Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt bolig på tvangssalg med etterlatt løsøre

Engineer99999

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt bolig på tvangssalg.

Det er fortsatt ca 1.5 måned fra nå til overtakelse dato.

Jeg fikk brev fra tidligere eier at han vil at jeg må lagre hans møbler og andre innbo for så lang så han skal ha ny bosted. Han soner på høysikkerhetsfengsel nå, og skal oppløses etter ca 5 år! På brev han også skrev at jeg er økonomisk og rettslig ansvarlig for hans innbo, og den innbo er veldig viktig for han fordi de er arvegods fra hans mormor. Han ønsker at jeg pakke og oppbevare hans innbo på hus eller på oppvarmet lager for min kostnader. Han også spurte for tingrett å avsette penger fra kjøpesum for lagring og transportere hans innbo, men tingrett ignorert den.

Jeg snakket med megler og han sa at vi skal sende han brev og spør å flytte vekk innbo, og hvis han ikke gjør det innen frist, da jeg skal til namsmann og de skal fikse alt.

Jeg har vært hos namsmannen å snakke om den sak. De sa, at di vært ikke involvert i denne sak (de har ikke kastet ut tidligere eier), derfor de skal ikke hjelpe meg med kaste ut innbo. Det virker at tvangsfullbyrdelsesloven §13-11 gjelder her ikke. De sa at jeg må sjekke husleie loven om etterlatt løsøre.

På husleieloven § 10-4.Etterlatt løsøre er skrevet:

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Det ser ut bra, jeg kan skrive han et brev med frist å flyte ut innbo. Men min spørsmål er:

1. Gjelder husleieloven for den sak? Den sak er ikke mot hus leietaker men mot tidligere eier.

2. Gjelder noen frist for de som soner i fengsel? Tidligere eier skrev på brev “... det anføres at man ikke kan gi unntak fra hovedregelen om at ingen frister løper under rettsferie….”

3. Noen av hans tingene (verktøy, lekehytte, lekestativ) er utside av hus og ligger på kommunalområde. Han vil at jeg lagre disse også. Jeg tror at jeg kan ikke være ansvarlig for disse tingene, men har jeg lov å spør han å flytte vekk disse tingene? Og ta vekk de hvis han flytter ikke innen frist?

Beklager for dårlig norsk staving :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

“... det anføres at man ikke kan gi unntak fra hovedregelen om at ingen frister løper under rettsferie….”

Jeg mistenker at fyren som sitter i fengsel ikke heeeelt har skjønt hva rettsferie er. Fengsel er ikke "rettsferie", selv om det hadde vært morsomt om det var det. 

Rettsferie er de perioder av året som det ikke er noe som normalt skal skje i domstolene.  

https://snl.no/rettsferie

• Liker 2
Lenke til kommentar
  1. Gjelder husleieloven for den sak? Den sak er ikke mot hus leietaker men mot tidligere eier.

Nei, husleieloven gjelder ikke.

1. Gjelder noen frist for de som soner i fengsel? Tidligere eier skrev på brev “... det anføres at man ikke kan gi unntak fra hovedregelen om at ingen frister løper under rettsferie….”

Denne loven gjelder ikke slike saker, som Tor C sier.

1. Noen av hans tingene (verktøy, lekehytte, lekestativ) er utside av hus og ligger på kommunalområde. Han vil at jeg lagre disse også. Jeg tror at jeg kan ikke være ansvarlig for disse tingene, men har jeg lov å spør han å flytte vekk disse tingene? Og ta vekk de hvis han flytter ikke innen frist?

Det angår ikke deg, så det må han løse selv. 

Når dette er sagt, så må du lese kjøpskontrakten nøye, for å se om det er avtalt noe angående dette. Jeg forstår ikke helt dette med fengselstraffen til tidligere eier. Slipper han ut nå snart, etter 5 år, eller har han 5 år igjen? Hvis det var jeg som hadde kjøpt dette huset, og han snart skulle være fri igjen, tror jeg at jeg ville leid et minilager til tingene hans, og betalt for det. Det koster ikke så veldig mye, og det kan være lurt å ikke krangle med noen som har vært i et høysikkerhetsfengsel i flere år. Hvis du kanskje er litt grei nå, er sjansen for at han anser deg som en "venn" ganske stor. Det er mye bedre å være på vennesiden med skumle folk, enn den andre siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Han soner på høysikkerhetsfengsel nå, og skal oppløses etter ca 5 år!"

Mener du at han skal slippes ut om 5 år, eller at han slipper ut nå snart, og har sitti inne i 5 år?

Mener han at innboet skal settes på lager i 5 år, og du skal betale?? ^^ Fordi tingene har sentimental verdi fordi de er fra hans "mormor" ^^ Den var litt tynn tenker jeg. 60 måneder x 2000 kr = 120 000 kr. Det hadde jeg aldri betalt.

Lenke til kommentar

Angående "rettsferie", rettsferie er en regel som sier at frister ikke løper i rettsferien hvis fristoversittelse medfører fravær i saken. Bestemmelsen gjelder i praksis ikke i tvangssaker (det er nemlig ikke "fravær" i disse sakene, men noen ankefrister løper ikke i rettsferien).

Konsekvensene av at tidligere eier ikke flytter ut seg og sine eiendeler er at kjøperen kan begjære tvangsutkastelse etter kapittel 13. Vilkårene er at oppgjørsdagen (tre måneder etter at budet er forelagt rettighetshaverne og retten) er passert, at kjøpesummen (pluss ev. renter) er betalt, og at saksøkte ikke frivillig flytter. Dette følger av tvangsfullbyrdelsesloven § 11-31 tredje ledd.

Legg merke til at du ikke blir eier av noe som ikke omfattes av saksøkers panterett, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 11-18. Dersom du vil kreve penger tilbake av saksøkerne i tvangssalget (fordi du f.eks. må bære utgifter til tvangsutkastelse som du ikke vil få dekket av saksøkte) må du eventuelt gjøre dette gjeldende som en mangel, og da er det særdeles viktig å være oppmerksom på at det gjelder frister for å få kjøpesummen tilbakeholdt fra saksøkerne, se tvangsfullbyrdelsesloven § 11-39.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt viktig det som oj doe skriver.

Folk som ikke har så mye å miste og/eller opererer på skråplanet kan være forferdelig vanskeligere å bli kvitt dersom de velger å trakkassere deg. Lover og regler er vel og bra, men de hjelper ikke mye når de ikke håndheves av myndighet. Jeg har en venn som slet med en slik i flere år, som mente han hadde grunn til å hevne seg og utøve skadeverk.

Jeg hadde personlig i det minste fått det til å se ut som om jeg spilte på lag. Velg en lite kostbar måte å være behjelpelig på.

I norge er det fritt frem for kriminelle så pass deg for folk som forstår dette.

Lenke til kommentar

Det kan "backfire" dersom man opptrer soft i forhold til farlige kriminelle. Det er en balansegang mellom å opptre rimelig og tydelig, og det å la seg utnytte. Jeg ville ha vært tydelig i kommunikasjonen med tidligere eier, gjerne med henvisning til lovverk, advokat eller namsmann for å vise at det er sånn, men ikke gitt ham noe "gratis" bare fordi han soner i et høysikkerhetsfengsel.

Dersom tidligere eier ikke har midler til å leie lager, ville jeg benyttet prosessen krikkert beskriver, og konsekvent vist til namsmann ved kontakt etter at utkastingen er gjennomført. Det er ingen grunn til at ny huseier skal ta på seg løpende kostnader for tidligere eier. Slik jeg ser det, kan det fort være sikreste måten å ikke bli kvitt kontakt med vedkommende.

Lenke til kommentar

Det er noen ulemper med å kjøpe på tvangssalg, og derfor pleier prisen å være lav. Du har kommet borti én ulempe: vanskelig utflytting/opprydding. Det er fornuftig å være litt smidig her, men lagring i 5 (?) år er selvfølgelig helt uaktuelt. Spør om han kan tenke seg hjelp på annen måte. Hvis ikke interessert, er det bare å kjøre tvangsutkasting.

Lenke til kommentar

Ja, en eller annen sosial-instans må vel inn i bildet.

Kom over denne artikkelen der problematikken rundt utkastelse og løsøre berøres. Quoten min er hva som sies etter at selve utkastelse av evt. beboer er gjennomført

- Problemet er ofte at når man gjennomfører en utkastelse, så har gjerne ikke beboeren flyttet ut tingene sine. Det som skjer da er stort sett at namsfogden gjennomfører at beboerens løsøre, det vil si møbler og utstyr, skal lagres i boligen inntil videre.

Den som blir kastet ut vil da få to frister til å hente løsøre. - Hvor lange disse er kan variere, men i Oslo praktiseres det to ganger to uker, altså totalt fire uker, forklarer Sundfør. Og dette er etter at selve utkastelsen er gjennomført.

https://www.dinside.no/bolig/pass-deg-for-tvangssalgfellene/61971785

Sånn sett høres det ut som rette adressat for trådstarter er namsmyndigheten, dvs. man må begjære "utkastelse" av løsøre? Og siden eier av tingene sitter i høyrisiko-avd. er det lite trolig vedkommende får permisjon til å hente tingene sjøl, ergo må noen instans ta rollen å være stedfortreder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...