Gå til innhold

Nå skal frivillige Tesla-eiere hjelpe forhandlerne få unna nye biler


Anbefalte innlegg

Helt feil. Mer elbilsalg betyr ikke at fossilsalget minsker. Du virker ikke å forstå at begge deler kan øke. Og at selv om elbilers andel øker, så øker likevel det totale antallet fossilbiler. Det er derimot veldig logisk. Og det skjer også. Det er virkeligheten. I dag.

 

Vi får mer elbiler. Og mer fossilbiler. Ingen bryr seg om andeler. Tror du klima bryr seg om markedsandeler? Nei det er mengden forurensning som er viktig. Har ikke noe å si om fossilandel faller om antallet øker. Fortsatt verre for miljøet.

 

Det ville vært mye mer miljøvennlig å ikke øke globalt bilsalg frem mot 2025 enn å lage elbiler.

 

Elbil er kompromiss. Vil ikke gi opp bil, men vil redde miljøet litt og. Så elbil blir ikke fult så ille. Et kompromiss.

 

Jeg har jo sagt at begge deler kan øke? Poenget er bare at andelen til elbiler øker langt hurtigere enn total økning i biler. Elbiløkningen er på rundt 60% pr år, mens økningen i totalt antall biler er rundt 3% pr år. Dvs at det kommer ett krysningspunkt hvor fossilbilene vill synke og elbilene øker i antall. Med tallene nevnt over skjer det rundt 2021. Det er såklart ikke så enkelt, og mange faktorer spiller inn. Men det forklarer situasjonen. 

 

Jo det har mye å si om alternativet er 0% andel elbiler... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vært mer miljøvennelig om vi alle flytta ut i skogen og levde på poteter hvis det var poenget ditt.

Poenget var at ingen redde miljøet med å kjøpe elbil. Derimot så kan vi ikke som du sier flytte ut i skogen og leve på poteter, fordi det er jo ikke jorden god nok til :p Så da er det tross alt mye bedre om du kjøper en elbil over bensinbil.Derimot om folk virkelig skulle redde miljøet, altså redusere utslipp så måtte vi ha kuttet vekst i bilsalg. Det vi gjør nå er mindre utslippsvekst, ikke reduksjon i utslipp.

Lenke til kommentar

Poenget var at ingen redde miljøet med å kjøpe elbil. Derimot så kan vi ikke som du sier flytte ut i skogen og leve på poteter, fordi det er jo ikke jorden god nok til :p Så da er det tross alt mye bedre om du kjøper en elbil over bensinbil.Derimot om folk virkelig skulle redde miljøet, altså redusere utslipp så måtte vi ha kuttet vekst i bilsalg. Det vi gjør nå er mindre utslippsvekst, ikke reduksjon i utslipp.

En løsning der folk ikke eier egen bil, men leier el-biler som står til lading på strategiske steder vil nok være en løsning mange plasser. Ser man lengre i fremtiden vil selvkjørende elbiler gjøre det enda mindre poeng å eie egen bil. Men selvkjørende teknologi som vi kan stole på er flere tiår unna. 

 

Om vi virkelig skal redde miljøet må vi nok gå over til fornybar ikke-forurensende transport, kutte ut metan-gass skapende jordbruk, kutte ned på industri, kutte forbruk, svekke befolkningsvekst osv. 

 

Men egentlig det eneste vi kan gjøre skal vi reversere effektene er å finne en metode for å samle CO2 fra atmosfæren på en effektiv måte. 

 

Men å kjøpe elbil fremfor fossilbil er for øyeblikket veldig bra tiltak. Du kan jo se på Kina der de har store avgifter på bruk av fossilbil i byer som ikke er på elbiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jo sagt at begge deler kan øke? Poenget er bare at andelen til elbiler øker langt hurtigere enn total økning i biler. Elbiløkningen er på rundt 60% pr år, mens økningen i totalt antall biler er rundt 3% pr år. Dvs at det kommer ett krysningspunkt hvor fossilbilene vill synke og elbilene øker i antall. Med tallene nevnt over skjer det rundt 2021. Det er såklart ikke så enkelt, og mange faktorer spiller inn. Men det forklarer situasjonen. 

 

Jo det har mye å si om alternativet er 0% andel elbiler... 

Nei, kryssningspunktet er ikke 2021. VAG har som sagt mål på 1 mill. Dvs at de sannsynligvis ikke når krysningspunktet i 2025.

 

Dette er "enkel matte" basert på VAG 2017 tall:

10.7(1+0.043)^7 =14.4 millioner.

 

Altså årlig vekst på 4.3% gir 3,7 millioner biler mer solgt over 7 år. På den tiden skal VAG øke elbilsalget med 1 million. Altså fortsatt 2,7 millioner flere fossilbiler.

 

Du tenker sikkert 4.3% er så lite, 60% er så mye. Elbil vil raskt bli enormt. Men du glemmer hvor stor betydning basisen har.

 

Så fossilsalg vil øke  i forseelig fremtid.

Lenke til kommentar

En løsning der folk ikke eier egen bil, men leier el-biler som står til lading på strategiske steder vil nok være en løsning mange plasser. Ser man lengre i fremtiden vil selvkjørende elbiler gjøre det enda mindre poeng å eie egen bil. Men selvkjørende teknologi som vi kan stole på er flere tiår unna. 

 

Om vi virkelig skal redde miljøet må vi nok gå over til fornybar ikke-forurensende transport, kutte ut metan-gass skapende jordbruk, kutte ned på industri, kutte forbruk, svekke befolkningsvekst osv. 

 

Men egentlig det eneste vi kan gjøre skal vi reversere effektene er å finne en metode for å samle CO2 fra atmosfæren på en effektiv måte. 

 

Men å kjøpe elbil fremfor fossilbil er for øyeblikket veldig bra tiltak. Du kan jo se på Kina der de har store avgifter på bruk av fossilbil i byer som ikke er på elbiler. 

Ja, alt en gjør hjelper!

 

Heldigvis for oss har Kina store problem med lokal forurensning. Og når folk blir rikere i Kina er de ikke villig til å tolerere det lengre. Og om Kina vil redusere lokal forurensning så reduserer de og global. Derimot har de ikke videre reduksjon i global enda, mens lokal har gått endel ned.

 

Også alternativ for Kina å tjene penger siden dette er mye nye industrier hvor Vesten ikke har så stort forsprang.

Lenke til kommentar

Nei, kryssningspunktet er ikke 2021. VAG har som sagt mål på 1 mill. Dvs at de sannsynligvis ikke når krysningspunktet i 2025.

 

Dette er "enkel matte" basert på VAG 2017 tall:

10.7(1+0.043)^7 =14.4 millioner.

 

Altså årlig vekst på 4.3% gir 3,7 millioner biler mer solgt over 7 år. På den tiden skal VAG øke elbilsalget med 1 million. Altså fortsatt 2,7 millioner flere fossilbiler.

 

Du tenker sikkert 4.3% er så lite, 60% er så mye. Elbil vil raskt bli enormt. Men du glemmer hvor stor betydning basisen har.

 

Så fossilsalg vil øke  i forseelig fremtid.

 

Ja det var jo akkurat det jeg sa, det kommer an på mange faktorer. VAG er dog ikke de eneste som produserer biler. 

 

Poenget var uansett at det etter tid vill velte over. 

 

EDIT: Volvo feks planlegger 50% innen 2025 osv. Forøvrig har du bommet, det er VW som satser på 1 million pr år innen 2025, audi satser på 800 000 osv. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Du forstår ikke. Det er ikke mulig å lage så mange elbiler så raskt. Det kommer aldri i livet til å skje. VAG sitt mål er 1 million elbiler.

 

Du kan tro du er smart og si at elbiler kommer til å ta over verden, alle som tviler er dumme. Jeg tviler ikke, men disse årstallene folk sier er faktisk ren idioti. Du kan ikke sitte på et forum og si at innen 2025 så er det 100% elbil, når INGEN produsenter har planer om i NÆRHETEN av de tallene. 

 

Jeg antar ikke noe som helst. Jeg ser på hva produsentene sier. Og ingen land i verden er så dumme at de forbyr fossilkjøretøy uten at det lages nok elkjøretøy til å erstatte.

 

Frankrike og UK har mål om kun elbil etter 2040. 2040. Tyskland sier de vurderer det samme. Kina har ikke satt noen årstall. Norge vurderer 2025. Jeg tror det er mulig for Norge. Derimot er Norge 5 millioner, ikke 8 milliarder. Litt annet med elbil til 5 mill vs 9 milliarder.

 

Jeg tror ikke du helt er klar over hvor mye arbeid det er å bytte over all produksjonen?

 

 

Det er som folkene som tror elfly vil ta over på få år med en gang de får dem til å fungere. Boeing og Airbus har 10 år kø på flyproduksjonen sin. 10 år. Så selv om de stopper ordre for tradisjonelle fly vil de fortsatt bygge i 10 år!

 

 

VAG har satt av 34 milliarder euro til å lage elbiler. Ser du hvor mye penger det er? 34 milliarder euro. Det å skifte over til å lage modellene elektriske koster myyyye penger. Hva tror du skjer med budsjettene til VAG om de skal bruke 34 milliarder euro EKSTRA på et år? Hvor får de folkene? Selv Tesla som kun lager 100K-200K biler har enorme problemer. Tatt maks gjeld. Og så skal VAG på 7 år skifte over til å lage 13 millioner elbiler årlig. Det er så urealistisk som det går an.

 

Hvor mange elbiler planla VW å selge i om 5 år, i 2010? Altså hvor mange forventet de å selge i 2015? Eller 2018 for den saks skyld?

 

Mistenker at VW AG la opp til en langt mindre vekst da, og har måtte endre planene sine kraftig da de så hvordan Tesla, Nissan og trillingene solgte, og senere når de har sett andres satsing. Ser ikke bort i fra at de ambiøse målene de har satt seg nå, kommer til å endres igjen, kanskje både en og to ganger frem til da, og dermed øker mer enn de sier nå.

 

Men det er selvsagt bare min tanke om hva som vil skje i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Hvor mange elbiler planla VW å selge i om 5 år, i 2010? Altså hvor mange forventet de å selge i 2015? Eller 2018 for den saks skyld?

 

Mistenker at VW AG la opp til en langt mindre vekst da, og har måtte endre planene sine kraftig da de så hvordan Tesla, Nissan og trillingene solgte, og senere når de har sett andres satsing. Ser ikke bort i fra at de ambiøse målene de har satt seg nå, kommer til å endres igjen, kanskje både en og to ganger frem til da, og dermed øker mer enn de sier nå.

 

Men det er selvsagt bare min tanke om hva som vil skje i nær fremtid.

Denne teorien gir ingen mening? VAG dobbelt profitten sin i 2017. Og solgte mer biler. De sliter ikke i det hele tatt. De har ikke problem med konkurranse fra Tesla eller Nissan.

 

Om du vil vise at VAG har oppjustert estimatene så kan du jo komme med kilder, jeg har ingen anelse om hva deres tidligere uttalelser er. Jeg har derimot  enda til gode å se noen komme med noe som skal vise at ting har gått raskere enn VAG har trodd. Det VAG sier i sine uttalelser er EU reguleringer. Altså de beveger seg mot el i den farten de gjør pga EU reguleringer. Folk i Norge ser for mye på norsk marked, men for VAG har Norge lite å si. Og uansett så gjør e-Golf det bra i Norge.

 

VAG gjør det utrolig bra, og deres nåværende strategier fungerer utmerket. Salgstallene til Nissan e-leaf og Teslas globalt er forsvinnende små. Jeg vet ikke hvor alle har det for at de skal være så redde for andre selskaps elbil-satsinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne teorien gir ingen mening? VAG dobbelt profitten sin i 2017. Og solgte mer biler. De sliter ikke i det hele tatt. De har ikke problem med konkurranse fra Tesla eller Nissan.

 

Om du vil vise at VAG har oppjustert estimatene så kan du jo komme med kilder, jeg har ingen anelse om hva deres tidligere uttalelser er. Jeg har derimot  enda til gode å se noen komme med noe som skal vise at ting har gått raskere enn VAG har trodd. Det VAG sier i sine uttalelser er EU reguleringer. Altså de beveger seg mot el i den farten de gjør pga EU reguleringer. Folk i Norge ser for mye på norsk marked, men for VAG har Norge lite å si. Og uansett så gjør e-Golf det bra i Norge.

 

VAG gjør det utrolig bra, og deres nåværende strategier fungerer utmerket. Salgstallene til Nissan e-leaf og Teslas globalt er forsvinnende små. Jeg vet ikke hvor alle har det for at de skal være så redde for andre selskaps elbil-satsinger?

 

VAG har selv sagt at de pga Tesla har startet elektrifisering tidligere, og satser mer enn de selv hadde lagt opp til. 

 

https://www.tu.no/artikler/na-er-audis-forste-elbil-lansert-den-norske-prisen-er-endelig-bekreftet/446339

Lenke til kommentar

Jeg tipper dette kan være sant for norge. Men for verden? Neppe.

Snakket så klart om Norge, da det var i forbindelse med diskusjonen rundt Norges mål om null salg av fossilbiler i 2025.

 

Jeg tror ikke salget av fossilbiler globalt er null verken i 2030 eller 2040. Men salget vil nok være lavere enn i dag. Nå er det ganske vanskelig å si veldig sikkert akkurat hvordan utviklingen vil være, men jeg har tro på et salg på noe ala 10-15 millioner elbiler i 2025 og 20-30 millioner elbiler i 2030. Og i 2040 kanskje 60-80 millioner. Kan godt være at vi er nærmere 2050 før fossilbilsalget nærmer seg null globalt.

 

Men jeg håper jo at jeg er litt konservativ, og det kan skje raskere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

VAG har selv sagt at de pga Tesla har startet elektrifisering tidligere, og satser mer enn de selv hadde lagt opp til. 

 

https://www.tu.no/artikler/na-er-audis-forste-elbil-lansert-den-norske-prisen-er-endelig-bekreftet/446339

Han sa at pga Tesla så startet de med å levere modeller til markedet tidligere. Han sa aldri at de økte produksjonsmålene sine. At de reviderte planer for hvor mye penger de skulle spare.

 

Husk den Audien har 10K forhåndsbestillinger. Det er ingenting. De produserer kun svært få biler. Så de holder tilbake med vilje. Om de selger 10K slike eller bare lager 10 stk som testeksemplarer og aldri selger dem påvirker det ikke utvikling. VAG vil jo vente til teknologien er skikkelig bra slik at de kan komme med billige, gode elbiler som de kan tjene penger på å selge før de produserer store antall. Ellers så kutter de ned egne marginer. Og du vil ikke selge produkt som du tjener mindre på.

 

Derimot må de selge et symbolantall biler av PR årsaker pga Tesla. Ellers tror folk de ligger bak i utviklingen.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Musk løy om at han bygde bil-trailere og det å bygge bil-trailere er en dårlig idé.

Nei, han løy ikke om det, og om det er en dårlig ide eller ikke vet ikke du noe om. Men poenget var at du først påstår at han lyver, for så å kritisere ham for at det er en dårlig ide å faktisk gjøre det. Altså en åpenbar selvmotsigelse, men hva som helst for å sverte Musk og Tesla, ikke sant?

 

 

 

Så bilanalytikere tar feil?

Ja, analytikere tar veldig ofte feil. De driver med ren gjetning.

 

Elbil er kompromiss. Vil ikke gi opp bil, men vil redde miljøet litt og. Så elbil blir ikke fult så ille. Et kompromiss.

Nei, elbil er slett ikke nødvendigvis noe kompromiss. Mange foretrekker elbil og vil aldri tilbake til gammeldagse biler igjen.

 

Gammeldagse biler er for eksempel trege og tungvindte, og det er mange deler som kan ta kvelden.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Gammeldagse biler er for eksempel trege og tungvindte, og det er mange deler som kan ta kvelden.

Trege og tungvinte, på hvilke måter?

Hva har du av erfaring rundt moderne "gammeldagse" biler som du hele tiden sier (gjerne Tysk premium med godt motor og utstyr, ikke norsk ribbet med strikkmotor).

Jeg hører mange som priser elbiler til himmelen og forbi, men når jeg spør dem om akkurat dette blir de forbausende stille. Det viser seg som regel at de nesten alltid har kjørt rundt utelukkende i gamle vrak, og så sammenligner de disse mot sin nye elbil.

Bare de siste 5 til 10 årene har forbrenningsmotorer, girkasser og tech i nyere premiumbiler gjort store steg.

Dessverre gjør norsk avgiftspolitikk det umulig å eie nyere tysk premium med bra størrelse og motor (I Europeisk sammenheng, ikke norsk).

Nordmenn ser at det ruller mange elbiler på norske veier og tror at sånn er det overalt, men nei. Det finnes for få modeller og bruksområder og prisene er hinsides enhver fornuft hvis man trekker fra norsk sponsing. Så, ja, elbiler har fortsatt en lang lang vei å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke sannsynliggjort at han har løyet en eneste gang. Men han er evig optimist.

Vel han løy om at Tesla hadde sendt søknad til norske myndigheter om å få lov til å bruke mobile verksted. Norske myndigheter har ingen søknad inne. Så en løgn der. Løgnene er det mange av så ikke vanskelig å finne. Blir som å si at Trump ikke har sagt en eneste løgn dette her. Men kanskje du setter Elon Musk > Norge? Og tror norske myndigheter lyver? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel han løy om at Tesla hadde sendt søknad til norske myndigheter om å få lov til å bruke mobile verksted. Norske myndigheter har ingen søknad inne. Så en løgn der. Løgnene er det mange av så ikke vanskelig å finne. Blir som å si at Trump ikke har sagt en eneste løgn dette her. Men kanskje du setter Elon Musk > Norge? Og tror norske myndigheter lyver?

Han har aldri sagt at Tesla hadde sendt en søknad.
Lenke til kommentar

VAG har selv sagt at de pga Tesla har startet elektrifisering tidligere, og satser mer enn de selv hadde lagt opp til. 

 

https://www.tu.no/artikler/na-er-audis-forste-elbil-lansert-den-norske-prisen-er-endelig-bekreftet/446339

VW og andre konkurrenter har ofte omtalt Musk og Tesla på en flatterende måte. Det rimer dårlig med Tesla-menighetens konspirasjonsteorier om at "alle" er ute etter Tesla og Musk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...