Gå til innhold

Opec avviser Trumps krav om mer olje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men har ikke USA mengder med ukonvensjonelle felt som kan starte bare prisen blir høy nok? Eller har jeg misforstått noe helt?

Det har dei, men dei slit med infrastrukturen. Røyrleidningane i USA køyrer med full kapasitet, og det tek tid å få på plass nye. I løpet av neste år kjem det meir kapasitet. Tre nye røyrleidningar til Permian-feltet med kapasitet på til saman 2,4 millionar fat om dagen. Dei kjem til å senke oljeprisen mykje. Oljeprisfallet i 2014 kom av at OPEC auka produksjonen med 2 millionar fat om dagen.

I tillegg er utskipingshamnene i Texas underdimensjonerte, som er lett å sjå på den høge spreaden mellom Brent og WTI. Dersom ikkje hamnene er utvida innan oljerøyrleidningane er ferdige, kjem USA til å sitje med mykje innelåst olje.

Lenke til kommentar

– Vi beskytter landene i Midtøsten, de ville ikke vært trygge i lang tid uten oss, og likevel presser de oljeprisene høyere og høyere! Det skal vi huske. OPEC-monopolet må få prisene ned nå! skrev presidenten.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over amerikanerenes kunnskapsløshet og arroganse. Av OPEC's 15 medlemmer er bare 6 i midøsten, derav 1 som USA truer og sanksjonerer (Iran), 1 som USA har bombet i stykker (Irak), 1 som USA har kalt et terrorrede og for øyeblikket støtter en handelsblokkade av (Qatar).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...