Gå til innhold

Hvordan få jobb som front-end utvikler?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en bachelor i interaksjondesign.

Da jeg gikk ut av skolen i 2014 var min første tanke å få meg jobb som javascript-utvikler.

Da dette ikke gikk, tok jeg til takke med en stilling som webdesigner i WordPress. Det vil si, vi kjøper ferdige maler som vi stilsetter. En nettside tar ca 1-2 dager å lage. Ikke så veldig teknisk. Veldig mye photoshop og CSS.

Men jeg har ikke gitt opp håpet om å få en stilling som javascript-utvikler.

Jeg holder meg oppdatert i Javascript på kveldene ved siden av jobben, og forsøker å lære meg AngularJS, og har forstått at jeg kanskje også må ha litt kunnskap innen React...Så det er på min "to-do list"...

Grunnen til at jeg skriver her er at jeg begynner å bli ganske frustrert.

På tross av at jeg har en bachelor i interaksjondesign, laget en del applikasjoner i jQuery, AngularJS og i vanilla JS føler jeg fortsatt at jeg "faller utenfor". Fikk nylig en oppgave/Case fra et intervju jeg var på på fredag, som går ut 16:00 idag (om 39 minutter).

Og jeg fikk det bare IKKE til... 

Har faktisk vurdert om jeg må ta en bachelor i programmering for å ha en sjanse til å få jobb som utvikler. Sendte inn en e-post til skolen med diverse spørsmål om videreutdanning idag.

Mitt spørsmål:

Hva kan jeg gjøre for å få en jobb som front-end utvikler?

Prøver som sagt å lære meg mer javascript ved siden av jobb, familie, trening osv, men føler at tiden ikke strekker til. Har vært ærlig med mine sjefer om at jeg vil videre, og imens jeg forsvinner tidlig fra jobben i hytt og pine for å dra på intervjuer, lander jeg ingen jobber.

Det er litt pinlig. 

Kan noen gi noen tips til hva jeg kan gjøre for å lande en jobb som front-end utvikler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei, føler meg litt i samme båt. Studerer på egenhånd. Og liker best front-end, men lærer meg node.js også. Jobbet i fylkeskommunen med wordpress på bruker siden. Og likte det, men jeg skulle like å få litt mer utvikler ansvar. Satser på å utdanne meg mer før jeg begynner med jobb. Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du er villig til å betale noen kr i mnd ville jeg anbefalt å ta en titt innom https://www.pluralsight.com/

De har mangle kurs/tutorials du kan følge uten at du må betale noe ekstra utover månedsbeløpet (ulikt udemy om jeg husker rett).

Jeg ville foreslått at du så på noe om Angular (ikke AngularJS altså) og ReactJS som rammeverk, i hvertfall om du ønsker å jobbe i nyere prosjekter. Også ville det nok vært lurt å satt deg inn i JavaScript best practices, ES6/ES7 og TypeScript. Lære deg SCSS og/eller LESS hvis du ikke alt kan det.

Ville også påstått at det er en fordel å ha kjenskap til Java og/eller C#. Selv om det ikke er back-end du er ute etter, så er det en fordel å ha kjennskap til det. Og det ville nok gjort at du blir mer interresang for mulige arbeidsgivere.

Hvis du skal jobbe som utviller må du også lære deg ett versjonskontroll system. Jeg ville da anbefalt git. Det er også kurs for dette på pluralsigt osv.

I tillegg ville jeg anbefalt å ha ett eller flere hobbyprosjekter på github, som du kan vise til når du skriver søknaden din. Hvor du da kan vise frem dine ferdigheter

Pluralsight har noen skills/paths du kansje kunne gått igjennom. De har også en test du kan ta for å se ann hvor godt du ligger ann (skill IQ):

Håper dette hjalp, og lykke til videre :) Selv om det er litt sent i forhold til når du skrev innlegget.

Endret av ukon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...