Gå til innhold

Nå skal frivillige Tesla-eiere hjelpe forhandlerne få unna nye biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om 5 år er godt over halvparten av alle solgte nye biler i Norge elbiler.

Fossilbiler begynner å bli en nisje, for folk med veldig spesielle behov eller bare er sære og desperat prøver å tviholde på gammel teknologi.

Merkelig at fosile biler selger som aldri før og at det nå selger mindre elbiler år en i fjor. folk begynner og forstå hvor gammeldags det og stå og vente 40 minutter eller en time med hurtig lader for da og bare oppnå 80% kapasitet   av batteriet, altså toppen 20 mil på sommeren.

Lenke til kommentar

Merkelig at fosile biler selger som aldri før og at det nå selger mindre elbiler år en i fjor. folk begynner og forstå hvor gammeldags det og stå og vente 40 minutter eller en time med hurtig lader for da og bare oppnå 80% kapasitet   av batteriet, altså toppen 20 mil på sommeren.

 

Ehm, nei det stemmer nok ikke: 

 

https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilsalg/

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-juli/category778.html

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært behjelpelig med å kjøpe en av de:) Og med tanke på hvor lenge (les:kort) bilene ligger på nett, tror jeg ikke du skal være så veldig bekymret. Stort sett alle bilene jeg så på ble merket som solgt i løpet av et par uker. Milevis unna det jeg selv har opplevd når jeg har solgt fossiler

tull prat ser på finn.no ikke en tesla solgt denne uka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at fosile biler selger som aldri før og at det nå selger mindre elbiler år en i fjor. folk begynner og forstå hvor gammeldags det og stå og vente 40 minutter eller en time med hurtig lader for da og bare oppnå 80% kapasitet av batteriet, altså toppen 20 mil på sommeren.

Hvor har du det fra at det selges færre elbiler? Se f.eks her: https://elbilstatistikk.no/

 

Hittil i år er vi på 40.538 elbiler solgt, der 2017 totalt var på 40.263. Og det er fortsatt over tre måneder igjen av året. (Dette inkluderer bruktbilimporten.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Folk må og huske Norge ikke er lik verden. Selv om elbil går raskt frem i Norge og mål om at alle nybiler i 2025 skal være elektriske er realistisk for Norge så er det ikke det i resten av verden. Selvfølgelig veldig bra at Norge er foregangsland og viser andre at det er fullt mulig. Derimot så har ikke elbiler kommet veldig langt globalt, og fossilsalg er stadig økende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk må og huske Norge ikke er lik verden. Selv om elbil går raskt frem i Norge og mål om at alle nybiler i 2025 skal være elektriske er realistisk for Norge så er det ikke det i resten av verden. Selvfølgelig veldig bra at Norge er foregangsland og viser andre at det er fullt mulig. Derimot så har ikke elbiler kommet veldig langt globalt, og fossilsalg er stadig økende.

Det er mange som har samme mål og elbil er i sterk vekst verden over. Øker prosentvis langt mer enn i Norge pr år i store deler av verden.

Lenke til kommentar

Det er mange som har samme mål og elbil er i sterk vekst verden over. Øker prosentvis langt mer enn i Norge pr år i store deler av verden.

Det er som når Kina er nummer 1 i verden på utbygging av fornybar energi. De er og nummer 1 i verden i utbygging av energi. De hadde faktisk en mindre reduksjon i utslipp, men hjulpet av mindre økning i økonomi. Så tingen er at selv om de har stor økning i fornybar energi så kommer en god del forurensende anlegg også. De store vekstmarkedene i dag er utviklingsland. De er veldig prissensitive. Så her må elbiler bli lønnsomme uten fordeler før folk kommer til å kjøpe i stor stil. Kina virker som kommer til å gå ok med mye nasjonale selskap som satser på elbiler, men du har og marked som India eksempelvis. 

 

Selv om elbiler vokser raskt har vi fortsatt økning i salg av fossilbiler. Jeg tror ikke det skal mye til før vi ser at salget av fossil ikke blir høyere per år, men det er langt ifra det og få stor andel av nysalget av biler over på elbil. Og enda lengre igjen til andelen elbiler begynner å bli høy. Det tar lang tid å snu et så stort marked.

Lenke til kommentar

Folk må og huske Norge ikke er lik verden. Selv om elbil går raskt frem i Norge og mål om at alle nybiler i 2025 skal være elektriske er realistisk for Norge så er det ikke det i resten av verden. Selvfølgelig veldig bra at Norge er foregangsland og viser andre at det er fullt mulig. Derimot så har ikke elbiler kommet veldig langt globalt, og fossilsalg er stadig økende.

 

Det globale elbil-salget har økte med 54% i 2017. Norge har den høyeste markedsandelen, mens Kina har det største markedet. Der økte salget med 50% i 2017. Kina og flere andre land vurderer forbud mot salg av fossilbiler. (Kilde TU.no)

Å anta noe er ikke alltid så lurt. Det er av og til fint å kunne ha dekning for sine påstander.

 

Og nå skal jeg gjøre samme feilen: Min antakelse er at motstandere av elbil også var motstandere av DAB. Og at de samme var motstandere av ADSL når det tok over for oppringt internett, og påsto at internett var en boble som snart ville sprekke.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Min antakelse er at motstandere av elbil også var motstandere av DAB. Og at de samme var motstandere av ADSL når det tok over for oppringt internett, og påsto at internett var en boble som snart ville sprekke.

 

Det var vel heller at internett var en døgnflue, ikke en boble. Du vet sikkert hva som skjedde med bobler og it sånn rundt 95-01. ADSL-motstand har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar

Hva med de 500 brukte Teslaene på Finn.no, nytter ikke bare kjøpe nytt for å hjelpe Tesla, tenk på alle de stakkars bileierene som ikke blir kvitt de dyre bilene sine, de trenger hjelp.

 

  • Abarth (10)
  • Alfa Romeo (299)
  • Alpina (5)
  • Aston Martin (27)
  • Audi (4 762)
  • Austin (14)
  • Bentley (21)
  • BMW (6 063)
  • Buddy (4)
  • Buick (22)
  • Cadillac (81)
  • Chevrolet (718)
  • Chrysler (99)
  • Citroen (1 328)
  • Dacia (27)
  • Daewoo (8)
  • DAF (1)
  • Daihatsu (21)
  • Datsun (4)
  • Dodge (191)
  • DS (21)
  • Ferrari (60)
  • Fiat (691)
  • Fisker (3)
  • Ford (4 541)
  • GMC (31)
  • Honda (909)
  • Hummer (23)
  • Hyundai (1 235)
  • Infiniti (1)
  • Isuzu (241)
  • Iveco (68)
  • Jaguar (318)
  • Jeep (224)
  • Kewet (1)
  • Kia (1 053)
  • Lada (7)
  • Lamborghini (9)
  • Lancia (7)
  • Land Rover (578)
  • Lexus (248)
  • Lincoln (31)
  • Lotus (10)
  • Maserati (42)
  • Maybach (1)
  • Mazda (1 053)
  • McLaren (7)
  • Mercedes-Benz (5 093)
  • Mercury (10)
  • MG (14)
  • MINI (502)
  • Mitsubishi (1 719)
  • Morgan (6)
  • Morris (4)
  • Nissan (2 374)
  • Oldsmobile (20)
  • Opel (2 188)
  • Packard (2)
  • Peugeot (2 277)
  • Piaggio (1)
  • Plymouth (11)
  • Pontiac (32)
  • Porsche (919)
  • Renault (862)
  • Rolls Royce (10)
  • Rover (18)
  • Scion (1)
  • Seat (43)
  • Skoda (1 765)
  • Smart (120)
  • Ssangyong (213)
  • Subaru (894)
  • Suzuki (942)
  • Saab (334)
  • Tesla (470)
  • Think (2)
  • Toyota (5 290)
  • Triumph (9)
  • TVR (1)
  • Volkswagen (8 562)
  • Volvo (4 348)
  • Andre (145)
 
Helt klart tesla som trenger hjelp i brukmarketed ja  :huh: 
hostDieselgateVolkswagenhost
 
okei okei...Tesla har bare i praksis vært i salg siden 2013 (model s, kjøpte selv en i 2013), så hvis vi avgrenser søket til 2013 og opp, så er det fortsatt 4357 Volkswagen til salgs....

 

Endret av kennethx
Lenke til kommentar

Det var vel heller at internett var en døgnflue, ikke en boble. Du vet sikkert hva som skjedde med bobler og it sånn rundt 95-01. ADSL-motstand har jeg aldri hørt om.

 

Nettopp. Og der er vi tilbake til diskusjonen om elbil. Diskusjonen går på helt feil premisser.

Elbil er fremtiden, det er det ingen tvil om. Jeg ville vært meget skeptisk til å kjøpe en ny fossilbil nå. Jeg tipper at den ville blitt vanskelig å selge om noen år.

Lenke til kommentar

 

Nå skal det jo bare selges elbiler etter 2025 sies det. Da må de vel fungere under sånne forhold også? Eller mener du de skal begynne og bruke reinsdyr? Ellers så har jeg aldri hatt noen problemer i sprengkulde med mine biler. Normalt vedlikehold så går det bra. Rekkevidden er også omtrent den samme i motsetning til elbil som minst halverer rekkevidden i sprengkulda. Har prøvekjørt Tesla ei ukes tid og fant ut det ikke er bil for meg iallefall. Må skje mye med den bilen før den faller i smak.

Hvem har sagt at de ikke fungerer? At bilen ikke passer deg betyr ikke at den ikke passer alle.

 

Jeg har hatt min i sprengkulde jeg(fjellet over fra vestlandet til østlandet, midtvinters). Problemfritt.

Nei Tesla passer ikke meg. Tesla er den med best rekkevidde og flest hk men forsatt passer den ikke meg. Dra med ei biltralle som med bil på veier litt over 2 tonn Oslo-Trondheim blir en drøy tur med en Tesla X. Hvor mye synker rekkevidden med det på slep vinterstid? Hva blir mitt alternativ når det ikke skal selges "fossilbiler" etter 2025? Skal jeg straffes med hundrevis av % i avgifter fordi det ikke er noe alternativ for mitt bruk? Greit med elbil men da får de lage de så dem passer aller før de legger på avgifter til fossil. Har liten tro de får det til før 2025...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...