafikk har ingenting å si så lenge maskina switcher til integrert grafikk ved behov, en dedikert gpu bruker bare strøm når den er påslått vet du Ytelsesmessig er de svært like, batterilevetid er den eneste tingen Intel gjør litt bedre pr nå Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Dedikert grafikk har ingenting å si så lenge maskina switcher til integrert grafikk ved behov, en dedikert gpu bruker bare strøm når den er påslått vet du Ytelsesmessig er de svært like, batterilevetid er den eneste tingen Intel gjør litt bedre pr nå Når jeg leste PC anmeldelser litt nøyere for et par år siden så hadde PCer med dedikert GPU alltid dårligere batteritid selv om den var skrudd av. Kanskje har de fikset det. Og 8 timer vs 11 timer er uansett mye. Da det meste av strømtrekket her vil være skjerm, andre komponenter osv. Så når du tar med at KUN CPU utgjør 3 timer så er strømtrekket for AMD betraktelig høyere. Si CPU trekker halvparten av strømmen. Da blir det 5,5 timer trukket av CPU og 5,5 timer resten. Så i AMD maskinen får du da kun 2,5 timer vs 5,5 timer. Plutselig sitter Intel med halve under halve strømbruken som AMD. Kanskje litt dårlig forklart så om du ikke forstod hva jeg prøver å si så skal jeg prøve å forklare bedre. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Tidligere var det et problem, men det ergjort endringer som nå gir minimalt/ikke ekstraforbruk. En vesentlig forskjell er at AMDs integrerte grafikk er langt bedre, den trekker mer strøm enn Intels løsning og er aktiv hele tiden. Der ligger nok mye av forskjellen. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Venter liksom på enda flere konspirasjoner her nå Konspirasjon? Finn meg en premium maskin med AMD . Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Premium maskiner kjører Intels 15W TDP plattform vanligvis. Her er IPC, boost, div. teknologi som speed step osv svært viktig. Mer viktig en rå ytelse i Cinebench. Og selvfølgelig strømforbruket. Same annet på CPU som videokodec ol. Denne pakken er Intel bedre på. AMD sin plattform er ikke egentlig laget for å kunne slå Intel her, og de gjør heller ikke. Hvis det er premium kan du ikke bare redusere prisen. Du trenger det beste. Og folk bryr seg mer om batteritid enn Cinebench score. Det er ikke tvil at Intel har hatt store fordeler som har medført at de har dominert premiumsegmentet, men per dags dato ser jeg ingen grunn til at AMD brikker ikke kan plasseres i gode maskiner. IPC forskjellen er minimal og ytelsen på disse 15W brikkene er crap uansett. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Konspirasjon? Finn meg en premium maskin med AMD . https://www.dell.com/en-us/shop/game-desktops/alienware-area-51-threadripper-edition/spd/alienware-area51-r6 Stasjonær dog Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 https://www.dell.com/en-us/shop/game-desktops/alienware-area-51-threadripper-edition/spd/alienware-area51-r6 Stasjonær dog Premium... 2666MHz memory Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 (endret) Premium... 2666MHz memory Så tregt minne gjør maskina ubrukelig? Han ba om eksempler på premiummaskiner med AMD. Ta en kikk på premium-maskiner med i7 etc fra de store produsentene. Ikke mye 3200+ minne å spore der heller XMP er forøvrig ofte avslått i BIOS, har testa flere gaming-maskiner fra f.eks HP, Dell etc. Endret 26. september 2018 av Cowboystrekk 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Nå er det ikke akkurat noe heksekunst å bytte RAM brikkene da. Men er litt teit at de sparer inn på billigere RAM i en såpass dyr PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå