pizzafordi Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) Hei, jeg er kokk hvor noen er på ferie.Jeg er satt opp 18 dager på rad. Det innebærer at folk av og til, random bestiller mat på kvelden.f.eks jeg begynner på jobb ca 10.00 og jobber til 16.00 så hender det at jeg må komme på jobb kvelden og ta 2 timer avhengig av bestillinger.Noe jeg har gjort de siste 2 ukene.. .Føler mangel på frihet og må sjekke telefonen hele veien, så slapper ikke av..I dag ble jeg ferdig tidlig med det jeg skulle, ga beskjed om at jeg gikk for dagen.. Det har heller ikke vært noen bestillinger på flere dager... så jeg reiste til alternativmessen og fikk med noen timer før det ble ferdig. Det er noe som foregår 1 gang i året.Så endte det opp med en bestillinger mens jeg var vekke, hadde ikke med telefonen, da det var noe yoga foredrag jeg var på..Så blir jeg beskyldt for å gå ifra arbeidsplassen når jeg ikke var ferdig på jobb. Noe jeg var, jeg er kjøkkensjef og styrer det meste selv samt at jeg jobber alene. Jeg ga beskjed på sms at jeg skulle gå ifra arbeidsplass fordi jeg skulle på et program.Det var en annen som gjorde dette oppdraget istedenfor men fikk pes av det fordi de var på et religiøst stevne og måtte avbryte dette Og var satt opp på månedsliste at dem ikke kunne, noe jeg ikke observerte eller husket. Men blir beskyldt for at jeg viste dette. Det er som sagt random at folk ringer å bestiller og som regel mandag,tirsdag,onsdag,torsdag. Sjeldent helg.Jeg har en kompis i IT som hadde såkalt vakt i helgene, det innebæret at han måtte være disponibel på tlf og ikke drikke alkohol. Dette fikk han betalt 3000kr for de helgene han hadde vakt... Sjeldent måtte han foreta seg noe og fikk betalt for å være tigjengelig... Dette da for et olje selskap..Jeg får ikke noe for å være tilgjengelig og disponibel. Jeg jobber 1 time og tar betalt for 2 timer da det innebærer 30 min kjøring utenom med eget kjøretøy. Dette etter gjerne en lenger arbeidsdag hvor jeg må komme tilbake på kvelden, ofte flere kvelder på rad.Arbeidskontrakten er svært mangefull men inneholder noe info om at jeg må det de har og tilby av arbeid samt fri annenhver helg.Føler meg svak i denne saken og lite troverdighet fra min side.Håper på svar og positive innspill.Jeg jobbet også syk 1 uke, virus. Endret 23. september 2018 av pizzafordi Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 Sjekk ut arbeidsmiljøloven §10-8. Med mindre det er spesielle avtaler i spill har du krav på minst 11 timer fri i løpet av en dag. I tillegg skal du også ha sammenhengende 35 timer fri i løpet av uka. Det er untak for akutte oppdrag som kan føre til alvorlige driftsforstyrelser, men vil ikke tro planlagt ferie vil kunne falle inn her. 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 Dersom du ikke blir kompensert for å være tilgjengelig utenom normal arbeidstid, enten gjennom fastlønn eller tillegg, så er det virksomheten din driver med ulovlig. 4 Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Det er også rimelig strengt rundt matproduksjon/-tilberedning. Du skal IKKE jobbe når du har smittsom sykdom (ikke at du skal trenge å jobbe når du er sykt generelt). Arbeidskontrakten din bestemmer ikke alt. Det er en rekke lovverk som regulerer hva arbeidsgiver kan eller ikke kan kreve - uavhengig av kontrakten. Både maksimal arbeidstid, det å være disponibel og mye mer reguleres i arbeidsmiljøloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62?q=arbeidsmiljøloven Den er ikke nødvendigvis enkel å lese. Jeg ville tatt kontakt med et fagforbund (jobber med arbeidstakeres rettigheter) for din sektor/ditt område. De kan nok rådgi deg litt mer spesifikt på hva som er/ikke er greit i din bransje. 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. september 2018 Forfatter Del Skrevet 27. september 2018 Mange tusen takk for at dere viste interesse, så slipper jeg stockholms syndromet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå