Gå til innhold

Nå skal frivillige Tesla-eiere hjelpe forhandlerne få unna nye biler


Anbefalte innlegg

 

Folk må og huske Norge ikke er lik verden. Selv om elbil går raskt frem i Norge og mål om at alle nybiler i 2025 skal være elektriske er realistisk for Norge så er det ikke det i resten av verden. Selvfølgelig veldig bra at Norge er foregangsland og viser andre at det er fullt mulig. Derimot så har ikke elbiler kommet veldig langt globalt, og fossilsalg er stadig økende.

Det er mange som har samme mål og elbil er i sterk vekst verden over. Øker prosentvis langt mer enn i Norge pr år i store deler av verden.

Tyskland solgte over1,8 millioner nye biler første halvår. Av dem var 17 000! elbiler. En økning på 6000 fra året før. Kaller du det en sterk økning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei Tesla passer ikke meg. Tesla er den med best rekkevidde og flest hk men forsatt passer den ikke meg. Dra med ei biltralle som med bil på veier litt over 2 tonn Oslo-Trondheim blir en drøy tur med en Tesla X. Hvor mye synker rekkevidden med det på slep vinterstid?

Kan nok forvente omkring 150-250 km rekkevidde på vinteren med bilhenger og bil på et par tonn. (Det kommer veldig an på luftmotstanden/formen på bilen, og de faktiske kjøreforholdene.) Sier vi 150 km trygg rekkevidde bør man da lade ca fire ganger i 30 minutter.

 

Ville foreslå Lillehammer, Vinstra, Dombås, Berkåk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

God idé! Om noen ønsker å prøvekjøre Tesla(Model S p90d) så bare si ifra. Meget morro og nogenlunde fornuftig bil :)

 

Holder til i Arendal, Aust-Agder.

Hei, jeg vil prøvekjøre Tesla bilen din i 40 minus i Kautokeino over nyttår. Send meg pm på email: [email protected]. Obs. er ikke ladestasjoner i Kautokeino.  

Du kan kanskje få noen tips av Kjell Roger som bor i Kautokeino.

https://www.tv2.no/broom/10098491/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som når Kina er nummer 1 i verden på utbygging av fornybar energi. De er og nummer 1 i verden i utbygging av energi. De hadde faktisk en mindre reduksjon i utslipp, men hjulpet av mindre økning i økonomi. Så tingen er at selv om de har stor økning i fornybar energi så kommer en god del forurensende anlegg også. De store vekstmarkedene i dag er utviklingsland. De er veldig prissensitive. Så her må elbiler bli lønnsomme uten fordeler før folk kommer til å kjøpe i stor stil. Kina virker som kommer til å gå ok med mye nasjonale selskap som satser på elbiler, men du har og marked som India eksempelvis. 

 

Selv om elbiler vokser raskt har vi fortsatt økning i salg av fossilbiler. Jeg tror ikke det skal mye til før vi ser at salget av fossil ikke blir høyere per år, men det er langt ifra det og få stor andel av nysalget av biler over på elbil. Og enda lengre igjen til andelen elbiler begynner å bli høy. Det tar lang tid å snu et så stort marked.

 

Nå babler du, jeg svarte konsekvent på det du feilaktig påsto. Elbiler er i enorm vekst verden over, innen 2025 vill de være enormt store om veksten ikke avtar. Det er enkel matematikk. 

Lenke til kommentar

Nei Tesla passer ikke meg. Tesla er den med best rekkevidde og flest hk men forsatt passer den ikke meg. Dra med ei biltralle som med bil på veier litt over 2 tonn Oslo-Trondheim blir en drøy tur med en Tesla X. Hvor mye synker rekkevidden med det på slep vinterstid? Hva blir mitt alternativ når det ikke skal selges "fossilbiler" etter 2025? Skal jeg straffes med hundrevis av % i avgifter fordi det ikke er noe alternativ for mitt bruk? Greit med elbil men da får de lage de så dem passer aller før de legger på avgifter til fossil. Har liten tro de får det til før 2025...

 

Det der får du ta med til ett annet bord, for det har ikke jeg noe med å gjøre. Det er vell uansett bare privatbilene det er snakk om, så nyttekjøretøy kommer det nok til å være mye å velge i mellom. 

Lenke til kommentar

Tyskland solgte over1,8 millioner nye biler første halvår. Av dem var 17 000! elbiler. En økning på 6000 fra året før. Kaller du det en sterk økning?

 

Nå har jeg ikke verifisert tallene dine, men 17000/6000 er 283%. Så ja det vill jeg absolutt si er en sterk økning, noe annet ville vært veldig rart. Si det fortsetter:

 

2024: 

17466163,9 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei Tesla passer ikke meg. Tesla er den med best rekkevidde og flest hk men forsatt passer den ikke meg. Dra med ei biltralle som med bil på veier litt over 2 tonn Oslo-Trondheim blir en drøy tur med en Tesla X. Hvor mye synker rekkevidden med det på slep vinterstid?

Kan nok forvente omkring 150-250 km rekkevidde på vinteren med bilhenger og bil på et par tonn. (Det kommer veldig an på luftmotstanden/formen på bilen, og de faktiske kjøreforholdene.) Sier vi 150 km trygg rekkevidde bør man da lade ca fire ganger i 30 minutter.

 

Ville foreslå Lillehammer, Vinstra, Dombås, Berkåk.

Ja sier vi 150 km så kommer en ikke til Lillehammer engang. :) Ikke trivelig og se rekkevidden krabbe ned mot 0 når en er ute å kjøre. Blir mange stopp. Nå så stopper jeg en gang på Fryatun og spiser middag der. En 30 min stopp er nok for min del. Så da vil jeg alså bruke minst 1 og en halv time lenger tid me en elbil hvis det ikke er kø på ladestasjonene da. Ser jo at det hoper seg opp på de stasjonene på særlig fredag-søndag. Hvordan blir det problemet i 2025 når mange 10 000 vis av flere elbiler er på veiene? Med den farten ladestasjoner bygges ut blir det stor problemer med lading.

 

Nei nå er ikke dette rette tråden for sånne spørsmål så skal gi meg i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Ja, du skal straffes fordi du kjører giftige biler som også bidrar i altfor stor grad til global oppvarming.

Åjja, så bare vi alle kjøper tesla så løser den biten seg?

 

Dere avgiftssnyltere kommer med imponerende logiske kvantesprang for å rettferdiggjøre at dere ikke ønsker å bidra til fellesskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg ikke verifisert tallene dine, men 17000/6000 er 283%. Så ja det vill jeg absolutt si er en sterk økning, noe annet ville vært veldig rart. Si det fortsetter:

 

2024: 

17466163,9 

 

Tror du må ta det statistikkurset på nytt igjen, evt få tilbake studiepoengene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tyskland solgte over1,8 millioner nye biler første halvår. Av dem var 17 000! elbiler. En økning på 6000 fra året før. Kaller du det en sterk økning?

 

Nå har jeg ikke verifisert tallene dine, men 17000/6000 er 283%. Så ja det vill jeg absolutt si er en sterk økning, noe annet ville vært veldig rart. Si det fortsetter:

 

2024:  17466163,9 

Jeg ser på Motor som en seriøs aktør så tallene stemmer nok de. :) Syntes du elbilsalget av det som selges totalt i Tyskland er i sterk utvikling? Om de selger 6000 flere elbiler blir det uannsett bare en dråpe i havet. Lille Norge selger flere elbiler enn Tyskland og alle andre land i Europa. Hvorfor bruker noen fabrikker i Tyskland 73 milliarder på og videreutvikle bensin/dieselmotorer hvis det ikke er fremtiden? Er jo som og kaste penger ut av vinduet det. Det er millioner av tyskere som må parkere i veiene der de bor. Hvordan skal lading utføres? Med skjøtelendninger? Ser jo fordelene med elbiler men å få gjennomført det i alle land vil koste enorme summer. Begynner de å avgiftbelegge fossilbiler så er de som styrer ferdige. Da blir det bråk.

Lenke til kommentar

Ja sier vi 150 km så kommer en ikke til Lillehammer engang. :)

Hvis det er snøstorm med kraftig motvind og man trekker en høy boksete bil, så kan man vurdere å stoppe innom Nebbenes og toppe opp litt før man kjører til Lillehammer. Men det vil tilnærmet aldri være behov for det.

 

Ikke trivelig og se rekkevidden krabbe ned mot 0 når en er ute å kjøre. Blir mange stopp. Nå så stopper jeg en gang på Fryatun og spiser middag der. En 30 min stopp er nok for min del. Så da vil jeg alså bruke minst 1 og en halv time lenger tid me en elbil hvis det ikke er kø på ladestasjonene da.

Kø er veldig sjeldent. Etter 52.000 km har jeg stått totalt ca 2 minutter i kø. Men ja, det kan hende du vil måtte bruke inntil 1,5 timer ekstra. For de aller fleste vil dette være uproblematisk, ettersom de sjeldent må frakte en 2 tonns bil 500 km, men om du gjør det veldig ofte så kan det være lurt å vente litt.

 

Tesla Pickup vil trolig være en mye bedre bil for jobben. Om den blir som jeg forventer, så vil den ha nærmere 200 kWh batteri, og da kan trygg rekkevidde være nærmere 300 km når man tekker en stor bil på bilhenger. Med større batteri kan man også lade raskere, så da kan det godt hende du klarer deg med kun ett stopp på ~45 minutter.

 

Men da må du nok vente til nærmere 2025.

Ser jo at det hoper seg opp på de stasjonene på særlig fredag-søndag. Hvordan blir det problemet i 2025 når mange 10 000 vis av flere elbiler er på veiene? Med den farten ladestasjoner bygges ut blir det stor problemer med lading.

Lillehammer kan være litt utfordrende. Kan hende pausen blir f.eks 45 minutter i stedet for 30 minutter. Men de andre har rikelig kapasitet, og Tesla bygger ut i raskt takt. Snart kommer det supercharger ved Mjøstårnet i Brummundal som vil da avlaste Lillehammer. Ser ut til å bli rundt 30 ladeplasser, altså tre ganger større enn superladerstasjonen i Lillehammer. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Hvis det er snøstorm med kraftig motvind og man trekker en høy boksete bil, så kan man vurdere å stoppe innom Nebbenes og toppe opp litt før man kjører til Lillehammer. Men det vil tilnærmet aldri være behov for det.

 

Kø er veldig sjeldent. Etter 52.000 km har jeg stått totalt ca 2 minutter i kø. Men ja, det kan hende du vil måtte bruke inntil 1,5 timer ekstra. For de aller fleste vil dette være uproblematisk, ettersom de sjeldent må frakte en 2 tonns bil 500 km, men om du gjør det veldig ofte så kan det være lurt å vente litt.

 

Tesla Pickup vil trolig være en mye bedre bil for jobben. Om den blir som jeg forventer, så vil den ha nærmere 200 kWh batteri, og da kan trygg rekkevidde være nærmere 300 km når man tekker en stor bil på bilhenger. Med større batteri kan man også lade raskere, så da kan det godt hende du klarer deg med kun ett stopp på ~45 minutter.

 

Men da må du nok vente til nærmere 2025.

Lillehammer kan være litt utfordrende. Kan hende pausen blir f.eks 45 minutter i stedet for 30 minutter. Men de andre har rikelig kapasitet, og Tesla bygger ut i raskt takt. Snart kommer det supercharger ved Mjøstårnet i Brummundal som vil da avlaste Lillehammer. Ser ut til å bli rundt 30 ladeplasser, altså tre ganger større enn superladerstasjonen i Lillehammer.

Jobber du med å fronte tesla i sosiale medier, eller er du uføretrygdet med aksjekapital og ubegrenset fritid?

 

 

Ser at du også har en profil på elbilforum. Tråden om feil på tesla der inne anbefales. Kvalitetskontroll faller fullstendig bort når målet er å levere maks antall biler på kortest mulig tid.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Tror du må ta det statistikkurset på nytt igjen, evt få tilbake studiepoengene

 

Tror du bør klappe igjen, det var ingen feil i det som ble påstått over. Det er selvfølgelig ikke slik det foregår, sannsynligvis øker det langt mer de kommende årene(de veksten ikke er lineær om dagen, den er ekstremt økende) for så å avta når det nærmer seg større salg. En annen ting er hvor mye produsentene klarer å levere. 

Lenke til kommentar

Jeg ser på Motor som en seriøs aktør så tallene stemmer nok de. :) Syntes du elbilsalget av det som selges totalt i Tyskland er i sterk utvikling? Om de selger 6000 flere elbiler blir det uannsett bare en dråpe i havet. Lille Norge selger flere elbiler enn Tyskland og alle andre land i Europa. Hvorfor bruker noen fabrikker i Tyskland 73 milliarder på og videreutvikle bensin/dieselmotorer hvis det ikke er fremtiden? Er jo som og kaste penger ut av vinduet det. Det er millioner av tyskere som må parkere i veiene der de bor. Hvordan skal lading utføres? Med skjøtelendninger? Ser jo fordelene med elbiler men å få gjennomført det i alle land vil koste enorme summer. Begynner de å avgiftbelegge fossilbiler så er de som styrer ferdige. Da blir det bråk.

 

Jeg synes en utvikling på over 200% er ekstrem ja, som sagt er det ganske normalt å ha en slik holdning. Og ja, det er en dråpe i havet nå ja. Men fortsetter utviklingen(noe alt taler for) er det ikke lenge til det er mer enn en dråpe i havet... Det er hele poenget, noe de fleste ikke evner å ta inn over seg. 

Lenke til kommentar

Som sagt, om du tror at en økning fra 11000 til 17000 tilsvarer 283 prosent, så snakker vi mattekunnskaper som grenser til omsorgssvikt.

 

Det var ikke 11 - 17, det var 6 til 17.Så nei, det er ikke noe problem med matematikk kunnskapene mine. 

 

Jeg ser dog at jeg har lest feil, dog. Så du har rett, det var 11 000. 

Så, 54,5%

Eller 7 millioner biler i 2025 om en vill. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Ja sier vi 150 km så kommer en ikke til Lillehammer engang. :)

Hvis det er snøstorm med kraftig motvind og man trekker en høy boksete bil, så kan man vurdere å stoppe innom Nebbenes og toppe opp litt før man kjører til Lillehammer. Men det vil tilnærmet aldri være behov for det.

 

Ikke trivelig og se rekkevidden krabbe ned mot 0 når en er ute å kjøre. Blir mange stopp. Nå så stopper jeg en gang på Fryatun og spiser middag der. En 30 min stopp er nok for min del. Så da vil jeg alså bruke minst 1 og en halv time lenger tid me en elbil hvis det ikke er kø på ladestasjonene da.

Kø er veldig sjeldent. Etter 52.000 km har jeg stått totalt ca 2 minutter i kø. Men ja, det kan hende du vil måtte bruke inntil 1,5 timer ekstra. For de aller fleste vil dette være uproblematisk, ettersom de sjeldent må frakte en 2 tonns bil 500 km, men om du gjør det veldig ofte så kan det være lurt å vente litt.

 

Tesla Pickup vil trolig være en mye bedre bil for jobben. Om den blir som jeg forventer, så vil den ha nærmere 200 kWh batteri, og da kan trygg rekkevidde være nærmere 300 km når man tekker en stor bil på bilhenger. Med større batteri kan man også lade raskere, så da kan det godt hende du klarer deg med kun ett stopp på ~45 minutter.

 

Men da må du nok vente til nærmere 2025.

Ser jo at det hoper seg opp på de stasjonene på særlig fredag-søndag. Hvordan blir det problemet i 2025 når mange 10 000 vis av flere elbiler er på veiene? Med den farten ladestasjoner bygges ut blir det stor problemer med lading.

Lillehammer kan være litt utfordrende. Kan hende pausen blir f.eks 45 minutter i stedet for 30 minutter. Men de andre har rikelig kapasitet, og Tesla bygger ut i raskt takt. Snart kommer det supercharger ved Mjøstårnet i Brummundal som vil da avlaste Lillehammer. Ser ut til å bli rundt 30 ladeplasser, altså tre ganger større enn superladerstasjonen i Lillehammer.

Joda får se hva som kommer av utvalg. Er ikke en motstander av Tesla bare så det er sagt men skal jeg ha det må jeg ha en som passer til mitt bruk. Ser ingen poeng med å måtte ha en fossilbil i tillegg til elbilen. Da er vitsen borte. Mye er bra med Tesla men det er dette med rekkevidde jeg "plages" med. Sånn det er nå er jeg redd det bli for mange stopp på den turen. Ett spørsmål til slutt. Når/hvis du kjører Oslo-Trondheim hvor stopper du for "påfyll"?

Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

Der forsvant et par innlegg. Jeg minner om at retningslinjene sier følgende: "Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig".

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...