Gå til innhold

Nå skal frivillige Tesla-eiere hjelpe forhandlerne få unna nye biler


Anbefalte innlegg

Åjja, så bare vi alle kjøper tesla så løser den biten seg?

 

Dere avgiftssnyltere kommer med imponerende logiske kvantesprang for å rettferdiggjøre at dere ikke ønsker å bidra til fellesskapet.

Nei, en hvilken som helst elbil vil duge.

 

De som kjøper elbil bidrar til fellesskapet på den måten at de skaper et market som gjør det mulig for enda flere å lage elbil slik at man kan erstatte giftige, klimaskadelige biler med renere biler.

 

Men hvis du kaller de som kjøper elbil for snyltere så kan man jo kalle de som kjøper fossilbil for mordere og miljøødeleggere, siden de både spyr ut CO2 som fører til klimaendringer, samt giftstoffer lokalt som gir helseskader og død. Gratulerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett spørsmål til slutt. Når/hvis du kjører Oslo-Trondheim hvor stopper du for "påfyll"?

De gangene jeg kjører her så skal jeg som regel helt til Bodø, så det varierer litt med hvor det passer utifra hvor man skal overnatte o.l. Det varierer også med avreisetidspunkt når man blir sulten og føler for å ta en pause. Og jeg har vekslet litt mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen for variasjon. Dette har gjort at jeg har stoppet på de fleste superladerne mellom Oslo og Trondheim. (Eneste jeg ikke har vært på er Vinstra.)

 

Men skulle jeg si noe generelt, så vil jeg si at på veien nordover blir det enten Alvdal eller Dombås, og så Berkåk. Og på veien sørover blir det enten Alvdal eller Dombås, og så Nebbenes.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i ditt irrasjonelle hat klarer du ikke engang å være konsekvent. Først var vinklingen din at Musk løy om dette, og nå er vinklingen at det er en dårlig ide?

Det stemmer. Musk løy om at han bygde bil-trailere og det å bygge bil-trailere er en dårlig idé.

 

Har du foresten tenkt på oppfordringen om å delta i diskusjonen uten å kalle folk "hatere"? Det begynner å bli litt slitt og er et tegn på at du ikke har spesielt mye å fare med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer. Musk løy om at han bygde bil-trailere og det å bygge bil-trailere er en dårlig idé.

 

Har du foresten tenkt på oppfordringen om å delta i diskusjonen uten å kalle folk "hatere"? Det begynner å bli litt slitt og er et tegn på at du ikke har spesielt mye å fare med.

 

Hvordan vet du at han har løyet om bil-trallene? Han sa vell det her om dagen, så de kan jo ikke ha produsert særlig mange av de..

Lenke til kommentar

Nå babler du, jeg svarte konsekvent på det du feilaktig påsto. Elbiler er i enorm vekst verden over, innen 2025 vill de være enormt store om veksten ikke avtar. Det er enkel matematikk. 

Så bilanalytikere tar feil? Og bilmarkedet kan forutsees med enkel matematikk? Så enhver som har gått på VGS kan klare å spå det basert på en enkel formel?

 

Det er en artikkel på TU.no nå. Der er VAG med planer om 1 millioner elbiler solgt i 2025. De solgte 11 millioner biler i 2017.  Så om de selger 13 millioner biler i 2025 og 1 million av dem er elektriske så selger de mer fossilbiler i 2025 enn 2017.

 

Eller tenker du kanskje Tesla skal selge 30 millioner elbiler i 2025?

 

Det å vite hvor mye elbiler som selges i 2025 er ikke så vanskelig. De fleste selskap har planene klare. Og ingen sted i de planene vil elbiler være i nærheten av fossilsalget. Nok til å forsyne små land som Norge med 100% elektrisk, men ikke verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bilanalytikere tar feil? Og bilmarkedet kan forutsees med enkel matematikk? Så enhver som har gått på VGS kan klare å spå det basert på en enkel formel?

 

Det er en artikkel på TU.no nå. Der er VAG med planer om 1 millioner elbiler solgt i 2025. De solgte 11 millioner biler i 2017.  Så om de selger 13 millioner biler i 2025 og 1 million av dem er elektriske så selger de mer fossilbiler i 2025 enn 2017.

 

Eller tenker du kanskje Tesla skal selge 30 millioner elbiler i 2025?

 

Det å vite hvor mye elbiler som selges i 2025 er ikke så vanskelig. De fleste selskap har planene klare. Og ingen sted i de planene vil elbiler være i nærheten av fossilsalget. Nok til å forsyne små land som Norge med 100% elektrisk, men ikke verden.

 

Nei, jeg sa din påstand var feil. Og det var den. 

 

VW feks skal bare selge elektrisk i Norge fra 2024. 

Lenke til kommentar

Det globale elbil-salget har økte med 54% i 2017. Norge har den høyeste markedsandelen, mens Kina har det største markedet. Der økte salget med 50% i 2017. Kina og flere andre land vurderer forbud mot salg av fossilbiler. (Kilde TU.no)

Å anta noe er ikke alltid så lurt. Det er av og til fint å kunne ha dekning for sine påstander.

 

Og nå skal jeg gjøre samme feilen: Min antakelse er at motstandere av elbil også var motstandere av DAB. Og at de samme var motstandere av ADSL når det tok over for oppringt internett, og påsto at internett var en boble som snart ville sprekke.

Du forstår ikke. Det er ikke mulig å lage så mange elbiler så raskt. Det kommer aldri i livet til å skje. VAG sitt mål er 1 million elbiler.

 

Du kan tro du er smart og si at elbiler kommer til å ta over verden, alle som tviler er dumme. Jeg tviler ikke, men disse årstallene folk sier er faktisk ren idioti. Du kan ikke sitte på et forum og si at innen 2025 så er det 100% elbil, når INGEN produsenter har planer om i NÆRHETEN av de tallene. 

 

Jeg antar ikke noe som helst. Jeg ser på hva produsentene sier. Og ingen land i verden er så dumme at de forbyr fossilkjøretøy uten at det lages nok elkjøretøy til å erstatte.

 

Frankrike og UK har mål om kun elbil etter 2040. 2040. Tyskland sier de vurderer det samme. Kina har ikke satt noen årstall. Norge vurderer 2025. Jeg tror det er mulig for Norge. Derimot er Norge 5 millioner, ikke 8 milliarder. Litt annet med elbil til 5 mill vs 9 milliarder.

 

Jeg tror ikke du helt er klar over hvor mye arbeid det er å bytte over all produksjonen?

 

 

Det er som folkene som tror elfly vil ta over på få år med en gang de får dem til å fungere. Boeing og Airbus har 10 år kø på flyproduksjonen sin. 10 år. Så selv om de stopper ordre for tradisjonelle fly vil de fortsatt bygge i 10 år!

 

 

VAG har satt av 34 milliarder euro til å lage elbiler. Ser du hvor mye penger det er? 34 milliarder euro. Det å skifte over til å lage modellene elektriske koster myyyye penger. Hva tror du skjer med budsjettene til VAG om de skal bruke 34 milliarder euro EKSTRA på et år? Hvor får de folkene? Selv Tesla som kun lager 100K-200K biler har enorme problemer. Tatt maks gjeld. Og så skal VAG på 7 år skifte over til å lage 13 millioner elbiler årlig. Det er så urealistisk som det går an.

Lenke til kommentar

 

Helt klart tesla som trenger hjelp i brukmarketed ja  :huh: 
hostDieselgateVolkswagenhost
 
okei okei...Tesla har bare i praksis vært i salg siden 2013 (model s, kjøpte selv en i 2013), så hvis vi avgrenser søket til 2013 og opp, så er det fortsatt 4357 Volkswagen til salgs....

 

 

Folk sier alltid det. VAG hahaha, dieselgate hahaha. VAG er ferdig, gammelt selskap. Ingen vil ha VAG.

 

VAG dobblet profitten sin i 2017. God økning i salgstall også. VAG går bedre enn noen sinne. Folk som tror at det går dårlig med VAG pga noen dieselbiler følger ikke med. Eneste problemet med diesel for VAG er EU reguleringer. Veldig mange i Europa bryr seg ikke om dieselutslipp om de får bilen billigere. Folk gjør i Norge, Tyskland, men det har lite å si. Stort sett hele Europa har hatt god oppgang i solgte VAG dieselbiler siden de falt i pris.

Lenke til kommentar

Nei, jeg sa din påstand var feil. Og det var den. 

 

VW feks skal bare selge elektrisk i Norge fra 2024.  

 

Påstanden min var at selv om elbiler øker i salgsantall så øker og fossilsalget. Antall nye elbiler solgt er lavere enn årlig vekst i bilmarkedet. Så selv om vi får mer elbiler, får vi og mer fossilbiler.

 

Jeg tror at innen 2025 så kan vi se at fossilbilsalget sin vekst stopper, og kanskje avtar noe. Elbilsalg vil derimot være klart under 10% likevel. Jada de kan selge 100% elektrisk i Norge. Bra for oss, men jeg snakker hele verden. Så påstanden min er ikke feil. Fordi ingen bilselskaper har planer om så store antall elbiler.

Lenke til kommentar

Påstanden min var at selv om elbiler øker i salgsantall så øker og fossilsalget. Antall nye elbiler solgt er lavere enn årlig vekst i bilmarkedet. Så selv om vi får mer elbiler, får vi og mer fossilbiler.

 

Jeg tror at innen 2025 så kan vi se at fossilbilsalget sin vekst stopper, og kanskje avtar noe. Elbilsalg vil derimot være klart under 10% likevel. Jada de kan selge 100% elektrisk i Norge. Bra for oss, men jeg snakker hele verden. Så påstanden min er ikke feil. Fordi ingen bilselskaper har planer om så store antall elbiler.

 

Nei, det var faktisk helt motsatt:

 

 

 

 om elbil går raskt frem i Norge og mål om at alle nybiler i 2025 skal være elektriske er realistisk for Norge så er det ikke det i resten av verden

 

Det var dette jeg kommenterte. Hvordan kan denne påstanden stemme:

 

 

 

Så selv om vi får mer elbiler, får vi og mer fossilbiler.

 

Når en ser at markedsandelen til elbiler øker verden over? 

 

Jeg har aldri sagt at din fremtidige spådom er feil, for det kan jeg umulig vite. Jeg har sagt at din påstand om nåværende tilstand og tidligere tilstand er feil.

Lenke til kommentar

Nei, det var faktisk helt motsatt:

 

 

Det var dette jeg kommenterte. Hvordan kan denne påstanden stemme:

 

 

Når en ser at markedsandelen til elbiler øker verden over? 

 

Jeg har aldri sagt at din fremtidige spådom er feil, for det kan jeg umulig vite. Jeg har sagt at din påstand om nåværende tilstand og tidligere tilstand er feil.

Tror du misforstår.

 

Norge er  100% elbiler i 2025 realistisk. Vet ikke OM det skjer, det er jo opp til politikere. Derimot så vil en kunne klare det. Det tror jeg. Vi har allerede god andel på elbilsalg. 

 

Derimot vil det fysisk ikke lages nok elbiler til hele verden. Så at alle biler i 2025 er elektriske er helt umulig. For verden. For de kun 5 millioner i Norge mulig. Verden helt umulig.

 

Markedsandelen til elbiler øker, fordi selv 1 elbil er mer enn 0.... Jeg skal forklare dette enkelt.

 

Porche-land kjøper 10 millioner biler årlig (2017). I 2025 så planlegger de å kjøpe 12 millioner biler. Herav 1 million elektriske. Dette tilsvarer en årlig vekst per år mellom 2017 og 2025 som er ekstrem! Likevel så vil de i 2025 kjøpe 11 millioner fossilbiler vs 10 million for 2017. Så elbilandelen er større. Veksten er enorm. Og fossilbiler selges i større antall enn noen gang før.

 

Folk tror ofte at siden elbilsalg øker, markedsandel øker at det blir mindre fossilbiler. Derimot tar de ikke med at hele markedet øker.

 

 

Det er som når du har 1 million i banken og har 0.5% rente. Folk tror de får mer penger. Og så kommer inflasjon på 2% og du mister faktisk penger.

 

Eller økonomien til Norge vokser 1%, men verdensøkonomien vokser 3%. Da har Norge sin økonomi hatt en relativ nedgang. Vi burde i det minste klare å vokse lik global vekst hvert år. Det å vokse 1% er veldig dårlig. Noen vil si " vi vokser, så bra", men det er ikke det..

 

Så se på eksempelet mitt. Det er ikke bedre for miljøet. Vi får mer fossilbiler. Vi bruker CO2 på å lage elbilene. Det er selvfølgelig bedre enn om alle bilene var fossil, men utslipp fra bilindustri øker likevel på alle områder. Og kommer til å øke frem til 2025 hvertfall.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Derimot vil det fysisk ikke lages nok elbiler til hele verden. Så at alle biler i 2025 er elektriske er helt umulig. For verden. For de kun 5 millioner i Norge mulig. Verden helt umulig.

 

Dette har jeg verken eller kommer aldri til å påstå heller, så ser ikke helt hvorfor du nevner det. 

 

 

arkedsandelen til elbiler øker, fordi selv 1 elbil er mer enn 0.... Jeg skal forklare dette enkelt.

 

Porche-land kjøper 10 millioner biler årlig (2017). I 2025 så planlegger de å kjøpe 12 millioner biler. Herav 1 million elektriske. Dette tilsvarer en årlig vekst per år mellom 2017 og 2025 som er ekstrem! Likevel så vil de i 2025 kjøpe 11 millioner fossilbiler vs 10 million for 2017. Så elbilandelen er større. Veksten er enorm. Og fossilbiler selges i større antall enn noen gang før.

 

Folk tror ofte at siden elbilsalg øker, markedsandel øker at det blir mindre fossilbiler. Derimot tar de ikke med at hele markedet øker.

 

 

Det er som når du har 1 million i banken og har 0.5% rente. Folk tror de får mer penger. Og så kommer inflasjon på 2% og du mister faktisk penger.

 

Eller økonomien til Norge vokser 1%, men verdensøkonomien vokser 3%. Da har Norge sin økonomi hatt en relativ nedgang. Vi burde i det minste klare å vokse lik global vekst hvert år. Det å vokse 1% er veldig dårlig. Noen vil si " vi vokser, så bra", men det er ikke det..

 

Så se på eksempelet mitt. Det er ikke bedre for miljøet. Vi får mer fossilbiler. Vi bruker CO2 på å lage elbilene. Det er selvfølgelig bedre enn om alle bilene var fossil, men utslipp fra bilindustri øker likevel på alle områder. Og kommer til å øke frem til 2025 hvertfall.

 

Du snakker bare om fremtiden, se på fortiden heller. Der ligger svaret. Elbilandelen øker, dvs at fossilbil andelen synker. At det totalt sett selges mer biler spiler liten rolle. Man må se på markedsandeler, at det selges flere biler er en naturlig greie da vi øker i total befolkning. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Du snakker bare om fremtiden, se på fortiden heller. Der ligger svaret. Elbilandelen øker, dvs at fossilbil andelen synker. At det totalt sett selges mer biler spiler liten rolle. Man må se på markedsandeler, at det selges flere biler er en naturlig greie da vi øker i total befolkning. 

Helt feil. Mer elbilsalg betyr ikke at fossilsalget minsker. Du virker ikke å forstå at begge deler kan øke. Og at selv om elbilers andel øker, så øker likevel det totale antallet fossilbiler. Det er derimot veldig logisk. Og det skjer også. Det er virkeligheten. I dag.

 

Vi får mer elbiler. Og mer fossilbiler. Ingen bryr seg om andeler. Tror du klima bryr seg om markedsandeler? Nei det er mengden forurensning som er viktig. Har ikke noe å si om fossilandel faller om antallet øker. Fortsatt verre for miljøet.

 

Det ville vært mye mer miljøvennlig å ikke øke globalt bilsalg frem mot 2025 enn å lage elbiler.

 

Elbil er kompromiss. Vil ikke gi opp bil, men vil redde miljøet litt og. Så elbil blir ikke fult så ille. Et kompromiss.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Helt feil. Mer elbilsalg betyr ikke at fossilsalget minsker. Du virker ikke å forstå at begge deler kan øke. Og at selv om elbilers andel øker, så øker likevel det totale antallet fossilbiler. Det er derimot veldig logisk. Og det skjer også. Det er virkeligheten. I dag.

 

Vi får mer elbiler. Og mer fossilbiler. Ingen bryr seg om andeler. Tror du klima bryr seg om markedsandeler? Nei det er mengden forurensning som er viktig. Har ikke noe å si om fossilandel faller om antallet øker. Fortsatt verre for miljøet.

 

Det ville vært mye mer miljøvennlig å ikke øke globalt bilsalg frem mot 2025 enn å lage elbiler.

 

Elbil er kompromiss. Vil ikke gi opp bil, men vil redde miljøet litt og. Så elbil blir ikke fult så ille. Et kompromiss.

Ville vært mer miljøvennelig om vi alle flytta ut i skogen og levde på poteter hvis det var poenget ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...